Linksys WRT610N bag en Netopia?
Fra : Mureren

Dato : 16-02-10 18:22

Hej.

Jeg har lige fået opgraderet til 10MB via TDC, og i den forbindelse har de
sendt mig en Netopia modem/router.
Forbindelsen er firmabetalt, og jeg har ikke mulighed for at se Netopia'ens
opsætning

Den router jeg havde før, sad min LinksysWRT610 "i røven af", og alt var
fryd og gammen.
Nu, med den nye Netopia router (hvor der kun er én port til privat brug),
kan jeg simpelthen ikke få forbindelse ud i verden. (alt virker fint hvis
jeg sætter kablet direkte fra min pc og i Netopia routeren)

Foreløbigt har jeg prøvet at resette Linksys routeren og bruge
standardinstillingerne, prøvet manuelt at sætte indstillinger, og prøvet
"Linksys Easylink Advisor"...men intet har hjulpet
Har også prøvet at sætte min browser op som beskrevet i Netopia'ens
vejledning, det hjalp heller ikke spor!

Er der nogen her der har et par gyldne råd til mig, når jeg nu ikke kan få
adgang til Netopia'ens opsætning og se hvad der står i den?

Mvh.
Mureren

Fra : Mureren

Dato : 16-02-10 19:29

> Er der nogen her der har et par gyldne råd til mig, når jeg nu ikke kan få
> adgang til Netopia'ens opsætning og se hvad der står i den?

Hjælp til selvhjælp:
Prøvede lige at ændre Linksys'ens IP adresse til 192.168.2.1, og så er der
hul igennem
(Netopia'en må have 192.168.1.1 så)

Nu har jeg bare et andet spørgsmål (som jeg måske nok kunne google lidt på
også!)
Hvilken forskel gør det om jeg bruger 192.168.2.1 eller 192.168.1.2?
Bemærk jeg er netværksmongol...så det skal staves og skæres ud i pap

Fra : Leif Neland

Dato : 16-02-10 21:28

Den 16-02-2010 19:28, Mureren skrev:

> Hjælp til selvhjælp:
> Prøvede lige at ændre Linksys'ens IP adresse til 192.168.2.1, og så er
> der hul igennem
> (Netopia'en må have 192.168.1.1 så)

Ja, du må kunne se på linksys'ens WAN-side (yderside), at netopia'en
giver adresser i 192.168.1.x-området.
Det går så ikke at du har sat linksys'en til også at give adresser i
192.168.1.x-området på indersiden, idet den så ikke kan finde ud af hvad
der er på indersiden og hvad der er på ydersiden. Specielt kan den ikke
finde netopiaen, hvis den leder på indersiden.

> [...]
> Hvilken forskel gør det om jeg bruger 192.168.2.1 eller 192.168.1.2?
> Bemærk jeg er netværksmongol...så det skal staves og skæres ud i pap

I det ene tilfælde virker det, i det andet ikke

Bortset fra at der skal være forskelligt netværksområde på indersiden og
ydersiden, kan det være ligemeget, hvilket område du har på indersiden.
Hvis det bare ikke er et netværk, der bruges offentligt på ydersiden, så
vil du ikke kunne nå det. Så derfor bruger man 192.168.x.y på
indersiden. Eller 10.x.x.x

Leif

Fra : Per Tolbøll

Dato : 17-02-10 19:33

- Ellers slå DHCP-serveren fra i Linksys'en og forbind Netopia'en til én af
de fire (?) LAN-porte i stedet for at bruge WAN-porten.
På den måde virker Linksys'en som en simpel switch og kun Netopia'en deler
adresser ud på LAN-siden

/Per

Fra : Jesper Lund

Dato : 16-02-10 21:26

Mureren wrote:

> Nu har jeg bare et andet spørgsmål (som jeg måske nok kunne google lidt
> på også!)
> Hvilken forskel gør det om jeg bruger 192.168.2.1 eller 192.168.1.2?

192.168.1.x og 192.168.2.x er forskellige subnet (forudsat at
netværksmasken er 255.255.255.0, men det er den næsten altid).

Du har oplevet det klassiske problem. To routere sat efter hinanden
bruger samme subnet, og så virker det ikke.

--
Jesper Lund