Bilferie alene med 2 børn...
Fra : JS

Dato : 11-02-10 14:16

Hejsa
Jeg går med tanken om måske at drage afsted på bilferie til Østrig
eller Italien med mine 2 børn på 10 og 13 år.
Er der nogen der har prøvet det alene med deres børn, hvordan har det
været, bliver turen meget lang når der ikke lige er en voksen at
snakke med på køreturen osv... gør mig bare en masse tanker...men har
på nogle punkter lyst til det....
Har også overvejet at flyve dertil, men jaaa bilferie tiltaler mig
bare mere....tror jeg ;)

JS

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 11-02-10 23:35

"JS" skrev i en meddelelse
[...]

************
For nogle år siden anskaffede vi en lille bærbar dvd-afspiller. Det var en
succes, og tiden går hurtigt med en film på. Nu køres der ingen længere ture
uden dvd'en og en mængde film. Afspillerne fås til rigelighed for under
1.000 kr.

Tidligere da der fandtes kassettebånd (!) blev der lånt lydbøger
(børnebøger) i stor stil på biblioteket. Så gik tiden med det

En lille spillekonsol at spille på er også god til en del af turen.

Husk opfriskende frugt, som med fordel kan være forberedt (æbler skrællet,
appelsiner pillet osv.).

Og så selvfølgelig godt med pauser når turen lige pludselig er meeeget lang.
Is og en halv aktiv time på en legeplads kan gøre underværker - også for
voksne.

--
/Jens S., Esbjerg

Fra : Brian Lund

Dato : 12-02-10 09:28

JS wrote:
> [...]
> på nogle punkter lyst til det....
> Har også overvejet at flyve dertil, men jaaa bilferie tiltaler mig

Nu er jeg ikke i den situation men vil da alligevel byde ind...

Jeg tror det er _meget_ forskellig hvordan børn vil opleve sådan en tur
(køreturen that is)! Selv er jeg opvokset med campingferie i sydeuropa, det
vil sige lange køre ture på 10 timer 2-3 dage i træk, det har aldrig været
et problem for mig på trods af at jeg er enebarn, ofte har jeg dog haft en
fætter eller kusine med, men ikke altid.
Kryds-og-tværser, bøger, papir og blyanter - og især - landkort har gjort
turen nem for mig, så jeg har haft mulighed for at følge køreturen (men nu
er jeg også typen der kan bruge 3 timer på at se på et nyt landkort)...

Altså kort sagt noget at fordrive tiden med! Så Jens' idé er helt sikkert
ikke dum (DVD/spillekonsol).

Brian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 12-02-10 10:11

On Thu, 11 Feb 2010 13:15:50 -0800 (PST), JS <dalvang@gmail.com>
wrote:

Hvordan reagerer børnene på en køretur på et par timer ?
Hvis de bliver utålmodige og konstant spørger til "Hvornår er vi der
?", så vi de under samme konditioner bare længere tur føle at turen er
endog meget træls.

Så det gælder om at holde dem beskæftiget medens der køres, det er
ikke smart at de bare sover, for så er de jo lysvågne når du har behov
for at sove.

Så masser af ting at beskæftige sig med (DVD film / lydbøger / musik
til både fælles og solo-sang / bøger, blade / papir og tegneredskaber)
og noget fornuftigt at fylde i munden er nok det bedste råd, og så
ellers huske at holde nogle pauser.
Hvis man kan se/fornemme at de små er ved at gå kolde er det et godt
tidspunkt til en pause, så det er ikke nødvendigvis noget man kan
planlægge hvornår/hvor man bør holde pauserne, det må nok være efter
behov.

/Hans

Fra : Armand

Dato : 12-02-10 16:17

Hans Kjaergaard skrev:
> [...]
>
> Så det gælder om at holde dem beskæftiget medens der køres, det er
> ikke smart at de bare sover, for så er de jo lysvågne når du har behov

En bekendt har aldrig haft problemet med hans knægt, måske eftersom han
var med første gang som ganske spæd.
Et af trickene undervejs var forøvrigt at benytte Alperne til at spørge
til hvem der først så en lilla ko (á Milka-reklamerne)

Mange år; en skilsmisse og to jævnaldrende pap-børn senere, skulle
ferieformen genoptages og forældrene var spændt på hvorledes de to 'nye'
ville tage turen; men det viste sig at den i mellemtiden tilkomne GPS
gjorde "hvornår er vi der" overflødigt og ungerne istedet fulgte intenst
med på skærmen ned gennem Europa - Ren geografi-time!

Men under alle omstændigheder kan det blive en lang tur hvis ungerne er
trælse og man er alene om dem =

--
Armand.

