Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Min far og 200.000 kr
Fra : Jan Hansen

Dato : 04-02-10 23:32

Min gamle far er ikke helt mentalt klar mere.

Er kunde hos Danske Bank. Hvis han pludselig får en ide. Feks at hæve i
kontanter 200.000 kr. Vil banken efterkomme hans ønske og lange beløbet over
disken ?

Det er desværre ikke et helt tænkt tilfælde og jeg ved pt endnu ikke om han
har gjort det.

Fra : jan

Dato : 05-02-10 08:19

"Jan Hansen" <ingen@ingen.sr> skrev i en meddelelse
> [...]
> over disken ?
>
> Det er desværre ikke et helt tænkt tilfælde og jeg ved pt endnu ikke om

Tror du folk sidder her og venter på spørsmål fra dig ? Måske er det ikke
din far der er mentalt uklar !

Men hvis din far ikke er umyndiggjort, så råder han selv over sine egne
penge.
Dermed kan han gøre hvad han vil, have dem, bruge dem på letlevende damer,
spil eller hvad han har lyst til.
Banken må ikke forhindre din far i noget som helst da pengene tilhører din
far og ikke banken !

Så hvis du mener han er mentalt uligevægtig må du tage skridt til at få ham
umyndigjort.

Mvh
Jan

Fra : Jan Hansen

Dato : 05-02-10 11:02

"jan" <janmand@jannnnnnnnn.dk> skrev i meddelelsen

> "Jan Hansen" <ingen@ingen.sr> skrev i en meddelelse

> Tror du folk sidder her og venter på spørsmål fra dig ? Måske er det ikke
> din far der er mentalt uklar !

Der er tilsyneladende fejl på min news-server og dérfor var jeg ikke klar
over om mit indlæg var blevet sendt eller ikke ; da det ikke viste sig
efter en time : derfor 2 ens indlæg og ikke fordi jeg er utålmodig efter et
svar.

Forøvrigt tak for var.

Fra : Ole C

Dato : 05-02-10 11:52

Jan Hansen skrev blandt andet:

> Min gamle far er ikke helt mentalt klar mere.

Har du en læges dokumentation for den påstand?

> Er kunde hos Danske Bank. Hvis han pludselig får en ide. Feks at hæve
> i kontanter 200.000 kr. Vil banken efterkomme hans ønske og lange
> beløbet over disken ?

Naturligvis vil banken gøre det. Det er din fars penge, som han selv råder
over.

> Det er desværre ikke et helt tænkt tilfælde og jeg ved pt endnu ikke
> om han har gjort det.

Måsk du skal indstille dig på, at din far agter at opleve fornøjelsen ved
pengene, mens han endnu er i live.....

--
vh
Ole C

Fra : Elmand

Dato : 05-02-10 12:00

> [...]
> disken ?
>
> Det er desværre ikke et helt tænkt tilfælde og jeg ved pt endnu ikke om han

For mig ser du ud til meget gerne, at ville have finger i dine fars penge.-
Se også svarene til dig den 26.12.
Hvis din fader ikke havde tiltænkt,at du skulle arve, kan han i levende live
bruge sine penge til hvad han vil - uden at det kommer dig ved.- medmindre
han bliver erklæret senil.
Han kan bruge pengene på damer - spil rejser eller give dem til "små
puddelhundes vel.
Det er der ingen der kan forhindre ham i. - Gudskelov.

Med venlig hilsen
Kurt Bjerretoft Espersen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-02-10 12:41

On 04/02/2010 23:32, Jan Hansen wrote:
> [...]
> over disken ?
>
> Det er desværre ikke et helt tænkt tilfælde og jeg ved pt endnu ikke om

Hvis du frygter at din far i et tilfælde af momentan uklarhed vil hæve
et stort beløb, så skal du lige regne med at det er de færreste banker
der har store pengebeløb liggende klar til hævning. Hvis han går ind og
beder om kr 200'000, så får han sandsynligvis besked om at komme igen om
et nøjere specificeret antal dage, hvor banken så vil have pengene klar
til ham.

I mellemtiden har hans momentane forvirring så en chance for at gå over,
sådan at han kan kontakte banken og fortælle dem at han har skiftet mening.

Det er straks noget andet hvis der ikke er tale om momentan forvirring,
men derimod om en permanent tilstand, eller en vedvarende opfattelse af
- som andre også har været inde på - at det er hans penge og at han har
ret til at bruge dem som han ønsker.

