SQL søgning på MySQL.
Fra : Erik Hansen

Dato : 06-02-10 16:24

Hejsa.

Jeg vil gerne lave en søgning som er lidt specielt (jeg ved ikke om
det har navn/udtryk), men det jeg gerne vil er som følge:

Jeg har to tabeller som bl.a. har følgende felter:

T1.id, T1.artikel_id, osv.
T2.artikle_id, T2.beskrivelse, T2.subject, osv.

Jeg har lavet følgende søgning:

SELECT T1.id, T1.brev, T2.subject
FROM T1, T2
WHERE T1.artikel_id = T2.artikel_id AND osv.

Mit problem er at jeg KUN får de poster ud som har angivet en
artikel_id i T1, men det er ikke altid at der er angivet en artikel_id
i T1, derfor har jeg prøvet følgende:

SELECT T1.id,Tt1.brev,T2.subject
FROM T1, T2
WHERE (T1.artikel_id = T2.artikel_id OR T1.artikel_id = 0) AND osv.

Men så dør nærmest min server, den kommer i hver fald på arbejde og
der komme en masse poster som ikke lige kan bruges. Jeg vil høre om
jeg kan lave en SQL query som kan det eller jeg må bruge andre
metoder. Jeg bruger det i forbindelse med php.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-02-10 16:51

On Sat, 06 Feb 2010 16:23:57 +0100, Erik Hansen <nej_tak_spam00@mail.dk>
wrote:

> [...]
>jeg kan lave en SQL query som kan det eller jeg må bruge andre
>metoder. Jeg bruger det i forbindelse med php.

Du skal bruge en LEFT JOIN:

SELECT T1.id, T1.brev, T2.subject
FROM T1 LEFT JOIN T2 ON (T1.artikel_id = T2.artikel_id)
WHERE osv.

Så får du alle poster fra T1, også dem uden en artikel_id i T2.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/