2 kablede og en trådløs i et netværk?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 09-02-10 23:56

Jeg har følgende computere:
1 stationær Vista
1 stationær XP
Dem har jeg tilsluttet en kablet Linksys router - BEFSR41. Ingen
problemer, og deling af filer, når vejret og Vorherre (og Microsoft)
tillader det.

Jeg har nu også fået en bærbar med Windows 7. Den har indbygget
trådløs forbindelse. Og det vil jeg vældig gerne beholde. Eller går
ideen med det bærbare ligesom i fløjten, ikk'?

Jeg har forsøgt at sætte en trådløs Belkin router til Linksys'en (som
LAN). Det virker såmænd fint nok, den bærbare kan gå på nettet. Men
når den gør det, er det ligesom noget bliver omstillet i routeren, og
de andre to mister forbindelsen. Og i øvrigt kan jeg ikke få
forbindelse mellem den bærbare og vistamaskinen. Specielt den bærbare
win7 råber hele tiden op om tilladelser til dit og dat, der mangler.

Jeg har derefter forsøgt at sætte Belkin'en op som den primære og
eneste router, men jeg kan ikke komme til at konfigurere den. Den
tror, den kun er en trådløs med en enkelt switch. Jeg ved godt, at man
bruger en ip-adresse (192.168.2.1, men der er ingen adgang. I bedste
fald ryger jeg i stedet på nettet Den kan godt få den stationære
Vistamaskine på nettet, men ikke de andre.

Mit største ønske er at få de tre pc'ere til at snakke sammen, eller i
hvert fald have så meget forbindelse med hinanden, at jeg kan hente og
sende filer mellem dem. Og naturligvis at få dem alle tre på nettet.

Hvordan skal jeg gøre det? Jeg er villig til at ofre en bedre og nyere
router. (jeg har TDC adsl).

Venlig hilsen Kirsten,
der ny er dybt frustreret og vil gå op og se Wallander i fjernsynet.

Fra : Ole C

Dato : 10-02-10 01:35

Kirsten Bjorneboe skrev blandt andet:

> [...]
> LAN). Det virker såmænd fint nok, den bærbare kan gå på nettet. Men
> når den gør det, er det ligesom noget bliver omstillet i routeren, og

De to routere slås formentlig om ip-adresserne.

> Og i øvrigt kan jeg ikke få
> forbindelse mellem den bærbare og vistamaskinen.

Det er så nok et andet problem....

> Specielt den bærbare
> win7 råber hele tiden op om tilladelser til dit og dat, der mangler.

Hm - har ikke førstehåndkendskab til Windows 7 (endnu).

> Jeg har derefter forsøgt at sætte Belkin'en op som den primære og
> eneste router

Hvilket også lyder korrekt, da der ikke er nogen grund til at sætte to
routere efter hinanden.

> [...]
> fald ryger jeg i stedet på nettet Den kan godt få den stationære
> Vistamaskine på nettet, men ikke de andre.

Det lyder som om Belkin-routeren har været i brug tidligere og der er pillet
ved dens indstillinger (?).
Du bør resette den til fabriksindstillingerne og begynde forfra. Se i
manualen hvordan - og kontroller, at det er den rigtige ip-adresse du
bruger. Så skal du kunne foretage konfigurationen med en kablet forbindelse
mellem pc og router.

> Mit største ønske er at få de tre pc'ere til at snakke sammen, eller i
> hvert fald have så meget forbindelse med hinanden, at jeg kan hente og
> sende filer mellem dem. Og naturligvis at få dem alle tre på nettet.

Det er så næste problem. Foreløbig skal du have alle tre pc'er til at virke
med Belkin-routeren.

> Hvordan skal jeg gøre det? Jeg er villig til at ofre en bedre og nyere
> router. (jeg har TDC adsl).

Det burde ikke være nødvendigt (såfremt Belkin-routeren er i orden).

--
vh
Ole C

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-02-10 18:04

On Wed, 10 Feb 2010 01:35:21 +0100, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

> [...]

Mange tak, Ole, for dine omhyggelige svar, der har fået mig til at
forstå en hel del mere.

Det er ganske rigtigt, at Belkin routeren har været brugt af en anden
før mig. Jeg må få ham til at hjælpe mig med at nulstille/resette den.
Det er heldigvis en af mine meget gode venner

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-02-10 19:54

On 10/02/2010 18:03, Kirsten Bjorneboe wrote:
[...]
> Det er ganske rigtigt, at Belkin routeren har været brugt af en anden
> før mig. Jeg må få ham til at hjælpe mig med at nulstille/resette den.
> Det er heldigvis en af mine meget gode venner

På den router, der fulgte med mit Cybercity ADSL-abonnement, skal man
bare trykkes en bestemt knap inde i et antal sekunder, for at resette
den. Det er sådan en "sænket" knap som man kun kan nå med en udrettet
papirclip eller lignende.

