Trådløs router + homeplug
Fra : Bente Jepsen

Dato : 22-02-10 23:11

Hej.
Jeg har en D-Link Dir 655 trådløs router som vores computere i huset kører
over og som fungerer udmærket.

Nu har vi fået det problem at vores TV, et Panasonic Viera V10 LCD, for at
blive koblet til internettet, skal forbindes enten med et kabel eller
homeplug. Eftersom Router og TV står i hver sin ende af huset, er kabel ikke
særlig tillokkende, men jeg må også indrømme, at jeg ikke aner spor om
hvordan Homeplug fungerer.

Jeg har kigget lidt på D-Links Powerline, som er en homeplug-lignende
anordning, men kan ikke helt se, om jeg skal/kan koble switch-delen af det
til routeren, det ser det nemlig ikke helt ud til, men jeg kan på den anden
side ikke undvære mit trådløse netværk og det er snart ved at irritere mig
at jeg ikke får lavet den opkobling til TV-et

Vores forhandler af TV-et ved desværre ikke rigtig noget om netværksdelen af
det, så jeg er ligesom henvist til selv at finde ud af det.
Håber på et godt råd.
På forhånd tak.

Mvh.
Bente Jepsen

Fra : CC

Dato : 22-02-10 23:28

"Bente Jepsen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> anden side ikke undvære mit trådløse netværk og det er snart ved at
> irritere mig at jeg ikke får lavet den opkobling til TV-et

Har samme problem som Bente (Har også en D-link DIR 655 som router i
huset)....
Endvidere har en Netgear trådløs router (WGR614) liggende i rodekassen.
Kan jeg koble denne trådløst sammen med D-link routeren ?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-02-10 13:25

"CC" <CC@mail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> Endvidere har en Netgear trådløs router (WGR614) liggende i rodekassen.
> Kan jeg koble denne trådløst sammen med D-link routeren ?

Ja via client bridge funktion. Dette kan evt. opnåes med DD-WRT hvilket jeg
bestemt mener understøter WGR614.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Jensen

Dato : 23-02-10 13:36

Bjarke Andersen skrev den 23-02-2010 13:25:
> Dette kan evt. opnåes med DD-WRT hvilket jeg
> bestemt mener understøter WGR614.

DD-WRT kan ikke bruges på alle version af WGR614, bl.a. ikke på v9.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 23-02-10 14:35

Jens Jensen <a@a.invalid> crashed Echelon writing

> DD-WRT kan ikke bruges på alle version af WGR614, bl.a. ikke på v9.

Ja jeg tillod mig så også at kigge efter og status er:

v4, v5 og v7 kan ikke lade sig gøre.

v8 kan godt.

v6 og v9 samt WW versionen er igang med at blive lavet.

--
Bjarke Andersen

Fra : CC

Dato : 23-02-10 19:09

"Bjarke Andersen" skrev i meddelelsen ...

> Ja jeg tillod mig så også at kigge efter og status er:
>
> v4, v5 og v7 kan ikke lade sig gøre.
>
> v8 kan godt.
>
> v6 og v9 samt WW versionen er igang med at blive lavet.

Tak for jeres indsats, men det duer ikke, da jeg har en ver. 4 - øv
Jeg kikker efter en "game adaptor", for jeg tror ikke på homeplug

Fra : CC

Dato : 22-02-10 23:49

> [...]
> anden side ikke undvære mit trådløse netværk og det er snart ved at
> irritere mig at jeg ikke får lavet den opkobling til TV-et

Som jeg læse det kan du koble en DHP-302 til DIR 655, via RJ45 stik, og
DHP-303 til Viera V10 LCD.
Hvis du ønsker flere tilslutninger kan du erstatte DHP-302 med en switch
DHP-343
Læs mere her.:
http://www.dlink.dk/cs/Satellite?c=Product_P&childpagename=DLinkEurope-DK%2FDLProductFamily&cid=1197375845405&p=1197318959074&packedargs=locale%3D1195806935729&pagename=DLinkEurope-DK%2FDLWrapper

Begræsningen må være hvis DHP-302 kobles til en stikkontak, der er forsynet
fra den ene fase fx. L1, og DHP-303 er koblet til en anden stikkontakt, som
er forsynet fra en ande fase fx. L2, så tror jeg ikke systemet virker!!!

