katte-vinter-depression
Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 04-02-10 21:37

Vores hankat Buster, (5 år knap 6 kg) er ude/inde kat og normalt meget
aktiv. I den seneste måned har han så været rastløs, hvis han ikke
lige sover.. og når han vil ud er det kun et par minutter ad gangen.
Han er ikke så glad for at det blæser, er koldt og vådt udenfor, og
han ser noget anklagende på os når vi åbner døren, og sneen "vælter"
ind - som om han siger.. Og det vejr vil du ha _jeg_ skal ud i ?
Vi er sikre på at vejret har stor indflydelse på hans humør. Som det
er nu, kan han jo ikke afpatruljere sit pastorat som han plejer- der
er jo masser af sne udenfor..
Vi var så ved dyrlægen i går for at se om der var noget galt med
ham... Der var lidt hævede kirtler, som kan skyldes lidt infektion..
han er lidt af en slagsbror, der holder andre (han)katte i respektfuld
afstand, (Han er neutraliseret, så han optræder nok mest som
"konsulent"..) så han kunne sikkert ha fået et bid vi ikke har set -
han bliver jævnlig checket igennem for sår og skrammer.
At købe en lys-lampe til ham er nok lidt over drevent... men han fik
lidt penicillin for de hævede kirtler og en appeltit-stimulerende
indsprøjtning. og å skal han til kontrol om en 10 dages tid, hvis det
ikke har hjulpet. Hans madvaner har osse ændret sig til knapt at gide
spise.. Han plejer at fortære en klump råt hakket oksekød på få
sekunder, men sidst ville han godt ha det, men spiste ikke ret meget.
( ku selvfølgelig være han ikke var sulten, og det ny "indendørsliv"
ikke vækker den store sult).
Dyrlægen fortalte hendes egne katte osse var rastløse, og at det
sikkert skyldtes vejret og de "indskrænkede" jagtmarker... så lad os
håbe det bare er det, og at foråret er op vej.
Med venlig hilsen Busters "yndlings"far""

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 05-02-10 08:23

OZ1HYI Willy skrev:
> [...]
> håbe det bare er det, og at foråret er op vej.
> Med venlig hilsen Busters "yndlings"far""

Jeg har også haft udekatte, som holdt sig mest inde om vinteren, men
ikke oplevet tegn på vinterdepression.

Har du fortalt dyrlægen, at katten får rå ko? Den slags kan nok
indeholde mange delikate mikroorganismer, både bakterier og lidt større
ting?

Jeg ville overveje tre muligheder

1) maden. Om han kan have fået en infektion eller orm eller andet fra
koen. Evt. skifte til noget lækkert og sundt tørfoder.

2) Hans mennesker. Kan det være jer, der er vinterdeprímerede eller på
anden vis anderledes og påvirker ham?

3) Indeklimaet. Er der dårligt indeklima, for meget tobaksrøg eller
andet, der generer, måske allergi?

Du er ikke den eneste, som har haft de samme overvejelser, men det kan
jo også bare være, at kattene instinktivt har en anden adfærd om
vinteren. Uden at være kede af det

Bjarne

Fra : Stig Johansen

Dato : 05-02-10 18:40

OZ1HYI Willy wrote:

> Vores hankat Buster, (5 år knap 6 kg) er ude/inde kat og normalt meget
> aktiv. I den seneste måned har han så været rastløs, hvis han ikke
> lige sover.. og når han vil ud er det kun et par minutter ad gangen.

Vores Twix (2½ år, knap 8 kg) gider heller ikke rigtig være ude for tiden.
Han er også lidt rastløs, men jeg synes han spiser som han plejer.

Stig Johansen

Fra : Allan G

Dato : 05-02-10 20:05

"OZ1HYI Willy" <oz1hyi@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Der er åbenbart forskel på katte
Mine vil gerne ud.
ok Kosmos kommer hurtigt ind igen.
Men han smed sin underuld for 4 måneder siden og har ikke fået den tilbage.
Jeg ved ikke lige hvad der er gået galt for ham og hans pels.

