Måske ip
Fra : Carsten

Dato : 04-03-10 14:24

Hvis jeg køber en computer f.eks. gennem den blå avis
Hvad bestemmer så mi IP-adresse...?
Er det indstikkortet i pc'eren/selv pc'eren, eller er det andre ting
som er gældende.
..
Det jeg tænker på er: Hvis jeg i god tro til en rimelig penge køber en
pc. kan et firma så spore den "så jeg får (r....) på komedie",
Jeg ville aldrig købe i en baggård - men jeg er simplen bange for at
blive anklaget for at være hæler.
Carsten.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-10 02:20

"Carsten" <kompostmail@gmail.com> skrev
Hvis jeg køber en computer f.eks. gennem den blå avis
Hvad bestemmer så mi IP-adresse...?

Din udbyder(uden LAN), eller din DHCP server(med LAN) bestemmer IP
adressen...
..

Sørg for at få en regning at se...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-03-10 08:03

Carsten <kompostmail@gmail.com> crashed Echelon writing news:ad33838f-c4ec-
4173-8306-7d94a8f0e327@o30g2000yqb.googlegroups.com:

> Hvis jeg køber en computer f.eks. gennem den blå avis
> Hvad bestemmer så mi IP-adresse...?
> Er det indstikkortet i pc'eren/selv pc'eren, eller er det andre ting
> som er gældende.

Som bsn svarer så er det udbyderen på den internetforbindelse du kobler dig
på, som bestemmer IPen.

> [...]
> pc. kan et firma så spore den "så jeg får (r....) på komedie",
> Jeg ville aldrig købe i en baggård - men jeg er simplen bange for at

Forudsat der er et phonehome lignende funktion eller program så kan de
spore dig.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-03-10 01:03

Den 05-03-2010 08:02, Bjarke Andersen skrev:
> Forudsat der er et phonehome lignende funktion eller program så kan de
> spore dig.

En simpel formatering af disken, vil vel kunne udrydde sådan et program?

- Chano Andersen

Fra : Max

Dato : 06-03-10 01:16

Hej Chano

> En simpel formatering af disken, vil vel kunne udrydde sådan et
> program?

Det vil da være tåbeligt at ligge det på harddisken, det skal
da ligge i noget man ikke umiddelbar har adgang til.

--
Mvh Max

Fra : Mcwm

Dato : 06-03-10 01:19

Max skrev:
> Hej Chano

> Det vil da være tåbeligt at ligge det på harddisken, det skal
> da ligge i noget man ikke umiddelbar har adgang til.

HVOR... bios? den har man også adgang til.

De systemer der er lavet til den slags "sporing" er ikke brugbare. Glem
dem

Venligst
Mcwm

Fra : Max

Dato : 06-03-10 01:57

Hej Mcwm

> De systemer der er lavet til den slags "sporing" er ikke brugbare.
> Glem dem

Jeps, det var faktisk min tanke også. Og lykkedes det endelig
at opspore sådan en PC igen, ja så gider politiet ikke rykke
ud for at finde den.

--
Mvh Max

Fra : Chano Andersen

Dato : 06-03-10 01:35

Den 06-03-2010 01:15, Max skrev:
> Det vil da være tåbeligt at ligge det på harddisken, det skal
> da ligge i noget man ikke umiddelbar har adgang til.

Enig.. Den eneste egentlige sikkerhedsforanstaltning jeg har set, var
noget implementeret i hardwaren, som krævede at en server på samme LAN
var tilgængelig, og sendte heartbears. Uden dette heartbeat ville
PC'erene ikke starte.

Men som alt andet, kan det naturligvis omgås, hvis man ved hvordan det
er implementeret.