Din router har sikkert den samme mulighed; eneste problem er så at vide
hvor længe knappen skal trykkes ind, om routeren giver et signal
(blinkeblinke) når den er resettet, og om der kan ske noget ubehageligt
hvis man holder knappen inde i for lang tid (hvilket jeg dog finder
usandsynligt). Nåja OK, det er så tre problemer, men mon ikke du kan
klare sagen uden at skulle belemre din gode ven? Så kan du altid have
ham i baglommen til hvis du senere får brug for hjælp til et større
problem...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-02-10 20:15

On Thu, 11 Feb 2010 19:54:08 +0100, Peter Knutsen
<peter@sagatafl.invalid> wrote:

> [...]
>bare trykkes en bestemt knap inde i et antal sekunder, for at resette
>den. Det er sådan en "sænket" knap som man kun kan nå med en udrettet

Det var nu ikke så ligetil. Her er hvad jeg fandt på nettet fra
Belkin:
---- klip start -------------
"Thank you for contacting Belkin Technical Support.

We understand that you are unable to connect to the router and the
internet. We apologize for the inconvenience caused. We shall
certainly help you with the problem.

You may follow a manual method of configuring the router using the
following steps.

1) Please follow the reset steps given below:

1. Connect the computer to the "LAN" port on the router and connect
the modem to the Internet/"WAN" port, using Ethernet cables.
2. Take a paper clip, insert the paper clip in the reset hole of the
router and hold it for 15 seconds.
3. After 15 seconds continue to hold the reset and unplug the power
cord from the router.
4. Continue to hold the reset with the power unplugged for another 15
seconds.
5. After 15 seconds continue to hold the reset and plug the power cord
back to the router.
6. Continue to hold the reset for another 15 seconds after plugging
the power to the router and then release it.
7. Unplug the router from the power for 30 seconds and then plug the
power cable back to the router."
------klip slut -------

Den måtte læses nogle gange , men det virkede trods alt.
Prøv selv at holde papirclipsen inde mens du hiver power-stikket ud -
uden at klipsen slipper resetknappen ... jeg fandt det i hvert fald en
anelse bøvlet. Hvorfor hulen kan man dog ikke have en almindelig
resetknap? Sådan en er der på mit modem fra tdc (gigaset).

PS: Der er stadig forbindelse fra alle tre pc'ere til nettet )

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 10-02-10 12:49

On Tue, 09 Feb 2010 23:56:23 +0100, Kirsten Bjorneboe
<ladydenmark@gmail.com> wrote:
> [...]
>trådløs forbindelse.
>Hvordan skal jeg gøre det? Jeg er villig til at ofre en bedre og nyere
Din Linksys BEFSR41 er en router med indbygget 4 port switch.
Hvis du vil udvide den med et trådløst netværk, så er den rigtige
løsning at tilslutte et Access Punkt.
Det kan du få fra Linksys
http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/WAP54G
Det sætter du til en af portene i din router, følger instruktionen for
opsætning, og så har du et trådløst netværk der virker.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 10-02-10 18:00

On Wed, 10 Feb 2010 12:49:14 +0100, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

> [...]
>Det sætter du til en af portene i din router, følger instruktionen for
>opsætning, og så har du et trådløst netværk der virker.

Det anede mig. Men burde jeg ikke kunne få min allerede erhvervede
(brugte) Belkin til at agere som Access Point? Det står der i Belkin's
manual at man kan.

Problemet har indtil nu været, at jeg ikke kunne få adgang til dens
webside-configuration, altså den man når med 192.168.2.1 (ifølge
manualen).

Men det er som sædvanligt nok sikrest og nemmest at bruge en af samme
mærke, altså en Linksys.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 10-02-10 19:26

On 10-02-2010 17:59, Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
>
> Problemet har indtil nu været, at jeg ikke kunne få adgang til dens
> webside-configuration, altså den man når med 192.168.2.1 (ifølge

Hvis du tilslutter en computer til een af LAN portene, uden at forbinde
andet, vil computeren få en IP adresse fra Belkin routeren.
Hvis du så kigger på LAN forbindelsens oplysninger, vil der stå en
gateway adresse, som er routerens. Denne indtaster du i en browser og
burde så få login vinduet på routeren.
I routerens konfiguration finder du DHCP opsætningen og slår denne fra.
Sluk routeren og forbind en af LAN portene fra din Linksys til en af LAN
portene på Belkinen og så burde du være kørende.

