Koble fjernprinter på cups
Fra : Leif Neland

Dato : 09-02-10 11:57

Jeg har en printer på en fjernafdeling, der har en adsl med en
"almindelig" router, der ikke kan lave vpn.
Der er et par windows (-7) maskiner, ingen server.

Jeg vil gerne kunne fra hovedafdelingens cups-server kunne skrive ud på
fjernafdelingens printer, en slags "intern-fax".

Jeg kan fra cups skrive via samba til en printer, der kun er
usb-forbundet til en pc, men det er vist ikke lige det smarteste at åbne
for samba over nettet... Der er ikke firewall-indstillinger i routeren,
så man kan kun vælge at åbne porten for hele nettet eller ingen.

Findes der et program, der kan køre i baggrunden på en windows-pc, og
hente filer fra cups-serveren?

Leif

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-02-10 12:09

Leif Neland <leif@neland.dk> crashed Echelon writing

> Jeg har en printer på en fjernafdeling, der har en adsl med en
> "almindelig" router, der ikke kan lave vpn.
> Der er et par windows (-7) maskiner, ingen server.

Hvordan er afdeling og hovedkontor forbundet sammen i det daglige?

Hvad med at udskifte routeren og lave en VPN forbindelse imellem?

> [...]
> for samba over nettet... Der er ikke firewall-indstillinger i routeren,
> så man kan kun vælge at åbne porten for hele nettet eller ingen.

Hvis vi skal kigge på det eksisterende setup, hvordan med printeren.
Hvordan er den koblet op, hvad understøtter den selv.

Hvis den er netværksprinter, kan nogen printere modtage print via FTP,
alternativt via LDP som man normalt anvender ved netværksprint. Her sendes
trafik fra over port 9100. Men alle på nettet kan så udskrive til
printeren.

--
Bjarke Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 09-02-10 12:48

Den 09-02-2010 12:08, Bjarke Andersen skrev:
> Leif Neland<leif@neland.dk> crashed Echelon writing

> Hvordan er afdeling og hovedkontor forbundet sammen i det daglige?

Kun via web; der er ikke behov for dokumentdeling;

> Hvad med at udskifte routeren og lave en VPN forbindelse imellem?

Det koster jo penge

> Hvis vi skal kigge på det eksisterende setup, hvordan med printeren.
> Hvordan er den koblet op, hvad understøtter den selv.

Printeren er p.t. kun forbundet via usb til en pc. Har dog netstik, men
det er ikke forbundet.

> [...]
> alternativt via LDP som man normalt anvender ved netværksprint. Her sendes
> trafik fra over port 9100. Men alle på nettet kan så udskrive til

Ja, det er nok ikke så smart...

Jeg har fundet PrinterAnywhere.com, men det koster $40 om måneden, hvis
man ikke vil have bannerreklamer, og det kræver windows-maskiner i begge
ender.

Leif

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-02-10 12:53

> Det koster jo penge

Nu kender vi andre jo ikke firmaet, men man kan sagtens lave site-to-site
VPN for mindre end 1000,- og endnu mindre hvis delene allerede er i huset.

> Printeren er p.t. kun forbundet via usb til en pc. Har dog netstik,
> men det er ikke forbundet.

Hvilken printer, hvad med at forbinde det via netstik?

> Ja, det er nok ikke så smart...

LPD nej, FTP så burde det jo være løsningen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chano Andersen

Dato : 10-02-10 00:33

> [...]
> alternativt via LDP som man normalt anvender ved netværksprint. Her sendes
> trafik fra over port 9100. Men alle på nettet kan så udskrive til

Pjat, det kan nemt fixes med IP tables, eller lignende. Når der nævnes
CUPS og Samba, så må der også være noget unix like OS under det, hvorfor
det bare er at dele via enten samba eller LPD, og derefter forwarde de
korrekte porte i routeren (Vær dog opmærksom på at mange ISP'er filtrere
samba trafikken væk), lave en passende firewall opsætning på CUPS
serveren, og voila. Langdistance netværksprint.

- Chano Andersen

Fra : Leif Neland

Dato : 10-02-10 18:47

Den 10-02-2010 00:32, Chano Andersen skrev:

> [...]
> samba trafikken væk), lave en passende firewall opsætning på CUPS
> serveren, og voila. Langdistance netværksprint.

Var der noget intelligent på den fjerne adresse, hvor printeren er, var
det ikke noget problem.

Men der er kun en "dum" router, og windowsmaskiner.

På server-siden er der firewall og linux, så der er der ikke noget problem.

Leif

Fra : Morten Christensen

Dato : 11-02-10 21:10

Den 10-02-2010 18:46, Leif Neland skrev:

> Var der noget intelligent på den fjerne adresse, hvor printeren er, var
> det ikke noget problem.
>
> Men der er kun en "dum" router, og windowsmaskiner.

Er du sikker på routeren er så "dum". Hvis du kan installere en
alternativ firmware som openwrt eller dd-wrt, kan du formodentlig bruge
den som vpn-server. Jeg har forbindelse igennem min discount-router med
dd-wrt vha. ssh.

--
Morten Christensen

Fra : Chano Andersen

Dato : 11-02-10 22:16

> [...]
>
> Men der er kun en "dum" router, og windowsmaskiner.
>
> På server-siden er der firewall og linux, så der er der ikke noget problem.

Altså printeren står et andet sted en print serveren? Hvilken "dum"
router er der tale om?

Anyway, hvis printeren er sluttet til en windows maskine, enten via
netværks opsætning og derefter deling på windows maskinen, eller direkte
med f.eks. USB, så har du adgang til IPP, som netop er print over IP.
Det skulle være muligt at forwarde relevante porte til windows maskinen,
og bruge windows firewall til at begrænse adgangen til printeren, så det
kun er de IP'er på fjernnettet der kan tilgå den.

Hvis der ikke er en windows maskine der kan stå tændt konstant, er det
dog ikke en mulighed.

- Chano Andersen