En GPS sender integreret i en af chippene på PC'en ville muligvis være
en bedre løsning. Hvis man lodder et SIM kort på den, og lader den
fungere via GSM nettet, så ville det nok være de færreste der kunne
fjerne det, uden at skulle skifte dyre komponenter. ;)

- Chano Andersen

Fra : Chresten

Dato : 05-03-10 14:20

Carsten wrote:
> [...]
> pc. kan et firma så spore den "så jeg får (r....) på komedie",
> Jeg ville aldrig købe i en baggård - men jeg er simplen bange for at
Det er ikke IP men MAC adresse, der bliver brugt til at, spore PC på
internettet..
Prøv at søge på:: http://www.google.dk/search?q=mac+stolen+pc

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 05-03-10 15:28

Chresten <chresten@bb.aa> crashed Echelon writing

> Det er ikke IP men MAC adresse, der bliver brugt til at, spore PC på
> internettet..

Hvordan finder man så den stjålne PC igen? Det gør man ved at spore fra den
IP-adresse PCen nu er koblet på på.

Din søgning fortæller blot om programmer der vælger at anvende MAC adressen
som identifikation af selve computeren, og så ud fra en liste af stjålne
maskiners MAC adresser reagere.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chresten

Dato : 06-03-10 15:06

Bjarke Andersen wrote:
> [...]
> som identifikation af selve computeren, og så ud fra en liste af stjålne

hvordan finder man så IP-adresse på PC??

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 06-03-10 15:46

http://ip.fergusons.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-03-10 16:06

Den viser ikke min PCs IP.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 06-03-10 16:09

Hans Kjaergaard skrev:
> Den viser ikke min PCs IP.

Nej, den viser din WAN ip. Din pc's lokale ip er næppe relevant, hvis
man vil vide hvor din pc befinder sig

Venligst
Mcwm

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-03-10 16:19

On Sat, 06 Mar 2010 16:09:25 +0100, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it>
wrote:

>Nej, den viser din WAN ip.
Det er jeg udemærket klar over.

>Din pc's lokale ip er næppe relevant, hvis
>man vil vide hvor din pc befinder sig
Nu læste jeg Chrestens spørgsmål som "hvordan finder jeg IP adressen
på PCen" og det gør man så ikke nødvendigvis vha.Poul Eriks anvisning.

Det Poul Erik har besvaret er "Hvordan finder jeg (måske) min WAN IP"
eller mere præsist "Hvordan finder jeg den IP jeg benytter som gateway
ud mod Internettet ?".

/Hans

Fra : Hauge

Dato : 06-03-10 16:31

Hans Kjaergaard skrev:
> Det Poul Erik har besvaret er "Hvordan finder jeg (måske) min WAN IP"
> eller mere præsist "Hvordan finder jeg den IP jeg benytter som gateway
> ud mod Internettet ?".

Som er det væsentlige ift. det oprindelige spørsmål..

Maskinens interne ip på et lokalnetværk er ret ligegyldigt ift. en
eventuel sporing af en maskine udefra..
Det er kun hvis den interne ip logges på en central maskine, hvis det er
et større intern net hvor der er flere brugere, den ip er interessant.

Nu er det jo også tydeligt at trådstarteren ikke selv ved hvad han
spørger om, så jeg synes ikke det er forbudt at tænke sig til hvad han
mener, udfra de info han ellers giver.. Det kræver jo selvfølgelig at
man forstår de info der gives.

/Hauge

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 06-03-10 19:49

On Sat, 06 Mar 2010 16:31:13 +0100, Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk>
wrote:

>Som er det væsentlige ift. det oprindelige spørsmål..
Som er en rodet fortælling hvor spørger ikke har styr på ret meget.

>Maskinens interne ip på et lokalnetværk er ret ligegyldigt ift. en
>eventuel sporing af en maskine udefra..
Nej. Jeg har selv været med til at skulle sporer maskiner uderfra og
der var den interne IP noget der blev brug for.

>Det er kun hvis den interne ip logges på en central maskine, hvis det er
>et større intern net hvor der er flere brugere, den ip er interessant.
Hvis der er mere end en maskine internt, er den interne IP væsentlig.

>Nu er det jo også tydeligt at trådstarteren ikke selv ved hvad han
>spørger om,
Enig.

