Black Hawk Down
Fra : Steen

Dato : 27-02-10 15:01

Efter at have se filmen, bliver det endnu mere tydeligt hvor lidt mening
krig giver, og hvorfor der er så mange pirater i Somalia..
En ganske god film (med Coster-Waldau), hvortil der vist er lavet et
udmærket soundtrack
http://www.imdb.com/title/tt0265086/

Fra : Kim2000

Dato : 27-02-10 17:54

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> krig giver, og hvorfor der er så mange pirater i Somalia..
> En ganske god film (med Coster-Waldau), hvortil der vist er lavet et

WHO mener at den amerikanske indsats reddede mellem 2 og 2,5 million fra
sultedøden, men jeg er sikkert farvet af at have været udsendt som FN soldat
3 gange. FN indsatsen gør en kolosal forskel for de lokale. Dem som
amerikanerne kæmper med en filmen, er dem som vil gøre landet til en
islamisk stat, dvs. dem der for nyligt stenede en 14-årige pige til døde som
straf for at være blevet voldtaget. Hvordan man vil forhindre dette er vel
et temperamentsspørgmål. Undlade at hjælpe dem og afrikanerne vil på et
tidspunkt sulte til døde og kontinentet kan overtages af mindre rabiate
tosser eller man kan gå ind militært. Hvad de seneste 40 år har vist er, at
man ikke kan gøre begge dele og begge dele halvt.

Filmen synes jeg er langt mere end "ganske god", jeg synes den er
fremragende og soundtracket er helt forrygende.

Fra : Zeki

Dato : 27-02-10 18:29

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Dem som amerikanerne kæmper med en filmen, er dem som vil gøre landet til
> en islamisk stat,

Der er intet der tyder på at det var klanlederen Aidids ærinde.

Hvor har du det fra?

Fra : Kim2000

Dato : 27-02-10 19:56

"Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen

> "Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Der er intet der tyder på at det var klanlederen Aidids ærinde.
>
> Hvor har du det fra?

Fra instruktørens mund i "inside the actor" på Star (måske nok ikke ligefrem
det mest sikre vidne

Fra : Peter Larsen

Dato : 27-02-10 20:14

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> wrote in message

> Fra instruktørens mund i "inside the actor" på Star (måske nok ikke
> ligefrem det mest sikre vidne

Puha, vil dårligt spørge om hvad der skete i instruktørens mund i Inside the
actor....

Fra : Michael

Dato : 18-03-10 19:38

> Puha, vil dårligt spørge om hvad der skete i instruktørens mund i Inside
> the
> actor....

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!! :D

Fra : Zeki

Dato : 27-02-10 21:53

"Kim2000" <kim2000@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Fra instruktørens mund i "inside the actor" på Star (måske nok ikke
> ligefrem det mest sikre vidne

Hvis der skulle være hold i Scotts påstand, så kan det undre at han i sin
film vælger at give det billede af en krigsherre som ikke er religiøs. Måske
du har misforstået noget af det han sagde? Sandheden er snarere den, at
Aidid var lige så religiøst indstillet/interesseret som Saddam Hussein - dvs
stort set ikke. Magt er dog noget der optog begge d'herrer en del, og det
blev de jo begge så også straffet for i sidste ende.

Fra : Kim2000

Dato : 28-02-10 00:11

> [...]
> film vælger at give det billede af en krigsherre som ikke er religiøs.
> Måske du har misforstået noget af det han sagde? Sandheden er snarere den,

Det er da ikke umuligt, men det bliver jo nok genudsendt på et tidspunkt, så
vil jeg da lægge ekstra mærke til hvad han siger.

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-10 10:41

On 2010-02-27 17:53:57 +0100, Kim2000 said:

> [...]
> overtages af mindre rabiate tosser eller man kan gå ind militært. Hvad
> de seneste 40 år har vist er, at man ikke kan gøre begge dele og begge

Det er måske ikke velset at diskutere politik i denne gruppe, men det
er svært at undgå når det fx drejer sig om Black Hawk Down. En af de
ting jeg hentydede til i første post var, at man måske bedre kan forstå
de somaliske pirater, der er et irritationsmoment i de omkringliggende
farvande.
Når man er desperat, og eneste udsigt til mad og penge er, at kapre
skibe - så ville flere af os nok gøre det samme. En massiv økonomisk
indsats er nok eneste udvej....eller også bare lade naturen gå sin gang.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 01-03-10 00:00

> [...]
> sultedøden, men jeg er sikkert farvet af at have været udsendt som FN
> soldat 3 gange. FN indsatsen gør en kolosal forskel for de lokale.

Hmm det samme med atombomberne over Japan der standsede den krig Japan selv
havde startet - hvor underligt det kan lyde så rede de sikkert 10 gange så
mange liv som de kostede
ved en land invasion

Mv.
BMM

Fra : Lyrik

Dato : 03-03-10 03:05

On 28 Feb., 10:41, Steen wrote:

> [...]
> skibe - så ville flere af os nok gøre det samme. En massiv økonomisk
> indsats er nok eneste udvej....eller også bare lade naturen gå sin gang.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hej Tom!

I dette klip får pirattanken god næring:
http://luen.dk/BHD.mov

Iøvrigt har "piraten" nogle interessante vinkler på den amerikanske
opfattelse af situationen.,-)

Jens

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 01-03-10 00:02

"Steen" <isteen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Efter at have se filmen, bliver det endnu mere tydeligt hvor lidt mening
> krig giver

hvor besynderligt har lige hevet dem frem vil se den om lidt skal lige være
færdig med Apollo 13 jeg sider og ser / høre imens jeg skriver indlæg
og læser mail