Skærme
Fijala 3554
Samsung skærm svær at tænde
Fra : ___P.Sir

Dato : 10-02-10 11:38

Det drejer sig om en 3 år gammel Syncmaster 226BW, som jeg ellers har været
glad for. Nu sker der pludselig det, at den under opstart blinker i en
hurtig frekvens, og de fleste gange ender det med, at den ophører med at
forsøge, og sort skærm er resultatet.
Hvis jeg så slukker på dens egen afbryder knap, og tænder umiddelbart efter,
så lykkes det "som regel" at få den til at tænde og forblive tændt.
Sommetider i 2. eller 3. forsøg.
Men andre gange må jeg genstarte hele systemet.

Hvad er mon galt? Er det et kendt problem for denne skærm, og er der noget
at gøre ved det?

PS: Det ER skærmen, det er galt med. Har forsøgt at tilslutte sønnens skærm,
og der er ingen problemer, så ikke grafikkort el andet.

Preben

Fra : jk

Dato : 10-02-10 15:34

On Wed, 10 Feb 2010 11:38:10 +0100, "___P.Sir"
<remove_ps@granvista.dk> wrote:

> [...]
>
>PS: Det ER skærmen, det er galt med. Har forsøgt at tilslutte sønnens skærm,
>og der er ingen problemer, så ikke grafikkort el andet.

Jeg ville ringe til samsung support. Der sidder i en fladskærm til
baglys et snoet neon-rør (i en ældre een). Det kan vel få svært ved at
tænde, som ethvert andet lysstofrør. Jeg ved ikke, hvad der findes af
reserve dele (glimtænder måske).
Et nyt rør er for dyrt.

mvh

John

Fra : Brian Lund

Dato : 10-02-10 23:20

> [...]
> baglys et snoet neon-rør (i en ældre een). Det kan vel få svært ved at
> tænde, som ethvert andet lysstofrør. Jeg ved ikke, hvad der findes af

Det er ikke et neonrør i klassisk forstand men et "kold katode rør", det
virker lidt på samme måde men der er ingen glimtænder!

Der er en strømforsyning og så røret... Det er typisk strømforsyningen der
går først, men røret bliver også slidt med tiden.

Brian

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-02-10 15:37

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> writes:

> [...]
> Men andre gange må jeg genstarte hele systemet.
>
> Hvad er mon galt? Er det et kendt problem for denne skærm, og er der noget

Sandsynligvis en kendt fejl ved Samsung's skærme - vi har 30-40 T213
og T214 skærme, og rigtig mange af dem har haft det symptom du
beskriver dér. Det ender med at man ikke kan få lys i panelet længere
og skærmen enten skal til reperation (hvis den er under garanti) eller
smides ud (efter garantiudløb; reperation koster ca 1500Kr, mens en ny
1920x1200 skærm koster 1600Kr ex. moms)

Så vidt jeg har forstået er problemet fejl i strømforsyningen til
lysrørene.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-10 18:37

"Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> [...]
> 1920x1200 skærm koster 1600Kr ex. moms)
>
> Så vidt jeg har forstået er problemet fejl i strømforsyningen til

Nemli'

http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18069187&highlight=226bw

min kærestes xerox skærm har lige været igennem samme tur, men udskiftet med
de caps jeg kunne finde herhjemme og på job... det blev bedre men stadig
ikke godt... nu slukker den efter 20 min, før var det 1 min.... :) Hun har
lært at slukke den efter sig.

Kasper

Fra : ___P.Sir

Dato : 10-02-10 19:13

"Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse

> [...]
> med de caps jeg kunne finde herhjemme og på job... det blev bedre men
> stadig ikke godt... nu slukker den efter 20 min, før var det 1 min.... :)

Okay tak for info alle. Skal jeg forstå det sådan, at når jeg nu skal ud og
købe en anden skærm, så skal jeg nok holde mig fra Samsung...?
Hvad anbefales i stedet, samme størrelse, kvalitet osv. (hurtig responsetid,
god kontrast)
preben

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-10 20:19

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> wrote in message

> [...]
> og købe en anden skærm, så skal jeg nok holde mig fra Samsung...?
> Hvad anbefales i stedet, samme størrelse, kvalitet osv. (hurtig

øhhh... En der ikke bliver varm, så holder den længere ;)

Kasper

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 10-02-10 22:50

"Kasper" <Tjae> writes:

> "___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> wrote in message

> øhhh... En der ikke bliver varm, så holder den længere ;)

Eller som har caps som er ratet til højere temperaturer

Siemens ADSL-modems havde samme problem - de kørte fint indtil man
slukkede dem, så ville PSU'en ikke starte op. De fik *rigtig* mange
ADSL'er retur efter det store strøm-udfald i September 2003.

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-10 19:07

> [...]
> slukkede dem, så ville PSU'en ikke starte op. De fik *rigtig* mange
> ADSL'er retur efter det store strøm-udfald i September 2003.

I dette tilfælde vil det være den lille opstart kondensator der er
problemet, som man ofte under dimensionere i ens design for den trækker jo
ikke noget strøm... men lille kondensatore tørre hurtigere ud... derfor kan
man også se i datablade at caps mindre end 6/8mm i diameter har ½ levetid af
dem der er større...

Kasper

Fra : Brian Lund

Dato : 10-02-10 23:23

> [...]
> ud og købe en anden skærm, så skal jeg nok holde mig fra Samsung...?
> Hvad anbefales i stedet, samme størrelse, kvalitet osv. (hurtig

Jeg tror somend ikke Samsung er ringere end så meget andet, men nu har jeg
jo også selv samsung!
Nej jeg kender mange der har Samsung uden problemer, også 226 BW...

Men ellers er der vel LG, Dell (hvis man tør) og flere andre.

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-10 19:11

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> wrote in message

> Jeg tror somend ikke Samsung er ringere end så meget andet, men nu har jeg
> jo også selv samsung!
> Nej jeg kender mange der har Samsung uden problemer, også 226 BW...

Kommer jo an på mange ting...

Evt. hvis de er produceret på 2 forskellige fabrikker...
Omgivelses temperatur.... 10 grader ned fordobler ca levetiden...
Måske de har rettet i desginet, jeg har en skærm der har fået opgraderet
lytterne i henhold til en repair guide på nettet... den holdte så 3-4år
istedet 2 som den med dårelige caps.
hvor mange timer den er tændt om dagen

o.s.v...

så bare fordi man har en eller 2 der virker ok, kan det være langt fra
normallen....

Men jeg tror umilbart ikke samsung er ringere end så meget andet.

Kasper

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 13-02-10 02:17

"Kasper" <Tjae> writes:

> "Kai Harrekilde-Petersen" <khp@harrekilde.dk> wrote in message

> Nemli'
>
> http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18069187&highlight=226bw

FYI:

Jeg har lige haft en T214 og en T213 skilt af og skiftet hhv 5 og 3
bulede CapXon kondensatorer med nogle Panasonic 820uF/25V, med
ESR=0.035Ohm (tror det var 6.50Kr stk hos Farnell, med dag-til-dag
levering).

T214 har nøjagtig samme PSU board som 226BW'en, mens 213'eren har et
andet PSU board.

T214'en er igen i live, mens T213'en reagerer ikke på power knappen -
jeg har sikkert dummet mig med noget her og kigger på det igen på
mandag.

Jeg har et par T213/214 skærme mere som jeg kan hygge mig
med. Forhåbentlig får jeg identificeret hvorfor 213'eren ikke vil
vågne igen

Kai