>så jeg synes ikke det er forbudt at tænke sig til hvad han
>mener, udfra de info han ellers giver.
Det vil være en subjektiv vurdering mht. hvad der egentlig spørges om.

>Det kræver jo selvfølgelig at man forstår de info der gives.
Det er rart at du har helt styr på dette, tillykke.

/Hans

Fra : Mcwm

Dato : 07-03-10 01:13

Hans Kjaergaard skrev:
> Nu læste jeg Chrestens spørgsmål som "hvordan finder jeg IP adressen
> på PCen" og det gør man så ikke nødvendigvis vha.Poul Eriks anvisning.

vel ikke ud fra

[...]

som var OP oprindelige spørgsmål?

At det er rodet, ja.. men "at et firma kan spore den", der rammer vi
først WAN, og da OP ikke er specielt netværkskyndig, forhøjer vel
chancen for at denne sidder på et lille hjemmenetværk, hvor den lokale
ip, i sporingshensyn, ikke har den store relevans?

Venligst
Mcwm

Fra : Jesper Lund

Dato : 06-03-10 14:54

Max wrote:

> Jeps, det var faktisk min tanke også. Og lykkedes det endelig at opspore
> sådan en PC igen, ja så gider politiet ikke rykke ud for at finde den.

Hvad skulle de rykke ud til? De har en IP adresse, som kan være et cafe
hotspot på Nørrebro eller naboens åbne wifi. For at omsætte IP adressen
til en fysisk adresse, skal de have oplysninger fra en internetudbyder,
hvilket kræver en dommerkendelse.

--
Jesper Lund

Fra : Mcwm

Dato : 06-03-10 15:41

Jesper Lund skrev:

> [...]
> hotspot på Nørrebro eller naboens åbne wifi. For at omsætte IP adressen
> til en fysisk adresse, skal de have oplysninger fra en internetudbyder,

Det kunne også være en der selv havde ændret mac-adressen(spoof). Det er
kun en gang en dommer skal opleve dette, så bliver der ikke givet
kendelse næste gang.

Vi er faktisk en del, som selv sætter vores mac-adresse, for at kunne
huske den nemmere. Undertegnede bruger fx DE:AD:BE:EF:00:00,
DE:AD:BE:EF:00:01, DE:AD:BE:EF:00:02, DE:AD:BE:EF:00:03 osv

Venligst
Mcwm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 07-03-10 15:17

On 2010-03-06, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> wrote:

> Vi er faktisk en del,

Flere end to?

> som selv sætter vores mac-adresse, for at kunne huske den nemmere.

Hvis du har brug for at huske din mac-adresse, så gør du det forkert.

--
Andreas

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-10 16:26

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Flere end to?

> Hvis du har brug for at huske din mac-adresse, så gør du det forkert.

Tjah. Hvis ens ISP låser på MAC-adressen på routeren og man må
får en nye router ...

Jeg kunne vente et par dage på at de frigiver låsningen og så
komme på nettet igen.

Eller jeg kunne prøve at huske et mystisk 12 cifret nummer, som jeg fik
for 6 år siden i et brev, da jeg købte forbindelsen.

Eller jeg kunne fake mac-adressen i den nye router, hvilket kræver at
jeg kan huske mac-adressen på den gamle router.

/Martin

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-03-10 17:27

On 2010-03-08, Martin Møller Skarbiniks Pedersen <traxplayer@gmail.com> wrote:

> Tjah. Hvis ens ISP låser på MAC-adressen på routeren og man må
> får en nye router ...
>
> Jeg kunne vente et par dage på at de frigiver låsningen og så
> komme på nettet igen.

Hvis det tager et par dage, så gør *de* det forkert.

--
Andreas

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-03-10 00:17

Den 08-03-2010 16:26, Martin Møller Skarbiniks Pedersen skrev:
> Eller jeg kunne fake mac-adressen i den nye router, hvilket kræver at
> jeg kan huske mac-adressen på den gamle router.

