Regler om hegn
Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 04-03-10 18:36

Jeg kunne godt tænke mig lidt inspiration til regler for et
rækkehusområdes hegn, der tilgodeser folk med katte.
Gerne links til eksisterende reglementer. Der er jo mange ting, som skal
reguleres. Hvad er tilladt, hvem skal betale (og bestemme), hvis
naboerne ikke har samme ønsker om hegn osv.
Så vidt jeg forstår, må man normalt kun etablere ganske lave hegn i den
side, der ikke er fælles med naboer.

Men hvad med trådhegn? Tæller det lige som "rigtige" hegn? Kan det
tillades i tilstrækkelig højde til at kattene ikke løber ud? Mon ikke
det skal være 180 cm?

Brugbare ideer efterlyses.

vh

Bjarne

Fra : Mcwm

Dato : 04-03-10 18:59

Bjarne S Nielsen skrev:
> Jeg kunne godt tænke mig lidt inspiration til regler for et
> rækkehusområdes hegn, der tilgodeser folk med katte.

Nu gør du ikke opmærsom på, om det er eje eller lejebolig. For
lejebolig, vil jeg umiddelbart tro at det er boligselskabet der
bestemmer på de interne områder og hegnsloven på de områder der vender
væk fra boligselskabets område.

Men som et sted at starte din jagt, kunne foreslås

http://www.hegnsloven.dk/

Venligst
Mcwm

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-03-10 03:26

Mcwm skrev:

> [...]
> lejebolig, vil jeg umiddelbart tro at det er boligselskabet der
> bestemmer på de interne områder og hegnsloven på de områder der vender

Det er et boligselskab med beboerdemokrati, så jeg skal ikke spørge
efter reglerne, men bidrage med ideer til udformning af reglerne.

vh

Bjarne

Fra : Mcwm

Dato : 05-03-10 11:02

Bjarne S Nielsen skrev:

> Det er et boligselskab med beboerdemokrati, så jeg skal ikke spørge
> efter reglerne, men bidrage med ideer til udformning af reglerne.

Så er mit umiddelbare bud at det er der du skal søge dine oplysninger.

Hvorvidt et boligselskab kan "stille dig ringere" end lov på området, er
jeg ikke juridisk kyndig nok til at svare dig på, men måske drengene og
pigerne i dk.videnskab.jura kan besvare det spørgsmål. Det er da et
forsøg værd.

Jeg ved at her hvor vi bor, er det boligselskabet der sørger for hegn
mellem bebyggelserne. Hvad vi laver inden for de hegn er helt op til os
selv, så længe vi ikke overstiger 180cm. En decideret øjebæ vil heller
ikke kunne tolereres og det er så der den bliver lidt "farlig". Kunst
for den ene, øjebæ for den anden... Bare se på busterminalen på
Rådhuspladsen

For kattehegns vedkommende, behøver de ikke være 180cm, såfremt de
skråner indad i toppen. Det må bare ikke være til, for katten, at få
”fodfæste” på den del af hegnet der skråner, ligesom der skal tages
ekstra hensyn til at der ikke er genstande katten kan hoppe direkte over på.

Dog skal man huske at tage fx brand i betragtning. Det skulle jo gerne
være sådan, at skulle der opstå brand, så er hegnet relativt nemt at
lægge ned. Minutter er dyrebare der.

Venligst
Mcwm

Venligst
Mcwm

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-10 22:13

"Bjarne S Nielsen" <bruger@eksempel.dk.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Men hvad med trådhegn? Tæller det lige som "rigtige" hegn? Kan det
> tillades i tilstrækkelig højde til at kattene ikke løber ud? Mon ikke det

Vores overdækkede kattegård er godt 2 meter høj og er bygget i forbindelse
med udestuen, men vi bestemmer jo også helt selv fordi vi bor i et
parcelhus. Den ser sådan her ud.:

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=tabby&picnumber=9299Hvis man googler på regler for kattegårde i rækkehusbebyggelser, er dermeget forskellige meninger om hvor høje de må være. Der er bl.a. et linkhvor der står, at kattegårde max. må have samme højde som hegnet ind tilnaboen, og det er jo et meget vidt begreb. Jeg tror det bliver meget sværtat finde rækkehusområder hvor man ligefrem tilgodeser folk med katte, isærhvis det er lejeboliger hvor boligforeningerne kan være ret strikse. Mangeaf dem forbyder helt opførelse af kattegårde, hvilket jeg synes er nogetpjat. Det er da rosværdigt at folk tager hensyn, og holder kattene hos sigselv.-- Venlig hilsen Tove Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-03-10 22:20

"Tove Krieger" <missminimiv@invalid.dk> skrev i meddelelsen
> "Bjarne S Nielsen" <bruger@eksempel.dk.invalid> skrev i meddelelsen

Der gik da vist lidt kludder ved afsendelsen af mit indlæg, så jeg prøver
igen.:

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislikes cats

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-03-10 03:29

Tove Krieger skrev:

> [...]
Det ser flot ud

> [...]
> strikse. Mange af dem forbyder helt opførelse af kattegårde, hvilket jeg
> synes er noget pjat. Det er da rosværdigt at folk tager hensyn, og

Ja, der er gevaldige forskelle, når man lader det såkaldte demokrati
råde og almuen bestemme.
Et sted her i nærheden må man have hund, men ikke kat.

Men det handler jo om at finde fleksible løsninger, som tager mest
muligt hensyn til alle

Bjarne