Fjernskrivebord Windows 7 >> linux?
Fra : sls \(2770\)

Dato : 28-02-10 12:36

Kan jeg godt styre en linux computer fra windows 7, ligesom med
fjernskrivebord mellem 2 windows maskiner?

Lige et tillægsspørgsmål.. Hvor ligger "Denne Computer" i linux?

Mvh sls

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 28-02-10 12:47

søn, 28 02 2010 kl. 12:36 +0100, skrev sls (2770):
> Kan jeg godt styre en linux computer fra windows 7, ligesom med
> fjernskrivebord mellem 2 windows maskiner?

Du skriver ikke hvilken distribution du bruger...men de fleste
distributioner har en RDP klient . Ubuntu har Vinagra der kan bruges til
formålet.

> Lige et tillægsspørgsmål.. Hvor ligger "Denne Computer" i linux?

Igen er det forskelligt fra distribution og skrivebordsmiljø - på ubuntu
der bruger gnome er det der kommer tættest på "denne computer" menuen
stæder.

/Andreas

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 28-02-10 13:18

Andreas Lorensen wrote:

> Du skriver ikke hvilken distribution du bruger...men de fleste
> distributioner har en RDP klient . Ubuntu har Vinagra der kan bruges til
> formålet.

Remote desktop i ubuntu hedder Vinagre
https://help.ubuntu.com/community/Vinagre

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-10 13:03

On Sun, 28 Feb 2010 12:36:26 +0100
"sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> wrote:

> Kan jeg godt styre en linux computer fra windows 7, ligesom med fjernskrivebord mellem 2 windows maskiner?
Hvis en tutorial på engelsk er i orden, kan du få svar på dine
spørgsmål her:
http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=2138

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : sls \(2770\)

Dato : 28-02-10 19:01

Takker for svarene.

"Michael Rasmussen" <mir@miras.org> skrev i meddelelsen

> Hvis en tutorial på engelsk er i orden, kan du få svar på dine
> spørgsmål her:
> http://blogs.techrepublic.com.com/window-on-windows/?p=2138

Jeg har fulgt vejledningen, men mit engelske er ikke så godt.
Jeg forstår ikke lige hvordan jeg kan få startet x11vnc ved boot?

You will notice you do not get your prompt back. Even if you add the &
character, x11vnc will not return you to your prompt. Because of this, you
might want to consider adding a line like x11vnc -forever to the end of your
/etc/rc.local file. This will ensure your x11vnc server is started at boot.

Jeg vil også gerne have at min counter strike server selv starter ved boot,
hvordan gør jeg det?
Ligenu er det et tekst fil jeg kører i en terminal.

Mvh sls

Fra : Frank Damgaard

Dato : 28-02-10 14:57

sls (2770) wrote:
> Kan jeg godt styre en linux computer fra windows 7, ligesom med
> fjernskrivebord mellem 2 windows maskiner?
>
> Lige et tillægsspørgsmål.. Hvor ligger "Denne Computer" i linux?

Og udover denne funktion (se andre svar i tråden)
kan du oprette virtuelle skriveborde uafhængig af
det aktive skrivebord der er igang på skærmen.

Til dette bruges vncserver (og vncclient),
det er tightvnc udgaverne der bruges i ubuntu.

vinagre som ubuntu bruger til at fjernstyre gnome-dekstop
anvender VNC protokol (dvs. er en vnc-server).

I windows kan du f.eks. hente ultravnc og bruge uvnc at forbinde
til en vnc server på f.eks. ubuntu.

PS.
Til lokalnet kan man forbinde direkte hvis alt er sikker nok,
inklusive WLAN.
Til Internet og usikre WLAN/LAn anvender jeg altid ssh og bruger portforwarding
til VNC porten for at få remote adgang, så er der nemlig en krypteret forbindelse
mellem maskinerne. :

$ ssh -L 9900:127.0.0.1:5900 [IP-adresse/navn]

og start fra en anden konsol/terminal :
$ vncviewer :9900

I windows kan man anvende putty til at forwarde porte med ssh
og så bruge f.eks. ultravnc client til at forbinde med 127.0.0.1:9900

Har du ikke en Desktop kørende på skærmen kan du starte en virtuel
få en prompt med ssh:

$ ssh -L 9900:127.0.0.1:5900 [IP-adresse/navn]

og brug ultravnc client til 127.0.0.1:9900

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-10 19:45

On Sun, 28 Feb 2010 19:00:31 +0100
> [...]

> You will notice you do not get your prompt back. Even if you add the & character, x11vnc will not return you to your prompt. Because of this, you might want to consider adding a line like x11vnc -forever to the end of your /etc/rc.local file. This will ensure your x11vnc server is started at boot.

