An Education
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 06-03-10 13:14

Lone Scherfigs "An Education" har været talrigt nomineret ved de store
amerikanske og britiske prisuddelinger, inklusive Oscarfesten i morgen.
Den har fået rig omtale i de danske medier. Traileren kører i de danske
biografer og har vist gjort det et par uger.

Men filmen har først premiere om syv uger, den 22. april.

Er det galt eller genialt?

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-10 17:03

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Men filmen har først premiere om syv uger, den 22. april.

Wow, de danske biografer vil allerede vise filmen 1 1/2 måned efter at
den er udgivet på DVD/BD i Europa.. (DVD/BD udgivelsen er på mandag).

Der gik vist længere tid med "The Wrestler".

--
Jesper Lund

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-10 17:17

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> den er udgivet på DVD/BD i Europa.. (DVD/BD udgivelsen er på mandag).
>
> Der gik vist længere tid med "The Wrestler".

Ja, man græmmes over de danske biografer. Men der kan altid blive plads til
en ny Far til Fire genindspilning, for det er jo det folk vil ha'.

Jeg har ikke været i en dansk biograf i ca. to år. Det kommer nok ikke til
at ændre sig i fremtiden.

Fra : Peter Larsen

Dato : 07-03-10 01:01

""Thomas"" <wasd> wrote in message

> [...]
> til en ny Far til Fire genindspilning, for det er jo det folk vil ha'.
>
> Jeg har ikke været i en dansk biograf i ca. to år. Det kommer nok ikke til

Lad være med at give biograferne skylden.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-10 08:00

"Peter Larsen" <spak@spak.dk.com> skrev i meddelelsen

> Lad være med at give biograferne skylden.

Hvis skyld er det så, at man måtte vente flere måneder på, at bl.a The Hurt
Locker blev vist i biograferne herhjemme, efter premieren i USA og andre
steder?

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-03-10 12:29

\"Thomas\" skrev:

> Hvis skyld er det så, at man måtte vente flere måneder på, at bl.a The
> Hurt Locker blev vist i biograferne herhjemme, efter premieren i USA og
> andre steder?

Der er jo ikke noget bemærkelsesværdigt ved, at der går noget tid fra
premieren i USA til den danske biografpremiere. Europæiske film har
heller ikke premiere i USA samtidig med hjemlandet. Nogle gange er det
dog ekstremt.

I tilfældet An Education tænker jeg, at det er en film, hvor der ikke
burde være noget i vejen for at sende den ud med det samme med bedst
mulige presseomtale, men alligevel venter man. Jeg ved ikke, om det er
en bevidst strategi, og jeg kan ikke udelukke, at det bliver en succes.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-03-10 02:56

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@gmail.com> wrote in message

> [...]
> mulige presseomtale, men alligevel venter man. Jeg ved ikke, om det er en
> bevidst strategi, og jeg kan ikke udelukke, at det bliver en succes.

Det vælger man at gøre meget bevidst. Det er dyrt at sætte en film på
markedet og med en film som An Education, der primært henvender sig
til et publikum som er ligeglade med at vente et par måneder, kan der
spares mange penge på kopier og reklamer ved at se hvordan den har
klaret sig på andre markeder.

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-03-10 02:27

> [...]
>
> Hvis skyld er det så, at man måtte vente flere måneder på, at bl.a The
> Hurt Locker blev vist i biograferne herhjemme, efter premieren i USA og

Det er distributørerne. Biograferne har absolut ingen indflydelse på hvornår
en film får dansk premiere.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-03-10 09:44

"Thomas" skrev:

> [...]
>
> Hvis skyld er det så, at man måtte vente flere måneder på, at bl.a The
> Hurt Locker blev vist i biograferne herhjemme, efter premieren i USA og

Er det et stort problem at du ikke kan se enhver film i biografen på det
tidspunkt der passer dig?

Der går masser af filmklassikere på Cinemateket, så mange at jeg ikke
kan se dem alle. Jeg kan heller ikke se alle de gode film, der kommer op
på art-cinema-biograferne i København.

Det er ikke en gang alle de film, jeg gerne vil se, der kommer i biffen
eller på dvd i DK - så de må købes på internettet i det omfang de må
sælges til danske adresser.

Så jeg kan ikke se problemet. Se en anden film.

Mvh. Lars

Fra : PerX ...

Dato : 10-03-10 03:14

In article <4b92ecc9$0$36583$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
spak@spak.dk.com says...

> Lad være med at give biograferne skylden.

Det er vel deres skyld de viser dårlige film og har dårlige sæder.

Fra : Peter Heide

Dato : 07-03-10 01:10

""Thomas"" <wasd> skrev i meddelelsen

> "Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i meddelelsen

Og den var til at få i Kina i begyndelsen af januar i et udemærket dvd-rip,
skulle jeg hilse at sige

Fra : *Sune*

Dato : 07-03-10 02:34

On Sun, 7 Mar 2010 01:09:50 +0100, "Peter Heide" <salute@vip.dk> wrote:

>Og den var til at få i Kina i begyndelsen af januar i et udemærket dvd-rip,
>skulle jeg hilse at sige

Ja, der har ligget en udemærket kopi på nettet siden 24/12.

Det er vist mere end et årti siden at man kunne få kopier at nye film i
Kina som man ikke kunne få andre steder.

Mvh
Sune

Fra : Zeki

Dato : 07-03-10 19:28

"*Sune*" <2009jan@*tdc*adsl*dk*> skrev i en meddelelse

> Ja, der har ligget en udemærket kopi på nettet siden 24/12.
>
> Det er vist mere end et årti siden at man kunne få kopier at nye film i
> Kina som man ikke kunne få andre steder.

Ja, de der telesync versioner som er optaget med håndholdt videokamera i en
biograf med underlige farver og "hul" mono-lyd . Been there, done that. I
dag venter jeg gerne to måneder længere på de officielle high definition
Blu-Ray-skiver med surroundlyd. Findes der virkeligt stadig nogle som gerne
ser film i denne kvalitet:
http://www.vcdq.com/index.php?page=sample&id=93017

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-03-10 02:32

"Zeki" <zeki@nej.dk> wrote in message

> [...]
> I dag venter jeg gerne to måneder længere på de officielle high definition
> Blu-Ray-skiver med surroundlyd. Findes der virkeligt stadig nogle som

Du følger vist ikke med. De fleste releases i dag er enten R5, DDC eller
screeners.

At du udvælger et eksempel med en film som kun er ude telesync
understreger altså ikke din pointe, når man tænker på at størstedelen
af alle oscar nominerede film er tilgængelig i minimum R5 kvalitet.

Fra : Zeki

Dato : 08-03-10 19:38

"Peter Larsen" <spak@spak.dk.com> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@nej.dk> wrote in message

> Du følger vist ikke med. De fleste releases i dag er enten R5, DDC eller
> screeners.

Det er vist dig der ikke følger med (i tråden).

Eller påstår du at der kunne købes R5 og DVDScreenere i Kina for 10 år
siden?

Husk i øvrigt på at R5 oftest er russiske DVD udgivelser, som bliver lagt på
nettet med elendig uorginal engelsk mono- eller stereolyd muxet ind.

Hvis du synes at det er en fed filmoplevelse, så synes du det. Jeg har det
bare på en anden måde.

Fra : PerX ...

Dato : 10-03-10 04:28

In article <4b954410$0$36575$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>, zeki@nej.dk
says...

> Det er vist dig der ikke følger med (i tråden).
>
> Eller påstår du at der kunne købes R5 og DVDScreenere i Kina for 10 år
> siden?

Der blev sat at det fra kina var lort - men at det er historie og idag
kan man få bedre pirate materiale.

Eller også venter han bare på DVD rips.

Fra : PerX ...

Dato : 10-03-10 03:12

In article <4b927c99$0$36578$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@jesperlund.com says...

> Wow, de danske biografer vil allerede vise filmen 1 1/2 måned efter at
> den er udgivet på DVD/BD i Europa.. (DVD/BD udgivelsen er på mandag).
>
> Der gik vist længere tid med "The Wrestler".

Det er fordi de har en aftale med piraterne ;)

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-03-10 17:26

Lars Kongshøj wrote:

> Er det et stort problem at du ikke kan se enhver film i biografen på det
> tidspunkt der passer dig?

Filmindustrien burde se det som et stort problem at kunderne ikke har
mulighed for at betale for varen -- selv når de gerne vil. Problemet med
det segment som ikke vil betale under nogen omstændigheder kommer man
aldrig til livs, men det er dumt at miste penge på dem som egentlig gerne
vil betale (men ikke "må" betale).

> Der går masser af filmklassikere på Cinemateket, så mange at jeg ikke
> kan se dem alle. Jeg kan heller ikke se alle de gode film, der kommer op
> på art-cinema-biograferne i København.

Det er klart at ingen har tid til at se alle film, men vil du ikke gerne
selv bestemme hvilke film du ser? Og hvornår du ser dem? Det vil jeg.

> Det er ikke en gang alle de film, jeg gerne vil se, der kommer i biffen
> eller på dvd i DK - så de må købes på internettet i det omfang de må
> sælges til danske adresser.

Alle film må sælges til danske adresser. Vi har heller ikke noget
importforbud for film.

--
Jesper Lund

Fra : PerX ...

Dato : 16-03-10 16:27

In article <4b9a6afe$0$36571$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
usenet@jesperlund.com says...
> Alle film må sælges til danske adresser. Vi har heller ikke noget
> importforbud for film.