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-02-10 00:52

Bente Jepsen wrote:

> [...]
> den anden side ikke undvære mit trådløse netværk og det er snart ved at
> irritere mig at jeg ikke får lavet den opkobling til TV-et

I TV-enden: netkabel mellem TV og homeplug, som sættes i en stikkontakt.

I router enden: netkabel mellem en LAN port på routeren og homeplug, som
sættes i en stikkontakt.

Denne opsætning har samme effekt som at trække et langt netværkskabel
mellem router og TV. Husk bare at der ikke er nogen garantier for
hastighed på Powerline, og at den faktisk hastighed afhænger af
kvaliteten af din el-installation.

Dette D-Link sæt
<http://www.dlink.com/products/?pid=533>
har kun en RJ45 port i hver ende.

Linksys powerline PLK300
<http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=490402>
har 4 porte i den ene adapter, så du kan få en 4-port switch ved TV'et.
Meget smart når Blu-ray afspiller, spillekonsol, m.v. skal forbindes med
internettet. Det samme kan selvfølgelig opnås med en switch i TV-enden.

Jeg har ingen erfaring med Powerline produkter, hverken Linksys eller D-
Link.

--
Jesper Lund

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 23-02-10 13:01

On Mon, 22 Feb 2010 23:11:15 +0100, "Bente Jepsen"
<bente.jepsen@stofanet.dk> wrote:
> [...]
>side ikke undvære mit trådløse netværk og det er snart ved at irritere mig
>at jeg ikke får lavet den opkobling til TV-et

Du kan koble dit TV til det trådløse netværk med en Ethernet bridge,
også kaldet Gameadapter.
F.eks. D-Link DWL-G820

Erik Helmer Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-02-10 21:59

Bente Jepsen skrev:
> [...]
>
> Vores forhandler af TV-et ved desværre ikke rigtig noget om
> netværksdelen af det, så jeg er ligesom henvist til selv at finde ud af

Jeg har ikke selv benyttet homeplug til noget endnu, men min kammerat
streamer HD materiale via homeplug fra hans NAS til hans Playstation 3
uden problemer overhovedet. Jeg ville ikke se nogen problemer i at
forsøge sig med Homeplug udstyr.

/Steinbjørn

Fra : CC

Dato : 23-02-10 23:12

""S. Sørensen"" skrev i meddelelsen

> [...]
> streamer HD materiale via homeplug fra hans NAS til hans Playstation 3
> uden problemer overhovedet. Jeg ville ikke se nogen problemer i at forsøge

Hvis du bor i fx.en mindre lejlighed/hus hvor der kun er en gruppe (En fase
= en sikring) til stikkontakterne, så har du sikkert ikke nogle problemer.
Bor du i en større lejlighed/hus hvor stikkontakterne er spredt ud på flere
grupper (flere sikringer), så kan du have et problem.

Dette skriver fabrikanten også på sin hjemmeside, se "oversigt", nederst
pkt. 1.
http://dlink.dk/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-DK%2FDLProductCarousel&cid=1197378062393&p=1197318959116&packedargs=ParentPageID%3D1197318959074%26TopLevelPageProduct%3DConsumer%26locale%3D1195806935729%26packedargs%3DProductParentID%253D1197375845405&pagename=DLinkEurope-DK%2FDLWrapper

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-10 00:36

CC skrev:

> [...]
> http://dlink.dk/cs/Satellite?c=Product_C&childpagename=DLinkEurope-DK%2FDLProductCarousel&cid=1197378062393&p=1197318959116&packedargs=ParentPageID%3D1197318959074%26TopLevelPageProduct%3DConsumer%26locale%3D1195806935729%26packedargs%3DProductParentID%253D1197375845405&pagename=DLinkEurope-DK%2FDLWrapper

Det er korrekt nok det kan give problemer, men så vidt jeg erindrer da
jeg lurede på noget lignende, kunne man få udstyr til at komme udenom
det problem også. Men så løber det jo hurtigt op i en bekostelig affære.
Homeplug grej er ikke udpræget billigt imho.

/Steinbjørn

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-02-10 00:50

On Tue, 23 Feb 2010 23:12:06 +0100, "CC" <CC@mail.dk> wrote:

> [...]
> Bor du i en større lejlighed/hus hvor stikkontakterne er spredt ud på flere
> grupper (flere sikringer), så kan du have et problem.

Jeg har brugt et Linksys Powerline AV Network Kit (PLK300), med de to
enheder på forskellige strøm-grupper, og det var der ingen problemer
i, bortset fra lavere performance, end hvis de sad på samme.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/