SWAP i forbindelse med andelsboligforening~
Fra : Kert Rats

Dato : 05-02-10 13:21

Jeg ved ikke ret meget om SWAP, og ved at læse på nettet om emnet står
begrebet stadig noget uklart for mig. Især i relation til
andelsboligforeningen Duegården AB's SWAP. Jeg skal sælge en andelsbolig i
denne andelsboligforening, og jeg er meget uklar på, hvad jeg skal gøre.
Umiddelbart er andelens værdi næsten halveret (GYS), så vidt jeg kan læse
mig til på foreningens hjemmeside, se på
http://www.ab-duegaarden.dk/?m=200911

Alle indspark vil være velkomne.

På forhånd tak for jeres hjælp.

Venligst

Kert Rats

Fra : Jesper Lund

Dato : 05-02-10 22:15

Kert Rats wrote:

> Jeg ved ikke ret meget om SWAP, og ved at læse på nettet om emnet står
> begrebet stadig noget uklart for mig. Især i relation til
> andelsboligforeningen Duegården AB's SWAP.

Andelsboligforeningens swap er en aftale om at modtage variabel rente og
betale en fast rente (swap = bytte betalinger). AB har et lån hvor der
betales variabel rente (6 måneders CIBOR). Via swapaftalen modtages
variabel rente som formentlig præcist modsvarer de variable renter på
realkreditlånet og banklånet, og AB betaler til gengæld en fast rente.
Netto resultatet er at jeres lån ændres fra variabel rente til fast
rente. Det har (formentlig) været motivet for swappen da den blev indgået
(jeg kan af gode grunde kun gætte her, da jeg ikke er tankelæser).

På grund af finanskrisen og den økonomiske afmatning er renterne faldet
kraftigt, og det er til fordel for jeres modpart i swapaftalen, som
betaler, og har udsigt til at betale, en lavere rente til jer, mens den
faste rente jo er uændret. Det betyder at markedsværdien af swappen nu er
negativ for jer med ca 60 mill kr. Hvis det havde været et realkreditlån
med fast rente, havde lånet sandsynligvis været konverterbart, og så
kunne I indfri lånet til kurs 100 uanset hvor meget renterne faldt. Men
det kan I ikke i dette tilfælde hvor det fastforrentede lån er opnået via
en swap (man kan sige at I har fået et inkonverterbart fastforrentet lån,
eller "syntetisk fastrentelån" som man vil kalde det i finansjargonen).

> [...]
> gøre. Umiddelbart er andelens værdi næsten halveret (GYS), så vidt jeg
> kan læse mig til på foreningens hjemmeside, se på

Du kan ikke gøre noget som helst, udover at håbe på at renten stiger.
Skaden er sket, desværre. Det værste som kan ske for jer, er fald i
ejendomspriserne *og* rentefald på samme tid, og det er præcist hvad der
er sket i det sidste år. Dette tab bæres af andelshaverne alene, og det
gælder også tabet på de lejligheder som er lejet ud (hvis kun 2/3 er
solgt som andele, svarer det til at hver andelshaver hæfter for 1,5
lejlighed).

Det næste spørgsmål i de tre sæt slides er om den negative markedsværdi
på swappen direkte skal indregnes i regnskabet. Det er et lovkrav hvis I
bruger seneste offentlig vurdering eller valuarvurdering. Hvis I bruger
ejendommens anskaffelsespris, er det kun nødvendigt at oplyse om
swapværdien i en note. Men det skal oplyses uanset hvad, så køberen af
din lejlighed kan ikke undgå at se det.

Dit problem som kommende sælger er at andelskronen er negativ medmindre
ejendommen virkelig er så meget værd som valuarvurderingen fra januar
2009 siger. Med den offentlige vurdering per oktober 2007 er andelskronen
cirka 0 når swappens værdi indregnes, og den offentlige vurdering per
oktober 2009 vil formentlig ligge noget lavere. Dvs. at selv hvis andelen
tilbydes til 0 kr, kan det måske blive svært at finde en køber.

FORBEHOLD: ovenstående er generelle betragtninger baseret på de tre sæt
slides, og du må ikke betragte det som økonomisk rådgivning af nogen som
helst art. Du har sandsynligvis behov for professionel rådgivning om din
privatøkonomi, medmindre du selv har en god forståelse for finansielle
spørgsmål.

Jeg håber at du blev klogere, og don't shoot the messenger, please

--
Jesper Lund

Fra : Kert Rats

Dato : 08-02-10 13:34

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> spørgsmål.
>
> Jeg håber at du blev klogere, og don't shoot the messenger, please

Kære Jesper Lund

Tusind tak for dit svar. Det bragte mere klarhed over, hvad et SWAP-lån er
for en fisk.
Hvad jeg konkret gør herfra med lejligheden, ved jeg ikke i skrivende stund.
Men jeg kunne vel beholde den eller fremleje den. Nu får vi se.

Venligst

Kert Rats