Problemer med loopback på Tilgin HG1311 ro~
Fra : Jacob Jørgensen

Dato : 16-02-10 21:11

Hej,

Jeg har fået en ny Tilgin HG1311 router fra min udbyder (Profiber.dk).

Jeg har lavet portforward til FTP og WEB (port 20,21 og 80) til en intern
server.

Mit problemer er nu at når jeg kalder hjemmesiden op via en pc internt på en
extern ip, så kommer siden ikke.
Så vidt jeg kan forstå har det noget med loopback at gøre, men hvordan løser
jeg problemet?

Det skal siges at eksterne PCer sagtes kan få forbindelse.

Hilsen
Jacob

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-02-10 22:09

Jacob Jørgensen wrote:

> Mit problemer er nu at når jeg kalder hjemmesiden op via en pc internt
> på en extern ip, så kommer siden ikke.
> Så vidt jeg kan forstå har det noget med loopback at gøre, men hvordan
> løser jeg problemet?

Det er en begrænsning i NAT på routeren. Der er to måder til at løse
problemet

1) Aktiver NAT loopback i routeren, hvis denne mulighed eksisterer

eller

2) Split DNS, hvor du i hosts filen på dine computere tilføjer

lokal-IP-for-server dit-domæne

#2 vil altid virke, mens #1 kræver understøttelse i din router.

Jeg foretrækker personligt split DNS metoden, som jeg dog kan
implementere i den DNS resolver som kører på min router (dnsmasq). Men
det er smag og behag. Hvis din computer er en laptop som bruges både ude
og hjemme, er løsning #2 ikke så smart hvis det skal gøres i hosts filen
på computeren.

--
Jesper Lund