Fra : Brian Lund

Dato : 12-02-10 16:24

> [...]
> gjorde "hvornår er vi der" overflødigt og ungerne istedet fulgte intenst
> med på skærmen ned gennem Europa - Ren geografi-time!

Stik dem et landkort det er mere lærerigt end at sidde og glo på en GPS!
Så kan de selv bruge lidt tid på at se på skilte og finde ud af hvor man er
(rimeligt nemt på autobahn).

Brian

Fra : Armand

Dato : 12-02-10 17:28

Brian Lund skrev:

> Stik dem et landkort det er mere lærerigt end at sidde og glo på en GPS!
> Så kan de selv bruge lidt tid på at se på skilte og finde ud af hvor man er
> (rimeligt nemt på autobahn).

Jow-jow!
Men jeg nævnte det også kun for at beskrive hvor lidt der skulle til at
'distrahere' flokken på bagsædet.

Andre bekendte, der tog til Italien for første gang fordi det jo lød
enkelt når bekendskabskredsen berettede, oplevede blot efter ti km på
motorvej at den evindelige sætning blev kastet ud i kabinen af familiens
to på 8-10 år =

--
Armand.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 12-02-10 14:00

JS skrev:
> [...]
> på nogle punkter lyst til det....
> Har også overvejet at flyve dertil, men jaaa bilferie tiltaler mig

Jeg har prøvet det, og det værste er de ca. 1000 km kedelig endeløs
motorvej gennem Tyskland. Det er ikke morsomt for ungerne, heller ikke
selvom der er medbragt underholdning.

Hvis man har mulighed for mindre stram planlægning, så kan det være en
idé at være lidt spontan og kigge efter et hotel, når man ikke gider
køre længere den dag. På den måde har vi fundet flere hyggelige steder i
Sydtyskland, Südtirol og Norditalien.

En gang tog vi biltog fra Berlin til Bolzano. Det var mægtigt hyggeligt.
Ved ankomsten til Bolzano myldrede ungerne ud og købte is, mens deres
far ventede på at køre bilen af toget. Og resten af vejen er der noget
at se på.

Men en succes var det - flere gange - at tage nattoget til München Hbf
og betille AVIS-bil hjemmefra til turen. Fordelen er i forhold til
flyvning, at det er mindre stressende, du kan have mere bagage med og
ferien begynder i nattoget. Allerbedst hvis man får kupé på 1. sal i
sovevognen.

Bjarne

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 13-02-10 17:28

"Bjarne S Nielsen" <bruger@eksempel.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg har prøvet det, og det værste er de ca. 1000 km kedelig endeløs
> motorvej gennem Tyskland. Det er ikke morsomt for ungerne, heller ikke
> selvom der er medbragt underholdning.

LOL - langt fra min oplevelse med min unger. De nød det !

> [...]
> at være lidt spontan og kigge efter et hotel, når man ikke gider køre
> længere den dag. På den måde har vi fundet flere hyggelige steder i

Vi har altid planlagt og booket det hele hjemmefra. Så ved alle, hvad
konditionerne for turen ér - no problem !

> En gang tog vi biltog fra Berlin til Bolzano. Det var mægtigt hyggeligt.

Gys

> Ved ankomsten til Bolzano myldrede ungerne ud og købte is, mens deres far
> ventede på at køre bilen af toget. Og resten af vejen er der noget at se
> på.

Næppe

> Men en succes var det - flere gange - at tage nattoget til München Hbf

Det har jég gjort een gang - gør det ALDRIG mere !!

> [...]
> flyvning, at det er mindre stressende, du kan have mere bagage med og
> ferien begynder i nattoget. Allerbedst hvis man får kupé på 1. sal i

Hvis man ikke tager bilen, tager man flyveren IMO.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 14-02-10 08:18

Mogens (K) skrev:
> [...]
>
> Næppe

> Det har jég gjort een gang - gør det ALDRIG mere !!

> Hvis man ikke tager bilen, tager man flyveren IMO.

Det må være trygt at være så bastant i sine holdninger og vide alt bedre
end andre.
Men vi mennesker er da heldigvis forskellige.

Bjarne

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 14-02-10 17:16

> Det må være trygt at være så bastant i sine holdninger og vide alt bedre
> end andre.

Det er såmænd blot afledt af dit skriv, som udviser nøjagtigt det samme IMO.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 15-02-10 05:09

Mogens (K) skrev:
> "Bjarne S Nielsen" <bruger@eksempel.dk.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er såmænd blot afledt af dit skriv, som udviser nøjagtigt det samme
> IMO.

Det er jeg næsten ked af at du synes, men jeg er ikke enig.

Bjarne