Rocke derimod Han tager gerne 4 timers søvn i legetunellen
Og legetunnelen er en sådan telt dims til børn der flyver rundt i haven når
det blæser.
Ja den skifter plads.
Se det kan de lide , Kattene, Og den er god nu hvor den er dækket af sne,
Dejlig hule.

Men hold da op hvor er der meget under is på en sådan kat der kommer hoppene
op i sengen når den vil snakke

Mvh Allan

Fra : Allan G

Dato : 05-02-10 20:16

"Allan G" <allan_roskilde@fhotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

Kosmos har nu elsket sneen

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_showpic.php?picowner=Allan&picnumber=8604

Mvh Allan

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-02-10 20:27

In news:4b6c6e87$0$56782$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
Allan G <allan_roskilde@fhotmail.FJERNcom> typed:
> "Allan G" <allan_roskilde@fhotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse

> [...]

LOL Hvor er han altså bare skøn ham Kosmos.

Mini betakker sig. Hun opholder sig allerhøjst 5 minutter i udestuen, hvor
der p.t. er køleskabstemperatur, og så er det hurtigt tilbage til den varme
sofa.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 06-02-10 00:54

On 5 Feb., 08:22, Bjarne S Nielsen <bru...@eksempel.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
> 1) maden. Om han kan have fået en infektion eller orm eller andet fra
> koen. Evt. skifte til noget lækkert og sundt tørfoder.

Svar Tror ikke han har fået det fra koen... tror mere det er en
infektion fra slagsmål... Han får skam lækkert og sundt tør og
vådfoder. Dyrlægen er skam informeret om det rå kød.. Han spiser jo
osse tit mus han har med hjem ... Buster altså...

> 2) Hans mennesker. Kan det være jer, der er vinterdeprímerede eller på
> anden vis anderledes og påvirker ham?

Svar Nej... er da ganske vist træt af sneen... men.. der var osse galt
sidst vi havde sne i længere tid med Buster's humør.

> 3) Indeklimaet. Er der dårligt indeklima, for meget tobaksrøg eller
> andet, der generer, måske allergi?

Svar Næh.. vi er ikke.rygere, og det røg der kommer er fra komponenter
i kælderen, hvor han ikke kommer ret tit - er iøvrigt længe siden jeg
har lukket røg ud af komponenter... Buster er checket mht. allergi
osv...

> Du er ikke den eneste, som har haft de samme overvejelser, men det kan
> jo også bare være, at kattene instinktivt har en anden adfærd om
> vinteren. Uden at være kede af det
>
> Bjarne

Takker for opbakning. Buster plejer bare ikke at lade en klat oksekød
blive tilbage, og hans yndlingsmad plejer han ikke bare at snuse til
og gå igen.. ( og det er ikke foderet.. )

Han er nu sat på vitamin-kur, og den seneste dag, hvor temp. har været
nærmere frysepunktet i lang tid, vil han gerne være ude og jagte
fuglene fra deres foderbrædt. (nej, han kan ikke komme til dem, men
han sørger for solsortene og andre der sætter sig på jorden/sneen ikke
får kolde fødder... de har bare at holde sig på brædtet eller i buske
og træer rundt om i haven.)
Det skal nok gå. Det bliver snart forår.
Mvh Willy. Busters menneske-far

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 06-02-10 15:43

OZ1HYI Willy skrev:

> [...]
> vådfoder. Dyrlægen er skam informeret om det rå kød.. Han spiser jo
> osse tit mus han har med hjem ... Buster altså...
I så fald er det overvejende sandsynligt, at han har orm, men så går jeg
ud fra, han regelmæssigt får ormekur?

> [...]
> i kælderen, hvor han ikke kommer ret tit - er iøvrigt længe siden jeg
> har lukket røg ud af komponenter... Buster er checket mht. allergi
Fino Dino

> [...]
> og træer rundt om i haven.)
> Det skal nok gå. Det bliver snart forår.

