Kan ikke installere printere på nettet
Fra : Kurt G

Dato : 26-02-10 11:56

Muligvis hører spørgsmålet hjemme på system.me-windows! (Jeg ved ikke,
hvordan man krydsposter)
Jeg har et lokalnetværk, hvor der sidder en kopimaskine, som blive brugt som
printer.
Nu har vi fået et nyt modem, fordi vi har skiftet leverandør.
Der var lidt problemer med at få forbindelse, men det er løst nu.
Imidlertid kan jeg nu ikke få forbindelse til kopimaskinen, når den skal
bruges som printer. Der er derimod ingen problemer med at se kopimaskinen på
nettet. Den kan også bruges som skanner og jeg kan fint hente de skannede
billeder fra kopimaskinen.
Jeg har prøvet at installere kopimaskinen igen ved at bruge "Tilføj
printer", men der kan nettet ikke se kopimaskinen.
Det er Vista og kopimaskinen er en Ricoh Afrio 3025. Det er kablet LAN.

Er der nogen, der har en ide?

Mvh Kurt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-02-10 12:25

On Fri, 26 Feb 2010 11:56:10 +0100, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

> [...]
>printer", men der kan nettet ikke se kopimaskinen.
>Det er Vista og kopimaskinen er en Ricoh Afrio 3025. Det er kablet LAN.

IP adressen på kopimaskinen ?
Den er måske sat op til fast IP og i har ifbm. modem(router) skiftet
måske skifter IP område ?

/Hans

Fra : Jørgen M. Jørgensen

Dato : 28-02-10 10:10

Hans Kjaergaard formulerede fredag:

> IP adressen på kopimaskinen ?
> Den er måske sat op til fast IP og i har ifbm. modem(router) skiftet
> måske skifter IP område ?
>

> /Hans

Prøv at lave en nslookup på maskinen, så kan du se dens IP-adresse..
Jørgen

Fra : Kurt G

Dato : 28-02-10 17:43

"Jørgen M. Jørgensen" <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hans Kjaergaard formulerede fredag:

KLIPPET
> [...]

Ja, det kunne da være. Jeg ved, at routeren ikke bruger fast IP.

> Prøv at lave en nslookup på maskinen, så kan du se dens IP-adresse..
> Jørgen
nslookup siger mig ikke noget!
Hvordan gør man det?
Mvh Kurt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-02-10 18:12

On Sun, 28 Feb 2010 17:42:47 +0100, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>Ja, det kunne da være. Jeg ved, at routeren ikke bruger fast IP.
Routeren har 2 sider, WAN og LAN.
På WAN siden er det tænkeligt at den ikke bruger fast IP.
Men på LAN siden er det mest almindelige at man køre med DHCP, altså
at routeren uddeler IP adresser til de ting på netværket der spørger
efter en IP adresse.

>nslookup siger mig ikke noget!
>Hvordan gør man det?
Hvis det er kopimaskinen man ønsker denne komando udført på, er det
nok ikke muligt, jeg erindre ikke at det er muligt.
Desuden fordre det en korrekt konfigureret DNS som skal kende
kopimaskinen og det er tvivlsomt om det er tilfældet.

Men kan kan finde IP adressen et eller andet sted i maskinens
menusystem, kan være at det fordre password/kode (er denne ikke kativt
ændret er den nok 1234 eller 123456 eller macadressen på netkortet i
maskinen).

Man kan præve at se hvad IP opsætning der er på de PCer der er på
nettet, det interesante er, IP adresse, subnet. default gateway.

Prøv at finde disse oplysninger fra en PC og kopimaskinen.

/Hans

Fra : CC

Dato : 28-02-10 22:19

"Kurt G" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> printer", men der kan nettet ikke se kopimaskinen.
> Det er Vista og kopimaskinen er en Ricoh Afrio 3025. Det er kablet LAN.

Er du sikker på, at TCP/IP porten i pc-eren er blevet ændret til den nye
adresse?
Hvis du fjerner, og tilføjere printeren igen, finder Vista vel bare den
port, der henviser til den gl. ip adresse hvor printer tidligere sad.

Endvidere lad være med at brug DCHP til printeren, lås den fast på egen
ip-adresse "højt" oppe i området.
Så bliver der ikke ballade hvis der er en dag der slukker for printeren, og
tænder igen, får så får du en ny ip-adresse.

Fra : Kurt G

Dato : 04-03-10 09:28

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så bliver der ikke ballade hvis der er en dag der slukker for printeren,
> og tænder igen, får så får du en ny ip-adresse.

Jeg har kikket på egenskaberne på kopimaskinen (via LAN) og den står til at
have adressen 192.168.2.100:80, hvor 80 nok er portnummeret. Jeg tror, at
den ha fast adresse!
Kopimaskinen og PC bliver slukket hver dag, da vi afbryder al strøm hver
gang vi gr fra Arkvet!
Men i øjeblikket har vi tilsluttet en anden printer ti PC-en, og jeg må pt
ikke røre ved det pga. travlhed.

Mvh Kurt

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 04-03-10 10:06

On Thu, 4 Mar 2010 09:27:53 +0100, "Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net>
wrote:

>Jeg har kikket på egenskaberne på kopimaskinen (via LAN) og den står til at
>have adressen 192.168.2.100:80, hvor 80 nok er portnummeret.
Ja port nummeret på webinterfacet.
Men hvis du kan se dette via lan er IPen på kopimaskinen valid, så er
det nok port indstillingerne i printeropsætningen på PCerne du skal
skrue i.
Højreklip på printeren (under indstillinger, printer og faxenheder)
vælg egenskaber og vælg fanebladet porte, så står der nok ud for den
port der er vinget af " standard TCP/IP port".
Vælg "konfigurer port", ret IP adressen.
Ok, ok, osv.

>Jeg tror, at den ha fast adresse!
Det kan du nok også se i webinterfacet et sted, kræver måske at du
logger ind som administrator.

>Men i øjeblikket har vi tilsluttet en anden printer ti PC-en, og jeg må pt
>ikke røre ved det pga. travlhed.
Øv, igen overhalet af virkeligheden.

/Hans

Fra : Kurt G

Dato : 04-03-10 10:26

> [...]
> Vælg "konfigurer port", ret IP adressen.
> Ok, ok, osv.

> Det kan du nok også se i webinterfacet et sted, kræver måske at du

Jeg vil kikke på det ved første lejlighed.
Mvh Kurt