Du skal tilføje kommandoen for start af x11vnc i denne
fil /etc/rc.local. Tilføj derfor følgende på en tom linje før sidste
linje hvor der står exit 0:
x11vnc -forever

Filen åbnes sådan: sudo nano /etc/rc.local

Tilføj linjen og luk editoren med Ctrl+X

> Jeg vil også gerne have at min counter strike server selv starter ved boot, hvordan gør jeg det?
> Ligenu er det et tekst fil jeg kører i en terminal.
Gør som ovenstående, men skriv det du gør nu, for at starte counter
strike på en ny tom linje efter linjen, hvor du indskrev start af
x11vnc.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : sls \(2770\)

Dato : 28-02-10 20:12

> [...]
> Gør som ovenstående, men skriv det du gør nu, for at starte counter
> strike på en ny tom linje efter linjen, hvor du indskrev start af

Takker, jeg har fået x11vnc til at starte op nu, men jeg kunne ikke lige
hitte ud af hvad jeg skulle skrive for counter strike serveren.
Lige nu ligger counter strike mappen på skrivebordet, og i den mappe ligger
en tekst fil hvor der står noget med ./hlds_run....
Den tekst fil starter jeg i en terminal. Er det tekstfilens navn, eller er
det det som står i tekstfilen som skal skrives ind?

Mvh sls

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 28-02-10 21:05

On Sun, 28 Feb 2010 20:11:43 +0100
> [...]

> Den tekst fil starter jeg i en terminal. Er det tekstfilens navn, eller er det det som står i tekstfilen som skal skrives ind?

Hvilket indhold har den nævnte tekstfil?

Du kan formentligt nøjes med at skrive følgende i /etc/rc.local
/home/"erstat dette, inklusiv ", med dit brugernavn"/Desktop/hlds_run

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : sls \(2770\)

Dato : 01-03-10 19:09

> Hvilket indhold har den nævnte tekstfil?
>
> Du kan formentligt nøjes med at skrive følgende i /etc/rc.local
> /home/"erstat dette, inklusiv ", med dit brugernavn"/Desktop/hlds_run

Nå, det kunne jeg desværre ikke få til at virke..

Den org linje ser sådan her ud
../hlds_run -game cstrike.....
Så jeg prøvet at skrive i rc.local
/home/"sls"/Skrivebord/hlds/hlds_run -game.....

/home/"sls"/Skrivebord/hlds/,hlds_run -game.....

Jeg har også prøvet at rette Skrivebord til Desktop.

Kan man forresten starte rc.local så jeg ikke skal genstarte computeren
hvergang jeg har rettet i den?

Mvh sls

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-10 19:31

sls (2770) skrev:
> Kan jeg godt styre en linux computer fra windows 7, ligesom med
> fjernskrivebord mellem 2 windows maskiner?

På Ubuntu 9.10 er der et menupunkt der hedder Fjernskrivebord, som
muliggør det ønskede.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-03-10 20:38

On Mon, 1 Mar 2010 19:08:34 +0100
"sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> wrote:

> Den org linje ser sådan her ud
> ./hlds_run -game cstrike.....
> Så jeg prøvet at skrive i rc.local
> /home/"sls"/Skrivebord/hlds/hlds_run -game.....

Du skal fjerne ", som jeg vist også skrev
Så derfor:
/home/sls/Skrivebord/hlds/hlds_run -game
eller
/home/sls/Desktop/hlds/hlds_run -game

> Kan man forresten starte rc.local så jeg ikke skal genstarte computeren hvergang jeg har rettet i den?

Ikke rigtigt, da du ellers vil starte andre ting flere gange.

Kunne du ikke poste det præcise indhold af den fil, du normalt starter
programmet med fra din desktop.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : sls \(2770\)

Dato : 03-03-10 17:54

> programmet med fra din desktop.

Jo, det er en tekstfil som ligger i en mappe (hlds) på skrivebordet

Men der sker ikke noget selv om jeg skriver den i rc.local, den kommer
heller ikke med nogen fejl.

../hlds_run -game cstrike +port 27015 +secure +maxplayers 18 + map
de_dust2 -autoupdate -pingboost 2 +ip 192.168.0.150

Den trykker jeg på og vælger kør i terminal.

Mvh sls

Fra : Kent Friis

Dato : 03-03-10 18:32

Den Wed, 3 Mar 2010 17:53:58 +0100 skrev sls (2770):

> [...]
> de_dust2 -autoupdate -pingboost 2 +ip 192.168.0.150
>
> Den trykker jeg på og vælger kør i terminal.

"./" skal erstattes med stien til hlds_run.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 03-03-10 18:35

On Wed, 3 Mar 2010 17:53:58 +0100
"sls \(2770\)" <sls@FJERNsol.dk> wrote:

> ./hlds_run -game cstrike +port 27015 +secure +maxplayers 18 + map de_dust2 -autoupdate -pingboost 2 +ip 192.168.0.150
>
> Den trykker jeg på og vælger kør i terminal.
Den er formentligt konfigureret til, kun at kunne starte serveren, hvis
scriptet startes i den specifikke mappe.

Har du ikke en i din omgangskreds, der har lidt Linux kendskab? Videre
fejlfinding kræver fysisk adgang til maskinen, og/eller en person i den
anden ende med et minimum af kendskab til Linux' filsystem samt basal
kendskab til init-systemet.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen