Oscar 2010 - Nomineringerne
Fra : Peter J

Dato : 04-02-10 11:55

Først en lille klagesang: Jeg læser som regel de fleste indlæg her i
gruppen, men synes dog det er en skam, objektivt set, at der ikke er
mere aktivitet i gruppen. At årets Oscarnomineringer slet ikke har været
nævnt endnu kan godt undre mig lidt, specielt set i lyset af Lone
Scherfigs fornemme nomineringer. Men lad nu det ligge og lad os se lidt
på et par af nomineringerne:

http://oscar.go.com/nominations/nominees

Først og fremmest synes jeg det er flot, at en dansker nu (for første
gang?) har en film nomineret i den største kategori "Best Picture". Ja,
det er rigtigt, at det er blevet "nemmere" nu hvor der er 10 film med i
puljen, men ikke desto mindre er der nu dansk islæt med i den tunge ende.

Jeg har ikke selv set "An Education"
(http://www.imdb.com/title/tt1174732/), da den jo først får præmiere
herhjemme d. 22. april, så den kan jeg ikke rigtig udtale mig om.

>--- Best Picture ---<

I "Best Picture" er "Avatar" og "The Hurt Locker" de helt store
favoritter, med førstnævnte som svag favorit hos bookmakerne (giver ca.
pengene igen 1,8 gange):

http://sports.betfair.com/Index.do?mi=101115003&ex=1&origin=MRL

Jeg har set begge 2 og må indrømme, at "The Hurt Locker" efterlod det
største indtryk. Nuvel, "Avatar" er en filmteknisk nyskabelse og de 2
milliarder filmen har kostet har da også givet et flot resultat. Men,
historien fandt jeg for triviel og forudsigelig, og det synes jeg er
ærgerligt.

"The Hurt Locker" har egentlig heller ingen (nævneværdig) historie, men
et eller andet sted synes jeg næsten det er filmens
styrke. Scene efter scene (hver enkelt scene varer de her 10-15
minutter) sad jeg på kanten af stolen og blev totalt opslugt af den
spænding som langsomt men sikkert bliver bygget op i hver scene. Om
filmen giver et 100 % realistisk billede af hvordan det er at være
soldat i Irak skal jeg ikke kunne sige, men filmen synes jeg er en
formidabel oplevelse, og mit bedste bud på en film der giver seeren en
mulighed for "næsten" selv at "være med i kampens hede". Scenen i
skyttegraven og ikke mindst den spænding der bliver skabt i scenen er
noget af det flotteste jeg til dato har set.

Avatar:
http://www.imdb.com/title/tt0499549/

The Hurt Locker:
http://www.imdb.com/title/tt0887912/

>--- Animated Feature ---<

I animationskategorien har "Up" praktisk talt allerede vundet
statuetten. Det er "nok" fortjent, men jeg er dog alligevel ikke helt
oppe at ringe over den. De talene hunde synes jeg ødelagde noget af
magien i filmen, men jeg ved dog, at andre fandt dem velplacerede, så de
har altså ramt plet hos nogen. Har kun derudover set "Coraline" som jeg
fandt lidt for syret (fangede nok aldrig helt pointen med filmen), men
der er en film jeg virkelig savner i kategorien.

"Cloudy with a Chance of Meatballs" overraskede mig virkelig positivt og
jeg forstår ikke hvorfor den ikke er nomineret. Ud fra traileren virker
det som en jævn tegnefilm med forudsigelig handling. Den forudsigelige
handling er der godt nok, men filmens styrke er dialogen og de
veludviklede figurer i filmen. Må indrømme at jeg morede mig gennem hele
filmen, og det synes jeg er en styrke når jeg som "voksen" skal se en
tegnegfilm.

Up:
http://www.imdb.com/title/tt1049413/

Coraline:
http://www.imdb.com/title/tt0327597/

Cloudy with a Chance of Meatballs:
http://www.imdb.com/title/tt0844471/

I mange af de andre kategorier mangler jeg at se de fleste film, så for
mit vedkommende blev de kun lige til en kommentar til ovenstående 2
kategorier. Andre er selvfølgelig mere end velkomne til at byde ind på
nogle af de andre kategorier, fx:

Peter J

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-02-10 12:25

Peter J skrev blandt andet:

> At årets Oscarnomineringer slet ikke har
> været nævnt endnu kan godt undre mig lidt,

Hos mig ser det ud som om Peter Brandt Nielsen allerede 2. februar -
samme dag som nomineringerne blev offentliggjort - satte en tråd i gang
ved navn Oscarnomineringer. Er den inaktiv hos dig?

--
Jørgen Grandt
www.hamigen.dk

Fra : Peter J

Dato : 04-02-10 12:50

Jørgen Grandt skrev:

> Hos mig ser det ud som om Peter Brandt Nielsen allerede 2. februar -
> samme dag som nomineringerne blev offentliggjort - satte en tråd i gang
> ved navn Oscarnomineringer. Er den inaktiv hos dig?