Bortset fra forretning ikke må sælge udtilladte regioner

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-10 14:59

Lars Kongshøj wrote:

> Jo, men man kan ikke forvente at der står en biograf klar til at vise
> den. Biograferne og filmdistributører har formodentligt også
> salgsstrategier.

Nej, men hvem siger også at film skal ses i biografen? Film skal ses der
hvor de betalende kunder vil se dem (money talks, det er meget enkelt).
Det er dybt godnat at filmindustrien tror de kan styre markedet ved først
at distribuere filmen i biograferne, og dernæst på DVD markedet, måske i
håb om at kunderne er dumme nok til at betale to gange?

Jeg kan forstå at der der kapacitetsbegrænsninger i biografer, specielt i
små lande som Danmark, men det samme gælder ikke DVD/BD markedet. Der er
utvivlsomt købere til en DVD/BD udgave allerede fra første dag i
biografen. Hvorfor skal de kunder ikke have lov til at betale for det
produkt som de ønsker?

Anti-piraten Jesper Bay har forstået det
<http://www.comon.dk/nyheder/YouSee-Nye-film-skal-pa-nettet-
straks-1.304397.html>

> Nå, men hvad så hvis filmforhandleren i henhold til kontrakten med
> filmselskabet ikke må eksportere til bestemte lande, eller kun må det
> efter et bestemt tidspunkt?

Det er muligt at distributøren kun har lov til at udgive DVD udgaven i
USA/Canada, men kontrakten kan af gode grunde ikke forhindre at ikke-
amerikanere køber DVD udgaven i amerikanske butikker.

Cirka halvdelen af min DVD samling er vel købt i USA eller Canada.

Og nej, regionskoder virker ikke

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-10 18:38

Lars Kongshøj wrote:

> Det er kun en begrænset del af befolkningen, der har råd og tid til at
> tage til USA, når der lige mangler en DVD i samlingen.

Hvem taler om at tage til USA? Postordre og internetbutikker er fundet..

> Det der kan irritere mig er at jeg har oplevet ikke at kunne bestille en
> tysk DVD på internettet, selv om filmen er flere år gammel og aldrig har
> været og formodentligt heller ikke kommer i hverken biograf- eller
> DVD-distribution i Danmark.

Hvis den er udgivet på DVD i Tyskland, er der garanteret nogen som vil
sende den til Danmark hvis du betaler for det. Men tyske film er ikke
lige mit store interesseområde, så det er muligt at det forholder sig
anderledes end amerikanske DVD udgivelser, som meget let kommer til
Danmark.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-10 19:47

Lars Kongshøj wrote:

> Tja, jeg ved da positivt at nogle af de store internet-salgssteder,
> faktisk overholder de aftaler, de har indgået med CD- og
> DVD-producenterne om hvilke lande de må sælge til.

Hvem er de store internet salgssteder? Jeg har godt nok aldrig oplevet
det som et problem at købe en R1 DVD og få den sendt til en dansk adresse.

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-03-10 21:18

Lars Kongshøj wrote:

> Jeg mener eksempelvist at det var amazon.de, der ikke måtte sælge en
> tysk film til Danmark. Det har intet med regionskoder at gøre.

Jeg er ikke den store køber af tyske film, men jeg har dog købt et par
tyske DVD udgivelser, også via amazon.de. Men det er muligt at
distributøren og Amazon for specifikke film kan aftale at de ikke må
sendes til udlandet (har du eksempler?), men det er reelt umuligt at
opretholde den slags begrænsninger. En anden tysk forhandler, som ikke
har indgået denne aftale, kan købe X eksemplarer hos Amazon.de og sælge
dem videre på eBay eller whatever. Der er lovbestemt spredningsret for
den solgte DVD disc inden for EØS (ligeledes var der heller ikke noget i
vejen for at en dansk DVD butik kunne sælge An Education uden danske
undertekster på DVD/BD, hvis de ville, eftersom den er udgivet andetsteds
i EØS).

Jeg vil stadig fastholde at alt kan købes..

(Amazon.com sender gerne alt DVD/BD til Danmark, og på Amazon.co.uk
Marketplace er der et omfattende salg af R1 DVD fra mere eller mindre
amerikanske forhandlere).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-03-10 11:23

PerX ... wrote:

> Bortset fra forretning ikke må sælge udtilladte regioner

Det er korrekt at eksempelvis danske butikker ikke må sælge en amerikansk
DVD (R1 DVD), men der er ikke nogen lov som forbyder dig at købe en R1
DVD i USA eller Canada og få den sendt til Danmark.

(Hos Foreningen til DÃ¥rligere Video har man en temmelig udvidet
opfattelse af hvad der er "danske" butikker, jf cdwow.dk sagen, men det
er en anden diskussion).

--
Jesper Lund