FileMaker
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 09-02-10 12:37

I min organisation har vi et medlemskartotek der ligger i FileMaker. Jeg
kom til at kalde den for en skoddatabase, og det har jeg fået lidt på
puklen for.

Min opfattelse af FM er (sidst jeg brugte den var det vist version 6, nu
hedder den 10):
Har ikke standard SQL, men eget scriptsprog.
Har ikke korrekt ODBC, men en form for import via ODBC.
Kan kun exportere til regneark eller pdf.
Output kan ikke pipes eller på anden måde sendes til fil.
Meget nødtørftig report- og formgenerator.
Kan kun køre på Mac og Windows.
Sidst jeg brugte den kunne den sortere 4-500 recs på næsten 2 sek. I dag
går det noget hurtigere.

Vi bruger Drupal og skal i gang med noget debatforum som bygger på MySQL.

Min ærinde er at vi burde konvertere til MySQL.

Kontorfolkene er vildt begejstret for FileMakers brugerinterface. Jeg
har en ide om at lave et startup-script i FM som importerer MySQL
kartotek til FM. På den måde ville det blive de samme forms brugerne sad
med og kartoteket ligger på en unix-server med alt hvad det medfører.
Hvis brugerne en dag vil have et bedre brugerinterface kan man lave ODBC
mellem MySQL og Access.

Kan jeg få lidt hjælp (gerne opdateret) til argumentationen?