Hvor længe kan katte overleve udenfor i di~
Fra : Peter C:

Dato : 12-02-10 10:57

Hej

Jeg kom ved et beklageligt uheld til at lukke katten inde i brændeskuret
igåt ved 17 tiden da jeg hentede brænde.
Den må jo være lusket ind bag ved min ryg for jeg så ikke noget til den.
Den har selv lem i kælderen på beboelseshuset, så ham kommer og går efter
behag, så der er ikke noget mærkeligt i at man ikke ser ham en hel aften.
Da vi skulle iseng ved 23-tiden undrede jeg mig dog lidt over at jeg slet
ikke havde hørt/set noget til ham, og en lille eftersøgning i huset gav
intet resultat.
Ergo måtte jeg ud og checke garage og brændeskur, og der sad ganske rigtig
en lille kat og ville meget gerne med indenfor.
Han har altså siddet i noget der ligner 6 timer i minus 5-8 grader.

Spørgsmåket er så:
Hvor godt polstrede er katte i denne tid med koldt vejr. Der er ikke noget
at mærke på ham, så jeg mener ikke han har taget skade af det ufrivillige
fængselsophold, men man kommer jo til at tænke på "hvor galt det kunne være
gået" hvis jeg ikke havde spekuleret over at han manglede, og så først havde
fundet ham i eftermiddag ... altså efter f.eks. 24 timer.

Har han mon haft det meget slemt med kulde, eller har han haft det lunt i
vinterpelsen og bare kedet sig lidt ?

MVH Peter C:

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-02-10 15:51

Peter C: wrote:
> [...]
> Har han mon haft det meget slemt med kulde, eller har han haft det
> lunt i vinterpelsen og bare kedet sig lidt ?

Nok midt imellem. Er han blevet forkølet?

--
- Frank

Fra : Peter_C

Dato : 12-02-10 16:56

> Nok midt imellem. Er han blevet forkølet?

Nej det virker ikke sådan. Han er helt normal (så normal som han nu er

MVH Peter C:

Fra : Allan G

Dato : 13-02-10 17:39

"Peter C:" <pede_71@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> først havde fundet ham i eftermiddag ... altså efter f.eks. 24 timer.
>
> Har han mon haft det meget slemt med kulde, eller har han haft det lunt i

Hej Peter det kommer jo meget an på hvor meget katten er van til at færdes
ude i frosten.

Men en kat i god fodderstand og som tager turer udenfor i frostgrader tager
ikke skade af et par timer merer.

Hehe nu har en af mine lige lagt sig i klatretræet, og der drypper
smeltevand fra undersiden af den hængekøje han ligger i.

Mvh Allan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 17-02-10 07:12

On 12/02/2010 10:56, Peter C: wrote:
[...]
> [...]
> f.eks. 24 timer.
>
> Har han mon haft det meget slemt med kulde, eller har han haft det lunt

Jeg vil gætte på at blæst og vand har stor betydning. Hvis katten har
haft tør pels, og har været i læ for vinden, og i øvrigt er godt fodret,
så tror jeg ikke en 5 eller 10 graders frost har været et problem.

En anden gang kan du måske sørge for, at der ligger et tæppe eller en
hynde eller noget i skuret, af et godt varme-isolerende materiale, så
katten har noget at ligge på (forestil dig at du skulle ligge på et
biltag, altså af metal, i 10 graders frost, så kan du forhåbentlig se
min pointe).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org