Vi er mange der længes efter forår!

Bjarne

Fra : N/A

Dato : 06-02-10 15:43

Fra : Kate

Dato : 06-02-10 15:54

OZ1HYI Willy <oz1hyi@gmail.com> wrote in
m:

> Vores hankat Buster, (5 år knap 6 kg) er ude/inde kat og normalt
> meget aktiv. I den seneste måned har han så været rastløs,

Mowgli er også lidt rastlæs og går indimellem rundt og miawer meget
højt og kraftigt. Han har dog ikke mistet appetitten. Lante sover mere,
han går ud, men kommer hurtigt ind igen og bebrejder vidst mig kulden

Begge sover meget mere og glæder sig nok til til forår som jeg også gør

--
Kate

gerne ældre.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 08-02-10 18:21

On 06/02/2010 15:54, Kate wrote:
> [...]
> han går ud, men kommer hurtigt ind igen og bebrejder vidst mig kulden
>
> Begge sover meget mere og glæder sig nok til til forår som jeg også gør

Det giver god mening, at tamkatten ikke har udviklet specielt gode
instinkter til at håndtere den danske vinter, men er vi egentlig sikre
på om det er selve kulden der generer dem, eller om det er de store
mængder sne?

Selv har jeg det fint med kulde og blæst, men finder det stærkt
belastende med den megen sne vi får i disse tider (det er ret usjovt når
man er fodgænger). Tamkatten er såvidt jeg ved oprindeligt udviklet i
Ægypten, hvor det godt kan blive koldt om natten om vinteren (som i alle
andre "varme" ørkenlande), men hvor sne er meget sjældent.

Så... jeg tænker, kan det være sneen der gør det? Er der nogen
katteejere der kan huske kolde og blæsende vintre, hvor der kun var lidt
eller slet ingen sne, og hvordan deres katte da opførte sig?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan G

Dato : 08-02-10 18:35

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> der kan huske kolde og blæsende vintre, hvor der kun var lidt eller slet
> ingen sne, og hvordan deres katte da opførte sig?

Nu er tamkatte i Danmark jo ikke kun en slags katte,
Der er jo utalige variationer af katte.
Mine er Main Coon katte med snesko og underuld om vinteren.

Men men jeg kan da se i haven at de helst træder i de spor der er trådt

Mvh Allan

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-02-10 16:56

On 08/02/2010 18:34, Allan G wrote:

> Nu er tamkatte i Danmark jo ikke kun en slags katte,
> Der er jo utalige variationer af katte.

Svarer det ikke lidt til at sige at der er flere slags mennesker, bl.a.
hvide og gule og negre?

Alle tamkatte har, hvis man går langt nok tilbage, samme forfader.

Spørgsmålet er så, om forskellene mellem katteracerne er større eller
mindre end forskellene mellem menneskeracerne, men det er selvfølgelig
klart at netop klimatisk tilpasning er noget af det der sker hurtigst,
rent evolutionært. Bare kig på vi mennesker, der har tilpasset os
forskellige dele af Jorden via især hudfarve og næsefacon (men også
øjenfarve, og måske også kropsbygning, hårtype og mængden af kropsbehåring).

Noget tilsvarende kan nemt være sket for kattene, der jo også har meget
kortere generationstider (kat: cirka ét år; menneske: i gennemsnit 18-25
år).

> Mine er Main Coon katte med snesko og underuld om vinteren.

Nedstammer Main(e?) Coon fra den ægyptiske tamkat, eller er det en slags
los, eller noget helt tredje? (Ikke fordi jeg ved så meget om katte som
jeg gerne ville, altså).

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 09-02-10 17:22

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> forskellige dele af Jorden via især hudfarve og næsefacon (men også
> øjenfarve, og måske også kropsbygning, hårtype og mængden af

Jeg synes, der er ganske rigeligt med forskelle inden for bare een race,
nemlig den kaukasiske, som stadig er ret dominerende i Danmark.

