rc.local ?
Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 12:25

Hej,

På Ubuntu Karmic (9.10) er det åbenbart ikke muligt at bruge rc.local
under boot til egne kommandoer. Det virkede på tidligere Ubuntu'er.

Er der andre måder hvorpå jeg kan få kørt noget under boot?

Helt specifikt er det pt. 'iwconfig wlan0 power on' jeg vil have kørt som
root under boot.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 05-02-10 14:35

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> wrote in

> På Ubuntu Karmic (9.10) er det åbenbart ikke muligt at bruge rc.local
> under boot til egne kommandoer. Det virkede på tidligere Ubuntu'er.

En lyn-kommentar: Det er noget med at Ubuntu nu bruger "update" i stedet
for init - prøv at google lidt om det, jeg har kun kendskab til det på
overskriftsniveau.

Mvh. NKJensen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-02-10 14:47

Martin [6000] wrote:
> Hej,
>
> På Ubuntu Karmic (9.10) er det åbenbart ikke muligt at bruge rc.local
> under boot til egne kommandoer. Det virkede på tidligere Ubuntu'er.

hvordan ikke muligt at bruge?

> Er der andre måder hvorpå jeg kan få kørt noget under boot?
>
> Helt specifikt er det pt. 'iwconfig wlan0 power on' jeg vil have kørt som
> root under boot.

kører scriptet slet ikke, eller kører det blot alt for tidligt før drivere,
netværk og andet er konfigureret ?
eller er der andre scripts der senere sætter wlan0 anderledes?

måske en sleep 10 først kan hjælpe?

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 14:50

> hvordan ikke muligt at bruge?

Funktionen er disabled.

> kører scriptet slet ikke, eller kører det blot alt for tidligt før
> drivere, netværk og andet er konfigureret ?

Jeg mangler pt. muligheden for at køre scriptet under boot.

Kommandoen sætter wlan i powersave modus for at spare strøm. Som det er
nu er jeg nødt til at køre det manuelt da jeg ikke kan finde ud af
hvordan jeg får det gjort automatisk under boot.

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 14:57

> En lyn-kommentar: Det er noget med at Ubuntu nu bruger "update" i stedet
> for init - prøv at google lidt om det, jeg har kun kendskab til det på
> overskriftsniveau.

Jeg søgte lidt videre på den information og tror måske jeg har fundet en
mulighed, vha "Upstart" istedet for sys-v-init.

Takker

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 15:28

> Kommandoen sætter wlan i powersave modus for at spare strøm. Som det er
> nu er jeg nødt til at køre det manuelt da jeg ikke kan finde ud af
> hvordan jeg får det gjort automatisk under boot.

Hrm.. funktionen lå lige for døren et andet sted. Laptop-mode havde en
række custom-conf's jeg kunne tilpasse, herunder en til wireless.

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-10 20:04

Martin [6000] wrote:
> Hej,
>
> På Ubuntu Karmic (9.10) er det åbenbart ikke muligt at bruge rc.local
> under boot til egne kommandoer. Det virkede på tidligere Ubuntu'er.

På min Karmic bliver /etc/rc.local udført under boot som det sidste og
det burde den også på din.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-10 20:06

Martin [6000] wrote:
> Hej,
>
> På Ubuntu Karmic (9.10) er det åbenbart ikke muligt at bruge rc.local
> under boot til egne kommandoer. Det virkede på tidligere Ubuntu'er.

Jeg gætter på at du har glemt at sætte execution bit på /etc/rc.local

/Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 21:01

> Jeg gætter på at du har glemt at sætte execution bit på /etc/rc.local

Nej den er sat og den bliver ikke udført alligevel. Det er åbenbart helt
efter bogen af hvad jeg har kunne læse mig frem til.

Har du opgraderet fra Jaunty eller lavet en clean install?

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 22:39

> så rc.local funktionen findes endnu og virker.

Det forstår jeg ikke. En hurtig søgning på Google viser at funktionen er
disabled i Karmic.

Det virker ihvertfald ikke på min Karmic, hvor den virker fint på min
Hardy Server

--
Martin

Fra : Martin [6000]

Dato : 06-02-10 14:30

> meget mystisk....
> 9.10 er da karmic eller?

Jo.

> godt nok en 9.10 alpha der blev auto-opgraderet til 9.10 da den kom
> frem.

Min er en clean install, men jeg er ikke klar over om det gør en forskel.

> Dvs. der er husket at sætte +x på filen?

Ja.

> Godt nok er debian/ubuntu ved at ændre på init-systemet sådan at der
> bruges et andet start/stop system end /etc/init.d/<program> men jeg kan
> ikke finde noget om at rc.local skulle være udgået.

Det virker også mystisk, for den ligger der jo som om den er klar til
brug.

Fra : Martin [6000]

Dato : 06-02-10 16:09

> og evt. en "slut" linie, så kan du i log-fil se om den blev udført.

Hmm det virker umiddelbart.

Så fatter jeg ikke en bjælde af det hele.

Jeg må lige få undersøgt hvorfor jeg ikke kan få den til at starte mit
program med samme linie jeg bruger fra min Hardy Server.

Fra : Martin [6000]

Dato : 06-02-10 16:38

> Dvs. programmet kræver noget specielt af environment? eller at andre
> ting er sat op før kommandoen fyres af?

Nej overhovedet ikke. Det er et program der ikke er afhængig af fx.
netværk og andet. På denne maskine er det løst på andenvis (gnome
sessions).

På laptoppen er det iwconfig som muligvis er afhængig af andet først, så
der vil jeg prøve med dit forslag med sleep. Umiddelbart kan laptop-mode
ikke helt sætte powersave på som først antaget :-/

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-02-10 17:25

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> writes:

>Nej overhovedet ikke. Det er et program der ikke er afhængig af fx.
>netværk og andet. På denne maskine er det løst på andenvis (gnome
>sessions).

Hvad med PATH?

Prøv evt. med fuld sti (formentlig /sbin/iwconfig .....)

Mvh.
   Klaus.

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 17:25

Fra : Martin [6000]

Dato : 06-02-10 17:34

> Hvad med PATH?

Jeg bruger altid fuld sti i den slags. Ellers et godt bud - det har for
lang tid siden drillet mig, hvor jeg efterfølgende altid bare har brugt
fuld for at udelukke den slags.