Den er her ikke (gennem Stofanets newsserver). Jeg har dog lige tjekket
via Sunsite, og der ser jeg den.

Der var knas med Stofas servere for en 10 dages tid siden. Træls at der
nu igen er problemer som betyder, at ikke alle indlæg vises.

Jeg skal derfor beklage den ekstra tråd om nomineringerne :(

Peter J

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 04-02-10 14:08

Peter J skrev:

> [...]
>
> Der var knas med Stofas servere for en 10 dages tid siden. Træls at der
> nu igen er problemer som betyder, at ikke alle indlæg vises.

Måske kan det være noget med, at den filtrerer indlæg med forkert
kodning. Mit indlæg blev lidt specielt på grund af nogle kopierede gåseøjne.

> Jeg skal derfor beklage den ekstra tråd om nomineringerne :(

Ikke noget problem.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Infinity

Dato : 05-02-10 05:00

Jørgen Grandt wrote:

> Hos mig ser det ud som om Peter Brandt Nielsen allerede 2. februar -
> samme dag som nomineringerne blev offentliggjort - satte en tråd i
> gang ved navn Oscarnomineringer. Er den inaktiv hos dig?

Den tråd har jeg så heller ikke (dotsrc.org server)

Men vigtigste nominering for mig er :
Short Film (Animated)
A Matter of Loaf and Death
Wallace and Gromit

--
/Infinity

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 04-02-10 14:04

Peter J skrev:

> [...]
> det er rigtigt, at det er blevet "nemmere" nu hvor der er 10 film med i
> puljen, men ikke desto mindre er der nu dansk islæt med i den tunge ende.

Enig. Det siger noget om Scherfigs dygtighed som instruktør, at hun også
kan være med i det selskab.

Til gengæld er det jo en engelsksproget og engelskproduceret film, så
for den danske filmbranche er det måske et tveægget sværd. Se også her
under overskriften "Dansk film i krise trods oscarnomineringer":

http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2010/02/03/111757.htm

> [...]
> skyttegraven og ikke mindst den spænding der bliver skabt i scenen er
> noget af det flotteste jeg til dato har set.

Jeg har set for få af filmene til at kommentere særlig meget. Men en fin
beskrivelse, synes jeg.

> [...]
> veludviklede figurer i filmen. Må indrømme at jeg morede mig gennem hele
> filmen, og det synes jeg er en styrke når jeg som "voksen" skal se en

Jeg har læst nogen mene, at det har været et særligt stærkt år for
animationsfilm, så måske har konkurrencen bare været for skarp.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Kim2000

Dato : 05-02-10 22:38

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> endnu kan godt undre mig lidt, specielt set i lyset af Lone Scherfigs
> fornemme nomineringer. Men lad nu det ligge og lad os se lidt på et par af

Jeg kunne ganske enkelt ikke få lov til at svare i den første tråd, noget
med karaktersættet var forkert (bruger Windows Mail).

Anyway.

Avatar er da en fed film, men årets bedste? Altså hvis vi nu fjerner 3D,
står vi så ikke tilbage med en fed, men trodsalt almindelig sci-fi film? Det
er da 3D der er skyld i jeg så den 2 gange, ikke hverken handlingen eller
skuespillet (ingen af delene havde jeg noget at udsætte kritik på dog). At
Lucas nu overvejer om man kan sende SW ud i biograferne en gang mere som 3D
hilser jeg iøvrigt særdeles velkommen. Jeg tvivler på at Avatar om fx 10 år
vil fremstå som noget specielt fordi 3D så er almindeligt. Men bevares, det
er da den første 3D film jeg har set, hvor effekterne ikke virker
påklisteret (ikke at jeg har set mange).

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-02-10 22:48

Kim2000 wrote:

> Avatar er da en fed film, men årets bedste?

Der kører et fingeret brev på Facebook p.t., hvor man har skrevet handlingen
ned og erstattet navnene med dem fra Pocahontas - og så er det nøjagtigt
samme historie!

Per V
--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 06-02-10 00:27

"Peter J" <peterjusenet@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> endnu kan godt undre mig lidt, specielt set i lyset af Lone Scherfigs
> fornemme nomineringer. Men lad nu det ligge og lad os se lidt på et par af

Inglourious Basterds
Ohh den har jeg ikke set endnu ... den skulle være fed :)

men lur mig ikke om det der bras til avitor eller tar vinder en masse det er
sådan en rigtig gang main stream crap ..

men det er da lidt underligt at Lars von Trier ikke er nomineret med
AnthiChrist ?

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 07-02-10 14:45

Bo M. Mogensen skrev:

> men det er da lidt underligt at Lars von Trier ikke er nomineret med
> AnthiChrist ?

Ikke rigtig. De eneste Oscarnomineringer til Trier-film var for bedste
kvindelige skuespiller for Breaking the Waves og for bedste sang for
Dancer in the Dark.

--
Peter Brandt Nielsen