Count fra en tabel og Sum fra en anden
Fra : nivS

Dato : 09-02-10 06:09

Hej NG

Jeg prøver at skrue en SQL (MS SQL Server) sammen som tæller fra en
tabel og summer fra en anden.

Jeg har 3 tabeller:

Afdeling
Id, Navn

Computer
Id, AfdelingsId, Model, Ejer

ComputerSoftware
ComputerId, SoftwareId, Pris

Det jeg ønsker er en query der giver mig følgende (eksempel):
Afdeling, AntalComputere, SamletSoftwarePris
Regnskab, 5, 5000
HR, 2, 3000
Salg, 10, 50000

Jeg har prøvet følgende, men resultatet er helt ude i skoven (prisen
bliver lagt sammen flere gange:
select Afdeling.Navn, COUNT(Computer.Id), SUM(ComputerSoftware.Pris)
from Afdeling left join Computer on Computer.AfdelingsId=Afdelinger.Id
left join ComputerSoftware on Computer.id =
ComputerSoftware.ComputerId group by Afdeling.Navn

Er der nogen der kan hjælpe mig med at konstruere den korrekte SQL
select sætning?

Mvh. Hans Milling...

Fra : Leif Neland

Dato : 09-02-10 17:13

Den 09-02-2010 14:08, nivS skrev:
> [...]
> ComputerSoftware.ComputerId group by Afdeling.Navn
>
> Er der nogen der kan hjælpe mig med at konstruere den korrekte SQL

Select Afdeling.Navn,
(select count(Computer.Id) from Computer where
Afdelingsid=Afdelinger.id) as AntalComputere,
(select sum(pris) from ComputerSoftware inner join Computer on
Computer.id=ComputerSoftware.ComputerId where Afdelingsid=Afdelinger.id)
as SamletSoftwarePris
order by navn

Leif