Bash magic complete
Fra : Morten P

Dato : 26-02-10 21:34

På min zsh på arbejdet er der en eller anden super magic auto completer der
både klarer ssh stier og hvilke filer git mangler at adde under 'git add
[tab]''

Men hvad hedder den i bach?

Har prævet med /etc/bash_completion men den er vist ikke lige det?

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 27-02-10 00:23

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

>Har prævet med /etc/bash_completion men den er vist ikke lige det?

Jo, men der er skrevet en masse udvidelser til bash_completion.
Det er ikke sikkert, at "default"-installationen kan dem alle.

Således kommer f.eks. pakken git-core (på Ubuntu og vel også
Debian) med en udvidelse i form af /etc/bash_completion.d/git
og så videre.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Morten P

Dato : 01-03-10 12:37

"Klaus Ellegaard" <klausellegaard@msn.com> wrote in message

> [...]
>
> Således kommer f.eks. pakken git-core (på Ubuntu og vel også
> Debian) med en udvidelse i form af /etc/bash_completion.d/git

Aha! Tak
Så fikser jeg det!

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-02-10 22:58

Morten P skrev:
> På min zsh på arbejdet er der en eller anden super magic auto completer der
> både klarer ssh stier og hvilke filer git mangler at adde under 'git add
> [tab]''

Tør man spørge, hvorfor du ikke bare kører zsh hjemme? Jeg bruger kun
bash, når jeg er tvunget til det.

Mvh. Lars

Fra : Morten P

Dato : 01-03-10 12:37

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message

> Tør man spørge, hvorfor du ikke bare kører zsh hjemme? Jeg bruger kun
> bash, når jeg er tvunget til det.

hehe jamen bash har altid været default på mine installationer så har sådan
set aldrig tænkt over at bytte.

Hvad får man af ekstra fede ting ved zsh vs bash?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-03-10 14:07

Morten P wrote:
> "Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message
>
> hehe jamen bash har altid været default på mine installationer så har sådan
> set aldrig tænkt over at bytte.

Bash er, så vidt jeg kan se, default shell ved de fleste (måske alle)
linux distributioner.
Når Lars Kongshøj siger at han kun bruger bash, når han er tvunget til
det,har jeg på fornemmelsen at han mener at han kun nødigt bruger
X-terminal (konsol).

> Hvad får man af ekstra fede ting ved zsh vs bash?

Jeg kender ikke zsh, men complition i zsh beskrives her:
http://www.linux-mag.com/id/1106
Writing Zsh Completion Functions

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 01-03-10 14:17

<heesche@webspeed.dk> writes:

>Når Lars Kongshøj siger at han kun bruger bash, når han er tvunget til
>det,har jeg på fornemmelsen at han mener at han kun nødigt bruger
>X-terminal (konsol).

Eller så meget power-user, at han finder bash alt for simpel?

Personligt er jeg til go'e gamle ksh med vi-mappings. bash vil alt
for meget og ender med at gøre alting halvhjertet, gøre det ekstremt
langsomt og i sidste ende være temmelig brugerfjendsk for "advanced
users". Så er det lettere at smide skidtet ud og erstatte det med
noget simpelt og hurtigt. Som endda også er standard blandt langt de
fleste kommercielle afarter.

IMHO.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 01-03-10 21:09

Klaus Ellegaard skrev:

> [...]
> users". Så er det lettere at smide skidtet ud og erstatte det med
> noget simpelt og hurtigt. Som endda også er standard blandt langt de

Næ, det er såmænd ikke fordi at jeg finder bash for simpel. Men jeg
bruger bl.a. Unix til at arbejde med store server-systemer, dette
foregår over ssh- eller telnet-forbindelser.

Oprindeligt gik jeg over fra bash til zsh på min linux-workstation,
fordi jeg fandt at den kunne konfigureres til den bedste
ksh-kompatibilitet. Dengang var ksh den shell, der blev brugt på de
Unix-servere jeg arbejdede med. Jeg tror at den var default bruger-shell
på Solaris og andre kommercielle Unix'er.

En anden smart ting jeg godt kan lide ved zsh er =abc som svarer til
`which abc` som nedenstående eksempel viser:

lars@lars-mac> ls -lh =zsh
-rwxr-xr-x 2 root wheel 959K 25 Nov 2007 /bin/zsh
lars@lars-mac> ls -lh =bash
-rwxr-xr-x 1 root wheel 1,2M 5 Mar 2008 /bin/bash
lars@lars-mac>

Dejligt nemt og som man kan se fylder zsh mindre, men det betyder ikke
at den kan mindre, men zsh er modulopdelt, så der indlæses shared object
files efter behov.

Mvh. Lars

--
Lars Kongshøj
Oracle- og Unix-konsulent søger opgaver - freelance eller fastansættelse

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 01-03-10 14:19

Jørgen Heesche wrote:

> Jeg kender ikke zsh, men complition i zsh beskrives her:
> http://www.linux-mag.com/id/1106
> Writing Zsh Completion Functions

Her er der noget om fordelene ved zsh:
http://friedcpu.wordpress.com/2007/07/24/zsh-the-last-shell-youll-ever-need/

F.eks. fremhæves 'Phenomenally intelligent tab completion.'

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Rene Joergensen

Dato : 02-03-10 10:54

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote:

> Eller så meget power-user, at han finder bash alt for simpel?

Jeg foretrækker bash, så jeg må ikke være at regne som power-user

--
-René

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-03-10 19:02

Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> writes:

>Jeg foretrækker bash, så jeg må ikke være at regne som power-user

Nej, du er givetvis ikke zsh-poweruser

Mvh.
   Klaus.