Sortering af date
Fra : Ole J. Hansen

Dato : 22-02-10 22:28

Hej igen
Lige et spørgsmål mere:
I min database har jeg en rapport, i denne er der et dato felt date
22-02-1020
hvorledes får jeg databasens datoer sorteret, således at de ældste kommer
først.

m.v.h.
Ole J. Hansen

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 24-02-10 21:34

Hej igen
Jeg ved, at der sidder en masse meget dygtige mennesker rundt omkring,
og derfor kan jeg ikke forstå, at der ikke er kommet et eneste bidrag til
mit sprøgsmål.
Der kan være flere grunde:
1: Spørgsmålet er for tåbeligt, svaret er lige om hjørnet, eller svaret
findes ikke.
2: Det har været behandlet så mange gange, at man ikke gider mere
3: Det kan ikke lade sig gøre - men så skriv det til mig -

Jeg glæder mig til at høre om det er 1 - 2 eller 3
Men eller mange tak til denne gruppe, uden jer var jeg aldrig nåeder dertil
hvor
jeg er, men nu er jeg ved at være så gammel, at jeg har glemt, hvad jeg
engang kunne.

M. v. H.
Ole J. Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-02-10 22:07

Rolig nu - mange er på vinterferie, og vi andre har været ude at skovle
sne...

Hvis det ellers er et ægte datofelt, bør datoerne komme sorteret i
datoorden - måske skal du bede den om at sortere omvendt (Faldende i
stedet for stigende eller på engelsk DESC i stedet for ASC)

Hvis det er fordi det ikke er et ægte datofelt, men et tekstfelt, skal
du omkring en dateval(datofelt)
- uden garanti for syntaks, det er frit efter hukommelsen, min VB-pc er
slukket ..

Hvilken rapportgenerator? Crystal Reports (kan være tricky, men det kan
lade sig gøre)
Sorterer du direkte i rapporten eller i den forespørgsel / tabel, der
ligger til grund for rapporten?

mvh

Fra : Gert Nielsen

Dato : 25-02-10 09:01

Hej Ole

Det er SQL og ikke VB

Prøv noget der ligner:
SELECT * FROM MinTabel WHERE et eller andet ORDER BY Datoen.

Du kan også lave en forespørgsel i Access, hvor du bruger kriterier og
sortering.
Herefter kan du vælge SQL visning øverst tv og se den dannede SQL.
Husk at du kan kalde en forespørgsel på helt samme måde som en tabel!
Gert

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 25-02-10 20:29

Hej Alle her
Jeg vil gerne starte med at sige undskyld, det var bestemt ikke min mening
at være uhøflig.
Uden denne gruppe, var jeg aldrig komme så langt som jeg er.
Og jeg kan ikke lade være mede at tænke på, hvor dum har man lov
til at være.
Ja både Gert Nielsen og Gert Krabsen kommer jo med det sikre bud,
og ja det burde jeg jo selv have tænkt på, jeg skal jo ikke kalde direkte
på tabellen, jeg skal jo naturligvis lave en forespørgsel, og så kalde den.
Det var jo som de plejer, det var jeg jo godt klar over.
Men tak til jeg begge.
Det der med sneen kender jeg godt, og så smeltevand i køkkenet og i stuen
og i ydervægene.
m.v.h.
Ole J. Hansen

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-02-10 20:53

Ole J. Hansen skrev:
> Hej Alle her
> Jeg vil gerne starte med at sige undskyld, det var bestemt ikke min mening
> at være uhøflig.

Det var der skam heller ingen mistanke om - men nu var der jo en
lejlighed til at drille lidt...

Fra : Ole J. Hansen

Dato : 25-02-10 21:08

Hej Gert
Tak for dit svar, og du er meget velkommen til at drille, når du samtidig
får rusket lidt op i den grå her.
m.vh.
Ole