MAC adressen på routeren står altid under routeren. Eller jeg har i
hvertfald aldrig oplevet at den IKKE gjorde det.

- Chano Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 08-03-10 16:37

Andreas Plesner Jacobsen skrev:
> Hvis du har brug for at huske din mac-adresse, så gør du det forkert.

Jamen så laver jeg da noget der har virket i 10+ år om med det samme,
efter den meget udførlige beskrivelse du kom med.

Venligst
Mcwm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-03-10 17:28

On 2010-03-08, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> wrote:

> Jamen så laver jeg da noget der har virket i 10+ år om med det samme,

At ting virker gør dem ikke rigtige.

> efter den meget udførlige beskrivelse du kom med.

Hvad er det jeg skal beskrive?

--
Andreas

Fra : Mcwm

Dato : 08-03-10 22:10

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> At ting virker gør dem ikke rigtige.

> Hvad er det jeg skal beskrive?

Du skrev "Hvis du har brug for at huske din mac-adresse, så gør du det
forkert."

og det rigtige er så?

Venligst
Mcwm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-03-10 22:29

On 2010-03-08, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> wrote:

> Du skrev "Hvis du har brug for at huske din mac-adresse, så gør du det
> forkert."
>
> og det rigtige er så?

Ikke at huske sin mac-adresse?

At bruge ARP (og DNS).

--
Andreas

Fra : Mcwm

Dato : 08-03-10 23:37

Andreas Plesner Jacobsen skrev:

> Ikke at huske sin mac-adresse?
>
> At bruge ARP (og DNS).

Det finder du relevant på et LAN for hjemmebrug?

Så keder man sig da bravt.

Venligst
Mcwm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-03-10 00:23

On 2010-03-08, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> wrote:

> Det finder du relevant på et LAN for hjemmebrug?

ARP? Ja. Meget.

DNS ville jeg nok holde til noget bonjour-agtigt i de fleste hjemmenet.
Det virker mig bekendt ud af kassen på cirka alle moderne OSer.

Hvornår har man brug for at huske sin mac-adresse på et LAN for
hjemmebrug?

> Så keder man sig da bravt.

Nøeh, det sker ret sjældent.

--
Andreas

Fra : Mcwm

Dato : 09-03-10 00:33

Andreas Plesner Jacobsen skrev:
> Hvornår har man brug for at huske sin mac-adresse på et LAN for
> hjemmebrug?

fx ved wake on lan... fx ved overkueligheden i loggerne. Ikke et must,
der er vi enige, men en god hjælp trods alt.

Venligst
Mcwm

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 09-03-10 09:14

On 2010-03-08, Mcwm <newsFJERN@glostrup.it> wrote:

> fx ved wake on lan...

Igen: Hvis du sidder og taster mac-adressen hver gang du skal vække en
maskine, så gør du det forkert.

Computere er meget bedre til at huske tal end du er.

--
Andreas

Fra : Mcwm

Dato : 09-03-10 12:05

Andreas Plesner Jacobsen skrev:
> Computere er meget bedre til at huske tal end du er.

Så jeg skal ifølge dig altid huske at have en PC eller en usb-key med
mig, som hukommelse. Fair nok, nu kan jeg bare huske den opsæning jeg
har lavet og det er ikke altid jeg husker USB-stiften. Da jeg alligevel
skal taste domæne/ip kan jeg ikke lige se den store forskel.

Men man kan jo samle det hele sammen i en pakke man kan smide et sted på
nettet, den ide fravælger jeg så bare.

Jeg tillader mig så på samme tid, at antage du udelukkende bruger
Windows, da alt det tastearbejde der er på *NIX, således er sparet væk
med et enkelt klik

Vi må bare indse, forskellige mennesker, forskellige løsninger...

Venligst
Mcwm

Fra : Ukendt

Dato : 09-03-10 13:19

Mcwm wrote:

> [...]
>

> Jeg tillader mig så på samme tid, at antage du udelukkende bruger
> Windows, da alt det tastearbejde der er på *NIX, således er sparet væk

Ja så, antager du nok forkert, hvis jeg kender Andreas korrekt.

