Ubuntu: Montering af endnu et drev under ~
Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 04-02-10 04:56

Hvordan laver jeg en fast montering af endnu et drev under opstarten i
Ubuntu

Jeg plejer at gøre således i Knoppix , redhat elller Suse;

Sætte lokal user til at ejerskab af drevet med læse/skrive
rettigheder.

Og tilføje en linie i fstab:
#Added by user
/dev/sda5 mnt/sda5 ntfs 0 0

Men i Ubuntu kan jeg ikke lige gøre det i /media hvor den monterer
drev forskellig fra de andre styresystemer jeg har prøvet monterer i /
mnt.

Mhv
Ole

Fra : Martin [6000]

Dato : 04-02-10 13:10

> Men i Ubuntu kan jeg ikke lige gøre det i /media hvor den monterer drev
> forskellig fra de andre styresystemer jeg har prøvet monterer i / mnt.

Her er en linie fra min 8.04.3 LTS Server:

/dev/sdb1 /mnt/sdb-backup ext3 relatime,defaults 0 2

Den virker upåklageligt.

Hvilke fejl får du når du prøver?

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 04-02-10 05:46

On 4 Feb., 13:10, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> --
> Martin
> "Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Hej Martin
Jeg får ingen fejlmeddelser uover at den ikke monterer drevet.

Prøver lidt senere at omskrive din linie om til denne fstab.
ved du om et de sidste to tegn (0 2) bestemmer monteringen eller root
rettighedder ?
/Ole

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-10 14:28

On Thu, 4 Feb 2010 03:55:54 -0800 (PST), Ole Michael Clemmensen
<olemclemme@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Men i Ubuntu kan jeg ikke lige gøre det i /media hvor den monterer
> drev forskellig fra de andre styresystemer jeg har prøvet monterer i /

Ovenfor har du skrevet "mnt", ikke "/media".
Filsystemtype skal være "ntfs-3g", ikke "ntfs".

Eksempel:
/dev/sda5 /media/windows ntfs-3g uid=1000 0 0

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 04-02-10 07:09

On 4 Feb., 14:28, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> Filsystemtype skal være "ntfs-3g", ikke "ntfs".
>
> Eksempel:
> /dev/sda5 /media/windows ntfs-3g uid=1000 0 0

Hej Asbjørn

Det virker bare også må jeg sætte mig helt ind i hvad uid1000 samt de
2 nuller betyder.

/Ole

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 04-02-10 15:16

On Thu, 4 Feb 2010 06:08:51 -0800 (PST), Ole Michael Clemmensen
<olemclemme@gmail.com> wrote:

> Det virker bare også må jeg sætte mig helt ind i hvad uid1000
> samt de 2 nuller betyder.

uid=1000 betyder i hvert fald, hvilket user ID (user nummer, se
/etc/passwd), der skal åbne filsystemet. Det første nul betyder vist,
at filsystemet ikke må bruges til dumps, og det sidste slår vist fsck
fra på filsystemet.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Ole Michael Clemmens~

Dato : 04-02-10 08:32

On 4 Feb., 15:15, Asbjorn Hojmark <Asbj...@Hojmark.ORG> wrote:

> [...]
> /etc/passwd), der skal åbne filsystemet. Det første nul betyder vist,
> at filsystemet ikke må bruges til dumps, og det sidste slår vist fsck

Mange Tak for begge svarene og jeg er kommet godt videre

/Ole

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 04-02-10 18:47

On Thu, 04 Feb 2010 04:46:23 -0800, Ole Michael Clemmensen wrote:

> Prøver lidt senere at omskrive din linie om til denne fstab. ved du om
> et de sidste to tegn (0 2) bestemmer monteringen eller root
> rettighedder ?
Ingen af delene, kan ikke huske hvad de betyder, se "man fstab".

Tomas

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 00:18

> Prøver lidt senere at omskrive din linie om til denne fstab. ved du om
> et de sidste to tegn (0 2) bestemmer monteringen eller root
> rettighedder ?

Jeg har endnu ikke selv luret de sidste 2 tal ud.

Men nu du fik mig spurgt så vil jeg have det undersøgt - jeg har undret
mig over det i lang tid, men aldrig rigtig gjort noget ved det, da det
virker uanset om jeg skriver 0 0, 0 1 eller 0 2.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-02-10 07:47

Den 04 Feb 2010 23:17:35 GMT skrev Martin [6000]:

> [...]
> mig over det i lang tid, men aldrig rigtig gjort noget ved det, da det
> virker uanset om jeg skriver 0 0, 0 1 eller 0 2.