Hvis din far virkelig er mentalt uklar i medicinsk forstand, så tal med
din praktiserende læge om det. Hvis ikke, eller hvis lægen afviser dig,
så glem alt om at arve.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : alexbo

Dato : 05-02-10 14:16

"Jan Hansen" skrev

> Min gamle far er ikke helt mentalt klar mere.

Den 26/12 var et lignende indlæg "danske bank og halvsenil far"
Det er et almindeligt problem uden nogen rigtig klar løsning. jeg foreslog
da en netbankløsning nærmest for at kunne følge med i og se om der er et
problem.

Jeg synes at de svar du har fået tyder på at mental ustabilitet er mere
udbredt end man skulle tro, et fornuftigt spørgsmål om at sikre ens far ikke
mister sine penge ved tåbelig opførsel, bliver til at spørgeren nok bare er
ude efter dem selv.

På et eller andet tidspunkt kommer mange af os i den samme situation, først
skal man fortælle sin far at han ikke bør køre bil, så at han skal holde
fingrene fra komfuret, dernæst at han ikke bør have med penge at gøre.

Fra ens egne børn er store nok til at klare sig selv, til ens forældre er
for gamle til det, er der kun ganske kort tid.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ole C

Dato : 05-02-10 15:48

alexbo skrev blandt andet:

> [...]
> ens far ikke mister sine penge ved tåbelig opførsel, bliver til at
> spørgeren nok bare er ude efter dem selv.

Og hvem afgør hvornår et menneskes opførsel er tåbelig?

> På et eller andet tidspunkt kommer mange af os i den samme situation,
> først skal man fortælle sin far at han ikke bør køre bil,

Det er, som du jo nok ved, op til en læge af afgøre.

> så at han
> skal holde fingrene fra komfuret, dernæst at han ikke bør have med
> penge at gøre.

Efter hvilke regler?

> Fra ens egne børn er store nok til at klare sig selv, til ens
> forældre er for gamle til det, er der kun ganske kort tid.

Der er ganske klare regler for den slags.

--
vh
Ole C

Fra : Jan Hansen

Dato : 05-02-10 17:30

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i meddelelsen

> Og hvem afgør hvornår et menneskes opførsel er tåbelig?

Har læst diverse indlæg, hvor jeg fremstår som pengegrisk satan, der har
ondt i røven over at min far laller sine penge væk, så der ingen bliver
tilbage til min søster og mig. Selvfølgelig syntes jeg da det er ærgeligt,
at min far pgra demens. hæver store beløb og ikke aner , hvad de er blevet
brugt til og hvor han evt. har lagt dem. Der er mange der har nøgle til
hans hus ( modtager hjemmehjælp osv ) og far lader papirer med
bankopysninger osv liggende frit fremme til beskuelse.

Jeg kontaktede hans bank i dag og fik beskeden at det måske var en god ide
at jeg, min søster og far, kom forbi banken og fik en samtale. Så selv hans
bank kan se den er gal.

Kunne godt tænke mig at spørge Jer : hvis I havde en far eller mor , der I
alderdoms-svækkede tilstand, bare hævede løs af penge , vi taler ikke om
peanuts , ville I så bare lade stå til for ikke at komme til at fremstå
som nogle skiderikker der kun er ude efter arven ?

Fra : Ole C

Dato : 05-02-10 18:04

> [...]

> taler ikke om peanuts , ville I så bare lade stå til for ikke at
> komme til at fremstå som nogle skiderikker der kun er ude efter arven

Da du sender dit indlæg, som kommentar til mit:
Jeg er ikke i stand til at afgøre om andre mennesker er alderdomssvækkede -
men ville, hvis jeg havde mistanke om det, overlade det til fagfolk at
træffe den slags beslutninger.
Indtil det eventuelt skulle ske, ville det være mig der var en skiderik,
hvis ikke jeg lod mine forældre råde over egne midler - peanuts eller ej.

--
vh
Ole C

Fra : Jan Hansen

Dato : 06-02-10 00:17

> [...]
> hvis ikke jeg lod mine forældre råde over egne midler - peanuts eller ej.

Det var en skrivelse rettet til alle der har givet feedback til mit første
indlæg. Kom til at poste den som svar til kun dit indlæg. Sorry !

Men det du skriver er sgu for letkøbt da du har snappet alt andet væk og kun
givet svar på de sidste 4 linier i mit indlæg.

Anyway. Vi finder ud af det ; i samråd med far, familie og bank.

