Javascript draggable
Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 18:29

Hej,

Nu har jeg lavet en javascript funktion som kan flytte et element. Der er to
problemer med den. Det første er, at når man har flyttet elementet og
sluppet det igen kan man ikke flytte det igen. Det andet er, at når man
flytter elementet kommer musen op i hjørnet af elementet.

Noter: oID er en genvej til document.getElementByID();mouse henter
mus-koordinaterne.

Kildekoden:

function draggable(id)
{
   /*
    * @id = element id
    */

   oID(id).onmousedown = function()
   {
      var startX = mouse("x");
      var startY = mouse("y");
      var offsetX = oID(id).style.left;
      var offsetY = oID(id).style.top;

      document.onmousemove = function()
      {
         oID(id).style.position = "fixed";
         oID(id).style.left = (offsetX + mouse("x")) + 'px';
         oID(id).style.top = (offsetX + mouse("y")) + 'px';

      };

      document.onmouseup = function()
      {
         document.onmousemove = "";
      };
   };
};

Mvh Anders

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-03-10 21:00

Anders Mikkelsen sendte dette med sin computer:
> [...]
>          oID(id).style.position = "fixed";
>          oID(id).style.left = (offsetX + mouse("x")) + 'px';
>          oID(id).style.top = (offsetX + mouse("y")) + 'px';

Kan ikke lige gennemskue, hvos dit problem er.
En ting er dog at
var offsetX = oID(id).style.left;
bør være
var offsetX = oID(id).offsetLeft;
og tilsvarende for Y/top.

Jeg vil også tro, at "musen" i hjørnet er det modsatte : elementet
flyttes, så musen er i hjørnet; det er ikke cursoren der flyttes..?

Umiddelbart, har du alting i een funktion, og gør tingene i document
objektet - undtaget på objektet der skal flyttes ( oID( id)), hvor du
overskriver mousedown.
I document.onmouseup(), mangler du at sætte funktionaliteten tilbage:
oID(id).onmousedown = draggable; // bemærk uden ()!

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-10 21:44

"Birger Sørensen" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> I document.onmouseup(), mangler du at sætte funktionaliteten tilbage:
> oID(id).onmousedown = draggable; // bemærk uden ()!

Mange tak for dit svar. Tror ikke offsetleft og top er en god ide i denne
kontekst. HEr er en test-side med funktionen:
http://v3.agmweb.dk/admin/test.html , så du kan se problemet.

Mvh Anders

Fra : Birger Sørensen

Dato : 03-03-10 22:00

Anders Mikkelsen forklarede:
> [...]
>
> Mange tak for dit svar. Tror ikke offsetleft og top er en god ide i denne
> kontekst. HEr er en test-side med funktionen:

Hvorfor ikke?
offsetLeft er afstanden i pixels.
style.left, er det der står i stylesheetet (hvis der står noget!).
Hvis jeg skriver { left :40em;}, regner dit med 40 pixels, mens mit
regner med den faktiske pixel afstand.

Birger

http://bbsorensen.dk