Det første af dem er til et backup-program - dump - som du nok ikke
bruger. Bare lad det stå til 0 = off.

Det andet tal er fsck rækkefølgen. Den sættes typisk til 1 for /,
og 2 for alle andre partitioner man vil checke med fsck. 0 betyder
at man ikke vil køre fsck, den ville jeg nok vælge til NTFS, og så
lade Windows bekymre sig om at checke NTFS filsystemer. Det må
man forvente at Windows er bedre til.

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Frank Damgaard

Dato : 05-02-10 10:44

Kent Friis wrote:

> [...]
> og 2 for alle andre partitioner man vil checke med fsck. 0 betyder
> at man ikke vil køre fsck, den ville jeg nok vælge til NTFS, og så

1,2,3... i det felt betyder rækkefølgen fsck køres på partitionerne.
Er det samme partition, så må fsck nødvendigvis køres sekventielt
(det hurtigste), og så angiver tallet prioritering,
dvs. 1 først, så 2., ...
root-filsystem er 1, og de andre 2 (eller mere?)

"man fstab":
... ...
The sixth field, (fs_passno), is used by the fsck(8) program to determine the order
in which filesystem checks are done at reboot time. The root filesystem should be
specified with a fs_passno of 1, and other filesystems should have a fs_passno of 2.
Filesystems within a drive will be checked sequentially, but filesystems on differ-
ent drives will be checked at the same time to utilize parallelism available in the
hardware. If the sixth field is not present or zero, a value of zero is returned
and fsck will assume that the filesystem does not need to be checked.
.. .. ..

> lade Windows bekymre sig om at checke NTFS filsystemer. Det må
> man forvente at Windows er bedre til.

Ja normalt, jeg har dog været ude en enkelt gang at en strejkende windows XP
ikke kom igang før en sysrescuecd (linux) lavede en check mv.
(af NTFS partitionen!). Jeg blev godt nok forbavset.
Men default for NTFS i fstab er "0", for windows bør selv fixe fejl i NTFS.

Fra : Kent Friis

Dato : 05-02-10 11:29

Den Fri, 05 Feb 2010 10:44:00 +0100 skrev Frank Damgaard:

> Ja normalt, jeg har dog været ude en enkelt gang at en strejkende windows XP
> ikke kom igang før en sysrescuecd (linux) lavede en check mv.
> (af NTFS partitionen!). Jeg blev godt nok forbavset.

Jeg har engang prøvet med dosfsck på et FAT-filsystem. For det første
tog det meget længere tid end CHKDSK fra DOS, men værre var at den
fandt og rettede en del fejl. Da jeg efterfølgende kørte CHKDSK fra
DOS, fandt den lige så mange fejl og rettede dem tilbage igen.

NTFS er meget mere kompleks end FAT, og jeg ville ikke turde lade et
ikke-MS program rode så dybt i NTFS, som en fsck gør. Men det er
naturligvis en helt anden sag når Windows ikke selv kan redde den. Så
er man villig til at prøve hvadsomhelst ud fra "det kan ikke blive
værre".

Mvh
Kent
--
"The Brothers are History"

Fra : Martin [6000]

Dato : 05-02-10 10:32

> [...]
> ikke vil køre fsck, den ville jeg nok vælge til NTFS, og så lade Windows
> bekymre sig om at checke NTFS filsystemer. Det må man forvente at

Ahh fedt - tak for forklaringen. Så har jeg tallene sat korrekt i
forvejen kan jeg se. Så har jeg da ramt korrekt i "blinde".

Fra : Peter Frenning [OZ1P~

Dato : 05-02-10 20:04

Ole Michael Clemmensen skrev:
> [...]
>
> Men i Ubuntu kan jeg ikke lige gøre det i /media hvor den monterer
> drev forskellig fra de andre styresystemer jeg har prøvet monterer i /

Jeg gør sådan her (og det virker hver gang):
#/dev/sdb1
UUID="19D5591C0369DD87"   /media/Faellesdrev   ntfs   defaults   0   0

(Bruges via Samba af alle puttere her i huset - derfor navnet)

--
Vy 73 de OZ1PIF/5Q2M, Peter

** Genius is one per cent inspiration, **
** and ninety-nine per cent **
** perspiration. **
** -- Thomas A. Edison **
email: peter(no-spam filler)@frenning.dk