Nogle er små, nogle store, nogle runde, nogle er gode til at svømme,
andre til at analysere og regne og opfinde, nogle kan løbe hurtigt,
nogle er egnede til rumfærger, og af temperament er der alle tænkelige
varianter.

Det samme er tilfældet ved katte. Ud over de generelle træk hos f.eks.
en Maine Coon.

Noget af det særlige ved katte er, at de har så nemt ved at blive
rigtige venner med mennesker og at mennesker og katte gensidigt påvirker
hinanden så meget.

Bjarne

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-02-10 20:23

On 09/02/2010 17:22, Bjarne S Nielsen wrote:

> Jeg synes, der er ganske rigeligt med forskelle inden for bare een race,
> nemlig den kaukasiske, som stadig er ret dominerende i Danmark.

Det er så en helt anden snak men ja, jeg er ganske enig i at der også er
meget store biologiske forskelle mellem individer hos vores art.

> [...]
>
> Noget af det særlige ved katte er, at de har så nemt ved at blive
> rigtige venner med mennesker og at mennesker og katte gensidigt påvirker

Jeg tager dit ord for at katte har nemt bed at blive rigtige venner med
mennesker, selv om det strider imod min egen meget begrænsede erfaring.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 10-02-10 08:04

Peter Knutsen skrev:

> Jeg tager dit ord for at katte har nemt bed at blive rigtige venner med
> mennesker, selv om det strider imod min egen meget begrænsede erfaring.

Det er min oprigtige erfaring med mange katte, men jeg må også tilstå,
at det tog mange år, før jeg selv forstod dem så godt, som jeg oplever
det nu.

Men igen: husk at katte er mindst lige så forskellige som mennesker!

Bjarne

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 08-02-10 08:50

On 6 Feb., 15:54, Kate <dough...@oliwer.invalid> wrote:
> [...]
>

> --
> Kate
>
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

Buster får månedligt ormekur, da han er stoor musejæger, der næsten
dagligt kommer ind med bytte - i den seneste tid med sne har det været
begrænset med mus, men så prøver han med fugle, der konsekvent bliver
taget fra ham.
De seneste dage er hans "rutiner" ved at nærme sig normalen, så enten
er det de vitaminpiller, penicillinen, det gode vejr (knapt så koldt
som vanligt) eller en underlig kombination heraf virksom.
Tak for det,

Mvh Willy
Busters menneskefar

Fra : Kate

Dato : 08-02-10 17:28

OZ1HYI Willy <oz1hyi@gmail.com> wrote in news:d308ca87-cce6-4a80-8f97-
820a27aeb539@z17g2000yqh.googlegroups.com:

> De seneste dage er hans "rutiner" ved at nærme sig normalen,

Mine to er også begyndt at gå ud længere tid af gangen i dag. De har så
en mindre indhegnet have at være i og ikke mange mus er dumme nok til
at forlade marken og gå den ca meter op ad skrænten til vores have og
fuglene har lært at sidde i naboens meget høje træ og "grine" ad
kattene der sidder og savler lige nedenfor på den anden side af hækken

--
Kate

gerne ældre.

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 10-02-10 08:13

Mennesker vælger hunde... Katte vælger mennesker...

Mvh Willy, der er valgt af Buster- alm vild huskat type.. med
vinterpels osv...
dvs Busters kattefamilie er vildkatte, (det ved vi med sikkerhed)
og ikke alle kan komme nær Buster når han er inde - og slet ikke når
han er ude og "lege"...
Vi vil sige han er halvt vild,, stadig, men "tåler" os,

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-02-10 17:04

OZ1HYI Willy wrote:
> Mennesker vælger hunde... Katte vælger mennesker...

Hundesjæle vælger hunde. Mennesker vælger katte.
--
- Frank