Forældre overlader små psykopater til skol~
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-02-10 05:02

Hej

I går hørte jeg et længere indslag i P1-Orientering om
noget som nærmest lød som en disciplinkrise i folkeskolen.
Det chokerede mig at høre at flere og flere lærere brugte
al deres energi til at få ro til at undervise, og derfor til
sidst forlod faget.

De børn som skabte uro, var ikke opdraget hjemmefra til
andet end "mig først" og "skidt med alle andre".

Står det virkelig så galt til med nutidens forældre? Så
siger jeg bare stakkels skole, stakkels lærere, stakkels
samfund og stakkels fremtid.

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-02-10 07:11

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> I går hørte jeg et længere indslag i P1-Orientering om
> noget som nærmest lød som en disciplinkrise i folkeskolen.
> [...]

Her er et link:

Uro i klasserne giver mange problemer
26. februar 2010 kl. 17:10 på P1 26. feb. 2010 18.12

http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2010/02/26/172918.htm

Fra : kjaer

Dato : 27-02-10 20:45

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
>
> Står det virkelig så galt til med nutidens forældre? Så
> siger jeg bare stakkels skole, stakkels lærere, stakkels

Hvorfor mener du det er forældrenes ansvar?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 28-02-10 07:07

kjaer skrev:

> Hvorfor mener du det er forældrenes ansvar?

Forældrene er ENEansvarlige for barnets opdragelse i dets
første seks-syv leveår. Forældre som har undladt at
opdrage ungerne, kan ikke bare tørre ansvaret af på skolen.

Forældrene er ansvarlige for barnets opdragelse helt frem
til myndighedsalderen. Folkeskolen skal *undervise* børnene.

Hvis forældrene har svigtet, er det *dem* der må "tages i
skole". Man kan ikke bare frembringe "små psykopater"
og så ansvarsfrit lade folkeskolen om at rette dem til og
gøre dem til velfungerende, sociale samfundsborgere.

Et par udvalgte link:

Børnene styrer selv:
http://sondagsavisen.dk/91/010361674/

Forældrenes ansvar:
http://www.skole-samfund.dk/sw18673.asp

Fra forældres ansvar til skyld:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/276273:Udland--Fra-foraeldres-ansvar-til-skyld

Forældreansvar eller totalitær stat:
http://www.friskolebladet.dk/pdfer/2003/17/a328.pdf

P.s.
Jeg skriver normalt ikke i denne gruppe. Jeg er en gammel
ungkarl og har ingen børn. Men jeg ser med bekymring at
dårligt opdragne og dårligt tilpassede børn og unge bliver
en pestilens for samfundet og blandt andet tvinger flere
og flere folkeskolelærere bort fra faget.

--
Herluf Holdt
- send *forældre*

Fra : Ivar

Dato : 17-03-10 23:48

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det chokerede mig at høre at flere og flere lærere brugte
> al deres energi til at få ro til at undervise, og derfor til
> sidst forlod faget.

Jeg ved ikke hvor meget værre det er i dag, sammenlignet med fx
for 30 år siden. Det er dog nogle faktorer, som nok har gjort
problemet større. Den større fokus forældre har på deres børn i
dag, utvivlsomt givet flere først-mig-børn. Desuden har lærerne
færre sanktionsmuligheder over for børnene, og får derfor ikke
den samme respekt som tidligere.

Blot at skyde problemet i skoene på forældrene, er lidt simpelt.
Man kunne med lige så stor retfærdighed skyde skylden på
68-generationen, der har fjernet nogle af samfundets tidligere
dyder, og derfor har været med til at danne grundlaget for
de problemer, der er i dag.

Ivar Magnusson