Hilsen
Martin

Fra : Mcwm

Dato : 09-03-10 13:24

Martin Møller Skarbiniks Pedersen skrev:
> Ja så, antager du nok forkert, hvis jeg kender Andreas korrekt.

Det var måske min pointe. Det ene øjeblik skal der tastes, det næste
ikke.....

Venligst
Mcwm

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-03-10 00:25

Den 09-03-2010 13:23, Mcwm skrev:

> Det var måske min pointe. Det ene øjeblik skal der tastes, det næste
> ikke.....

Og med det mener du helt præcis hvad?

- Chano Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 10-03-10 00:58

Chano Andersen skrev:
> Og med det mener du helt præcis hvad?

at det er bedst?

Venligst
Mcwm

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-03-10 00:24

Den 09-03-2010 12:04, Mcwm skrev:
> Jeg tillader mig så på samme tid, at antage du udelukkende bruger
> Windows, da alt det tastearbejde der er på *NIX, således er sparet væk
> med et enkelt klik

Vi kører med et princip hvor jeg arbejder der hedder "If you need to do
it more than once, AUTOMATE IT!"

Hvilket kort sagt betyder, at vi hellere bruger 30-60 minutter på at
programmere os ud af rutine arbejde, end at løse den samme 2 minutters
opgave 10 gange. Ja, vi bruger så 10-40 minutter ekstra på at
automatisere, men til gengæld ærger vi os så ikke når vi så kommer til
at skulle løse samme opgave 40 gange mere, en anden dag. (Over drevet
eksempel, men pointen er klar)

Det samme i dit tilfælde, hvis du ofte har brug for at vække en computer
via netværk, så brug et program der kan huske de data du taster ind. Det
letter arbejdet, og sparer tid. (Indrømmet, ikke meget, men 10 sekunder
per gang, kan hurtigt blive meget.)

- Chano Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 10-03-10 00:58

Chano Andersen skrev:
> Vi kører med et princip hvor jeg arbejder der hedder "If you need to do
> it more than once, AUTOMATE IT!"

Samme fysiske location? Aldrig ude på andre locationer hvor du ikke har
kontrol over netadgangen? Begræsninger i form af opsætninger af
lånemaskiner? Lad os for nemheds skyld sige fx et bibliotek... Du tagrer
udgangspunkt i dit(og dit firmas)behov, der ikke er den korrekte
målestok for alle. Jeg er overbevist om i gør hvad der er det rette for
jer, men som i mange andre af livets forhold, kan man ikke bare overfore
politikker og holdninger til andre.

> [...]
> automatisere, men til gengæld ærger vi os så ikke når vi så kommer til
> at skulle løse samme opgave 40 gange mere, en anden dag. (Over drevet

Jeg forstår så udemærket hvad du mener, og giver dig ret i de forhold du
befinder dig i.

> [...]
> via netværk, så brug et program der kan huske de data du taster ind. Det
> letter arbejdet, og sparer tid. (Indrømmet, ikke meget, men 10 sekunder

Jeg personligt har bare den tommelfingerregl, at ingen former for login
opbaveres uden for hytten, så den bliver lidt svær at løse, ikke sandt?
Igen, forstil dig en biblioteks-pc, eller netværk med samme
begrænsninger. Vi har altså ikke alle de forhold du har på dit job,
selvom det ville være dejligt at blive betalt for "trivielt" arbejde.
Tag det endelig ikke som kritik, det er ingenlunde ment som sådan, men
forhold er forskellige.

Venligst
Mcwm

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-03-10 09:43

Den 10-03-2010 00:57, Mcwm skrev:
> Samme fysiske location? Aldrig ude på andre locationer hvor du ikke har
> kontrol over netadgangen? Begræsninger i form af opsætninger af
> lånemaskiner? Lad os for nemheds skyld sige fx et bibliotek... Du tagrer

Hvis jeg skal andre steder hen, har jeg en bærbar med, bruger så vidt
muligt aldrig andres PC'ere, hader at være begrænset.
Hvornår går du f.eks. på biblioteket for at tænde din hjemme PC?

> Jeg personligt har bare den tommelfingerregl, at ingen former for login
> opbaveres uden for hytten, så den bliver lidt svær at løse, ikke sandt?

Du ved jo ikke hva' der sker på andres netværk, og hvis du bruger din
MAC adresse ofte nok, så kan du også huske den, alternativt kan den
skrives ned og haves med sammen med f.eks. dankortet. (Ikke at den skal
skrives på dankortet, men opbevares på samme måde.

> Igen, forstil dig en biblioteks-pc, eller netværk med samme
> begrænsninger. Vi har altså ikke alle de forhold du har på dit job,

Jeg kan sagtens forstille mig den situation, der har jeg så min bærbare
med, eller jeg har den nødvendige information noteret steder hvor det
altid er tilgængeligt. (Beskyttet web siden, mobil telefonen, etc.) En
MAC adresse er på ingen måde noget følsomt, så den kunne fint ligge på
en offentlig hjemmeside, selvom folk ville undre sig over formålet. ;)

Og hvis man bruger adressen ofte nok, så sidder den alligevel i fingrene
til sidst.

Og når vi nu taler biblioteks-/begrænsede PC'ere. Hvordan vil du så
bruge Wake-On-Lan remote fra sådan en location?

- Chano Andersen

Fra : Mcwm

Dato : 10-03-10 10:18

Chano Andersen skrev:
> Hvis jeg skal andre steder hen, har jeg en bærbar med, bruger så vidt
> muligt aldrig andres PC'ere, hader at være begrænset.
> Hvornår går du f.eks. på biblioteket for at tænde din hjemme PC?

Jeg brugte vist da en pc på bibliotek som sammenligning, ikke?

> [...]
> skrives ned og haves med sammen med f.eks. dankortet. (Ikke at den skal
> skrives på dankortet, men opbevares på samme måde.

Det er så ikke "at lade computeren huske det for mig for den er bedre
til det", vel? Så skal det tastes alligevel.

> [...]
> MAC adresse er på ingen måde noget følsomt, så den kunne fint ligge på
> en offentlig hjemmeside, selvom folk ville undre sig over formålet. ;)

Samme svar som ovenfor...
> Og hvis man bruger adressen ofte nok, så sidder den alligevel i fingrene
> til sidst.

Du mener rettelig, så kan DU huske den, ikke sandt?
> Og når vi nu taler biblioteks-/begrænsede PC'ere. Hvordan vil du så
> bruge Wake-On-Lan remote fra sådan en location?

Med en brovser, logge ind i routeren og vække den. Er den pgl. PC i ARP
er det nemt nok... ellers må jeg taste..

Venligst
Mcwm

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-03-10 07:15

Den 10-03-2010 10:17, Mcwm skrev:

> Jeg brugte vist da en pc på bibliotek som sammenligning, ikke?

Ja, og jeg brugte den ovenfor som et eksempel.

> Det er så ikke "at lade computeren huske det for mig for den er bedre
> til det", vel? Så skal det tastes alligevel.

Det er naturligvis sandt, at du så skal taste den ind, men sådan er det
jo, hvis man ikke lige har mulighed for at tilgå sine huskede data.

> Du mener rettelig, så kan DU huske den, ikke sandt?

De fleste normale mennesker kan huske ting de bruger ofte. F.eks. koden
til dankortet, telefonnumre, adresser, bustider, passwords mv.

> Med en brovser, logge ind i routeren og vække den. Er den pgl. PC i ARP
> er det nemt nok... ellers må jeg taste..

Og du stoler så på at det offentlige netværk du benytter, og hele ruten
frem til din router, er sikkert? Ellers kunne computeren på biblioteket
eller hvor det nu end måtte være, jo lige så godt bare huske alting.

- Chano Andersen