Jesper \
København

Fjern UD fra min mail ved direkte svar

Fra : Ole C

Dato : 10-02-10 19:38

Kirsten Bjorneboe skrev blandt andet:

> Det anede mig. Men burde jeg ikke kunne få min allerede erhvervede
> (brugte) Belkin til at agere som Access Point? Det står der i Belkin's
> manual at man kan.

Jeg tillader mig lige at blande mig
Jo, Belkin routeren kan givetvis virke som accesspoint - men det er da lidt
fjollet med to "æsker", når Belkin-routeren kan klare alle opgaverne alene.
I øvrigt skal du stadig ind i Belkin-routerens opsætning - for at koble DHCP
fra og for at kryptere den, hvis du vil bruge den som accesspoint. Du kan se
en opskrift her for Netgear:
http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/965

> Problemet har indtil nu været, at jeg ikke kunne få adgang til dens
> webside-configuration, altså den man når med 192.168.2.1 (ifølge
> manualen).

Det bør kunne lade sig ordne, som jeg skrev i et andet indlæg.

> Men det er som sædvanligt nok sikrest og nemmest at bruge en af samme
> mærke, altså en Linksys.

Joe - hvis du absolut insisterer på løsningen med de to "æsker". Men i
øvrigt er der et stort udvalg af udmærkede trådløse routere til din meget
enkle opgave - til priser helt nede fra et par hundrede kroner.

--
vh
Ole C

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 11-02-10 02:09

On Wed, 10 Feb 2010 19:38:05 +0100, "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> wrote:

>Jeg tillader mig lige at blande mig

Du er fra min side yderst velkommen

> [...]
>fra og for at kryptere den, hvis du vil bruge den som accesspoint. Du kan se

Jeg har nu alligevel sat Belkin'en op som Access Point. Jeg har
slåsset og slåsset med den som eneste router, og den vil kun give mig
trådløst netværk. Jeg fandt en opskrift hos Belkins support på,
hvordan den kunne resettes, og den var ufattelig omstændelig. Jeg
brugte den og kom derved i forbindelse med dens konfigurations-side på
192.168.2.1, hvor jeg efter en masse bøvl og ingen netadgang satte den
som access point. Og slog DHCP fra (enten manuelt eller også blev det
gjort automatisk - jeg er lettere forvirret i hovedet nu. Jeg fik også
tildelt en ny adresse til AP'en, 192.168.2.254, men siden har jeg
heller ikke kunne tilgå den.

>Det bør kunne lade sig ordne, som jeg skrev i et andet indlæg.

Det lykkedes omsider - men nettet er fyldt med brugere, som har de
samme problemer

>Joe - hvis du absolut insisterer på løsningen med de to "æsker". Men i
>øvrigt er der et stort udvalg af udmærkede trådløse routere til din meget
>enkle opgave - til priser helt nede fra et par hundrede kroner.

Det er ikke så stort problem med den lille Belkin - jeg har fundet et
sted på væggen, hvor den er nærmest der, hvor den bærbare skal bruges
mest., på den anden side af alt mit pc-grej, hvis ellers det betyder
noget. Den skal ikke række så langt, og jeg bor i et bindingsværkshus
med stråtag, hvor også de indvendige vægge er lerklinede.

Men jeg vil da overveje at købe en Linksys, der kan bruges til det
hele. Hvis ikke tdc har noget, der passer allerbedst til deres
bredbånd. Jeg kan bare godt li' Linksys - den har tjent mig trofast i
mange år uden nogen som helst vrøvl.

Nu vil jeg fortsætte med at etablere netværk mellem pc'erne - eller
rettere prøve om jeg kan koble den bærbare på det eksisterende
netværk. Ellers kan man vel lave endnu et privat netværk bare mellem
min vistamaskine og den bærbare? (Xp'en er min mands, og den skal
alligevel ikke have noget at gøre med min bærbare).

Mange hilsener
og tak indtil nu
Kirsten

Fra : Ole C

Dato : 11-02-10 09:48

Kirsten Bjorneboe skrev blandt andet:

(klip)

> [...]
> hele. Hvis ikke tdc har noget, der passer allerbedst til deres
> bredbånd. Jeg kan bare godt li' Linksys - den har tjent mig trofast i

Linksys plejer da også at være glimrende - og skal uden problemer kunne
fungere på TDC's bredbånd, som jo ikke er mere kræsent end andre bredbånd

Så hvis TDC prøver at prakke dig et andet produkt på, er det nok fordi de
prøver at tjene på det...

> [...]
> min vistamaskine og den bærbare? (Xp'en er min mands, og den skal
> alligevel ikke have noget at gøre med min bærbare).

Det bør ikke være så svært - held og lykke ,

--
vh
Ole C