Test af hjemmenetværk
Fra : Christian Juel

Dato : 15-02-10 17:41

Hejsa.

findes der et stykke software som kan teste et netværkskabel - læs: om det
er samlet rigtigt?

Jeg forestiller mig noget i retning af:

""PC1""---->kabel---->vægdåse1--->vægdåse2---->kabel---->""PC2""

Tak tak :)

Venlig hilsen

Christian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-02-10 17:53

On Mon, 15 Feb 2010 17:41:23 +0100, "Christian Juel"
<chr.juel@_remove_gmail.com> wrote:

>Hejsa.
>

>findes der et stykke software som kan teste et netværkskabel - læs: om det
> [...]
Hvor får du IPadresse fra ?

Ping fra PC1 til PC2 og omvendt, du skal evt. være opmærksom på om
firewalls er inde over og driller.

Nogle routere kan lave en kabeltest, har du set om din kan ?

/Hans

Fra : Christian Juel

Dato : 15-02-10 17:54

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Hvor får du IPadresse fra ?

Fast IP - 10.0.0.1 - 10.0.0.2 - evt. software der kan lege DHCP?

Min router har desværre ikke den funktionalitet :(

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 15-02-10 18:20

On Mon, 15 Feb 2010 17:54:13 +0100, "Christian Juel"

Subnet mask ?

Har du prøvet ping ?

/hans

Fra : Christian Juel

Dato : 16-02-10 07:52

> Subnet mask ?
>
> Har du prøvet ping ?
Ja - det kører uden problemer. Men det er vel næppe en "optimal" test?

Venlig hilsen

Christian

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-02-10 11:46

On 15 Feb., 17:41, "Christian Juel" <chr.juel@_remove_gmail.com>
wrote:
> Hejsa.
>
> findes der et stykke software som kan teste et netv rkskabel - l s: om det
> er samlet rigtigt?
>
> Jeg forestiller mig noget i retning af:
>
> ""PC1""---->kabel---->v gd se1--->v gd se2---->kabel---->""PC2""

Ja på mit netkort i pc´en, kan jeg køre Marvel, virtual cable tester.
Men kræver Marvel netkort.. Ved ikke om andre netkort producenter
understøtter ligende programmer.

Den kan ved link mellem 2 maskiner, fortælle om der er ordenligt link
og komme med en ca. meterangivelse. Hvis der er manglende tråd,
fortæller den afstanden til afbrydelsen. Kræver gigabit interfase.
Den kan desværre ikke rigtigt fortælle om lederne er monteret forkert.
Fx har jeg lige prøvet at med overlæg at montere forkert på et 16meter
telekabel... men der kommer 100mbit link og den fortæller ikke "bad
cable" eller ligende som professionelle kabeltestere...
Kun på et længere kabel på 68meter, viste den:
http://img19.imageshack.us/img19/9279/marvell.png åbenbart hvis den
ikke kan skabe link, da jeg netop på denne test havde sat til
gigaswitch... med et kabel lavet på samme både, uden at tilslutte
switch viste fint kabel, med meter angivelsen til slutningen af
kablet.

Fra : Chano Andersen

Dato : 17-02-10 20:03

Den 15-02-2010 19:46, Bjarke Hansen skrev:
> Ja på mit netkort i pc´en, kan jeg køre Marvel, virtual cable tester.
> Men kræver Marvel netkort.. Ved ikke om andre netkort producenter
> understøtter ligende programmer.

Jeg har noget lignende i BIOS på mit onboard Atheros netkort. Dog ikke
så detaljeret, den viser kun lidt om hvorvidt kablet er tilsluttet, og
længden på kablet.

- Chano Andersen

Fra : Jesper Lund

Dato : 28-02-10 01:51

Christian Juel wrote:

> findes der et stykke software som kan teste et netværkskabel - læs: om
> det er samlet rigtigt?

Jeg har denne kabeltester
<http://www.squidoo.com/ToolReview-Network-Cable-Tester>

Kan købes på ebay.de for ca 12 EUR incl forsendelse til Danmark.

--
Jesper Lund