Fra : kjaer

Dato : 06-02-10 21:37

Jan Hansen wrote:
> [...]
> og kun givet svar på de sidste 4 linier i mit indlæg.
>
> Anyway. Vi finder ud af det ; i samråd med far, familie og bank.

Husk en professionel vurdering af en læge. Det er en alvorlig sag at få
nogen umyndiggjort.

Fra : Jan Hansen

Dato : 07-02-10 02:18

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Husk en professionel vurdering af en læge. Det er en alvorlig sag at få
> nogen umyndiggjort.

Vi har ingen planer om at få ham myndiggjort eller ptte ham i plejehjem,
bare lidt kontrol med hvad han går og laver. Ifbm hans pengesager tænker vi
på web-bank, hvor vi kan se hvad han laver på sine konti og intet andet.

Fra : jan

Dato : 08-02-10 08:36

"Jan Hansen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Har læst diverse indlæg, hvor jeg fremstår som pengegrisk satan, der har
> ondt i røven over at min far laller sine penge væk, så der ingen bliver

Det har, som du selv nævner, intet at gøre med at være en pengegrisk satan.

Jeg ser da helst min far bruger sine penge på noget der gavner ham. Det
gavner ham ikke at han hæver penge og forærer til gud og hver mand eller at
det kun er ham der kommer omgange til andre på værtshuset.

Så der forskel på at forhindre ens far bliver økonomisk udnyttet af andre og
at være pengegrisk.

Jeg forstår udmærket din bekymring. Jeg har selv den samme for min far. Jeg
ønsker han bruger sine penge på ham selv.

Mvh
Jan

Fra : Benny Andersen

Dato : 07-02-10 03:06

On 7 Feb., 02:18, "Jan Hansen" <in...@ingen.dk> wrote:

> [...]
> på web-bank, hvor vi kan se hvad han laver på sine konti og intet andet.

Udmærket ide. Man kan få rådighed over konti som ikke er ens egne
efter accept af indehaver - altså du skal selv have (eller oprette) en
netbank aftale i pågældende bank - banken må ikke udlevere
adgangskoder, stilet til din far, til dig. På den måde bliver log over
aktiviteter jo identificeret korrekt (i modsætning til det der givet
vis foregår mellem ægtefæller)
Mvh
Benny Andersen

Fra : Otto

Dato : 07-02-10 13:08

Jan Hansen skrev:
> [...]
> beløbet over disken ?
>
> Det er desværre ikke et helt tænkt tilfælde og jeg ved pt endnu ikke
Som min læge sagde, så kan man lige så godt vænne sig til, at
forældrerollen byttes om, så det nu er børnene, som må beskytte en ældre
fader eller moder.
Det er ikke en beskyttelse, at gamle f.eks. ligger inde med mange
kontanter, det kan snarere blive døden for vedkommende, og alene det,
at faderen insisterer på at hæve de mange penge, er jo ikke tegn på
større tankevirksomhed, der er jo ingen fornuftig voksen, som vil hæve
kr. 200.000 i kontanter. Har jeg skulle købe en ny bil kontant, så
aftaler man bare med banken, at beløbet hæves via Dankortet, man render
ikke rundt med kontanter, med mindre formålet er betaling af sort
arbejde. Alle mennesker burde have et testamente, hvoraf det fremgik,
hvordan man ville disponere sine penge i levende tilstand og efter døden.
Det er børnene, som skal sige til faderen, nu må du hellere holde op med
at køre bil, man kan jo bare tilbyde at hjælpe med kørsel samtidig.
Der sker jo intet ved, at begge forældre dør f.eks. ved ikke at
overholde vigepligt, men hvad med de andre mennesker, som dræbes ved et
sådan uheld.
Vil man sende børn i skole med 5.000 kroner i kontanter til køb af noget
elektronik, så har man ikke forstået, hvad det vil sige at have et ansvar?

Mvh. Otto

Fra : J

Dato : 07-02-10 13:35

"Otto" <ottostiedl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

"...Alle mennesker burde have et testamente, hvoraf det fremgik,
hvordan man ville disponere sine penge i levende tilstand..."

Er du umyndiggjort?

Fra : Otto

Dato : 07-02-10 13:50

J skrev:
> "Otto" <ottostiedl@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "...Alle mennesker burde have et testamente, hvoraf det fremgik,
> hvordan man ville disponere sine penge i levende tilstand..."
>
> Er du umyndiggjort?

Hvad synes du?