jQuery og "Sticky footer"
Fra : Jahirah

Dato : 17-02-10 04:49

Hej,

Jeg er grøn indenfor Javascript, jeg har udelukkende redigeret
meget simple mouseover menuer (dengang CSS mere eller mindre var
ikke-eksisterende).

Jeg har ofte været frustreret over ikke at kunne opnå en bestemt
effekt hvor en websides footer enten tilpasser sig indholdets
højde, eller ligger sig i browser vinduets bund i det tilfælde at
indholdet er mindre end browser vinduets højde.
Dette pga. at jeg ikke rigtig har "turdet" gabe over javascript
før, da jeg har svært ved at forstå det.

Jeg faldt over en engelsk side der hedder CSS Tricks (
http://css-tricks.com ) hvor jeg under "Snippets" fandt en jQuery
drevet metode til at opnå den beskrevede effekt.
Snippet kan ses på
http://css-tricks.com/snippets/jquery/jquery-sticky-footer/

I og for sig tror jeg godt at jeg forstår hvad der skal laves.
Sådan som jeg har forstået det skal der laves;

1. En div som udgør footeren.
2. Denne div skal efterfølgende styles med en fast højde, ex.
100px.
3. Der skal oprettes [filnavn].js fil med den oplyste jQuery
kode.

Så vidt, så godt... håber jeg :)
Det jeg dog ikke helt er sikker på er, hvordan jeg får selve
siden til at kalde .js filen? Jeg er klar over at det skal
tilføjes i HEAD-delen af xhtml'en på samme vilkår som en CSS fil,
men jeg er ikke sikker på hvor.

Spiller det nogen afgørende rolle hvor man vælger at ligge .js
filen, eller er det ligegyldigt så længe man supplere kaldet med
det korrekte stinavn?

Beklager min lettere håbløse mangel på forståelse, men jeg håber
I kan bære over med en grønskolding :)

Mvh
//Jahirah

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jahirah

Dato : 17-02-10 05:15

Jahirah wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:

> [...]
> højde, eller ligger sig i browser vinduets bund i det tilfælde at
> indholdet er mindre end browser vinduets højde.

-----------8<------------

Ville bare lige tilføje at jeg fandt en metode til at opnå samme
effekt gennem almindelig CSS.
Metoden fandt jeg her:
http://ryanfait.com/resources/footer-stick-to-bottom-of-page/

Dog vil jeg alligevel gerne hvis I vil svare på mit oprindelige
spørgsmål da det vil hjælpe mig til at forstå de første små ting ved
brugen af javascript :)

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-02-10 13:28

Jahirah wrote:

> [...]
> Sådan som jeg har forstået det skal der laves;
>
> 1. En div som udgør footeren.
> 2. Denne div skal efterfølgende styles med en fast højde, ex.

Jeg har ikke kigget på dine links, men generelt hvis du vil lave den slags
ting, så skal du have:
en div(eller andet), som er absolut positioneret, og evt display:none.
div'en skal du style, enten via CSS eller javascript.

> 3. Der skal oprettes [filnavn].js fil med den oplyste jQuery
> kode.

Den effekt du snakker om (og andre) behøver ikke jQuery, men i store træk
blot skift mellem display:none og display:block (og positionering vha
style.top og style.left).

> [...]
> siden til at kalde .js filen? Jeg er klar over at det skal
> tilføjes i HEAD-delen af xhtml'en på samme vilkår som en CSS fil,

Mellem <head> og </head>.

> Spiller det nogen afgørende rolle hvor man vælger at ligge .js
> filen, eller er det ligegyldigt så længe man supplere kaldet med
> det korrekte stinavn?

Rækkefølgen kan have en betydning.
Hvis du har to filer hvor den ene bruger en definition fra den anden, så er
det vigtigt at filen med definitionen står før den anden.

Stig Johansen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-02-10 21:37

Jahirah skrev:
> Hej,
>
> Jeg er grøn indenfor Javascript, jeg har udelukkende redigeret
> meget simple mouseover menuer (dengang CSS mere eller mindre var
> ikke-eksisterende).

Men det er CSS så nu, og tilstrækkelig
understøttet til at den ønskede effekt
kan opnås uden brug af JavaScript: