UPA og PLA
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-10 19:35

Sad lige og læste anmeldelsen (test i nr 3/2010) af D-Link's DHP-343
PLA (adapter) kit i Alt om Data. En noger forvirrende artikel.

Overskriften er "Hub på elnetværket" mens der højt og tydligt står
lige under at den ene "plug" er en switch.

Og længere henne i bladet er der en flere siders artikel "Byg det
ultamative netværk" hvor det fremhævet fra brødteksten midt på første
side står "I modsætning til en hub har en switch noget indbygget
intelligens".

Det bliver osse værre og værre med det blad

Jeg gik på nettet for at i det mindste få lidt at vide om DHP-343.

Der er åbenbart 2 standarder (organisationer) for PLA, Homeplug og
UPA.

http://www.homeplug.org/home

http://www.upaplc.org/

Og de er selvfølgelig ikke indbyrdes compatible. Ellers var der vel
ingen grund til at være 2 organisationer?

Nå, men under FAQ på UPA's hjemmeside - den standard som DHP-343
benytter - står der bl.a

: 1. What is Powerline Communications (PLC)?
:
: Powerline Communications (PLC) is a technology that utilizes
: existing electrical distribution lines, whether in a home or a
: building or out in the utility’s distribution system, for
: delivering high-speed communications services.

Bemærk "out in the utility’s distribution system"!

Det lyder som om DHP-343 kan benytte el-selskabets kabler.

Kit'et er anmeldt i Britiske PC Pro:

<http://www.pcpro.co.uk/reviews/other-peripherals/353248/d-link-dhp-
343>

Kort link

http://tinyurl.com/yc8sxhf

Med em mer' udførlig anmeldelse end den i AoD.

PC Pro skriver bl.a

: Naturally, there's encryption built in too.

Ja, det vil jo være nødvendigt, når datapakkerne kan opfanges af
andre fra ude fra el-nettet.

Og senere

: With the two adapters separated by a simple breaker switch in a
: modern domestic fuse box, speeds fell to 46Mbits/sec and then to
: 33Mbits/sec in our long distance tests.

Nu er engelske el-installationer meget anderledes end dem man har i
Danmark. Sikringen sidder i det stik man putter i vægstikket - kloge
ingeniører har i sin tid beregnet, at det vil spare på kabelængde, og
dermed på kobber, i bygningernes installation. Det bevirker så til
gengæld, at der dør et antal Englændere hver år på grund af elektrisk
stød.

Nå, men vil datapakkerne fra en UPA PLA-plug mon osse kunne smutte ud
på det danske el-net?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-02-10 19:45

On 01 Feb 2010 18:35:08 GMT, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com>
wrote:

> Sad lige og læste anmeldelsen (test i nr 3/2010) af D-Link's DHP-343
> PLA (adapter) kit i Alt om Data. En noger forvirrende artikel.

Jeg kender ikke det pågældende produkt, men har selv et par gange
brugt Linksys Powerline AV Network Kit (PLK300), og det virker fint
(for det, den slags nu engang kan).

Den standard, de overholder, er HomePlug AV.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-10 21:34

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

> Jeg kender ikke det pågældende produkt, men har selv et par gange
> brugt Linksys Powerline AV Network Kit (PLK300), og det virker fint
> (for det, den slags nu engang kan).
>
> Den standard, de overholder, er HomePlug AV.

Og på Homeplugs hjemmesider står der ikke noget om at datapakker kan
smutte ud på "the utility's distribution system".

Benytter du kryptering på din PLK300?

Hvis datapakker under UPA "standarden" kan krydse "the fuse box" kan det
vel osse ske den anden vej? Det må da formindske den tilrådighed værende
båndbredde lokalt?

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 01-02-10 20:44

On Mon, 1 Feb 2010 21:33:55 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

> Benytter du kryptering på din PLK300?

Ja, det kan faktisk ikke slås fra.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 01-02-10 19:47

Axel Hammerschmidt:

<snip>

> [...]
> kabelængde, og dermed på kobber, i bygningernes installation. Det
> bevirker så til gengæld, at der dør et antal Englændere hver år på

Der havde jeg overset: "in a modern domestic fuse box".

A modern fuse box. Er det mon det samme som et (dansk) sikringskab?

--
2GB RAM should be enough for anyone.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 03-02-10 09:13

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
> ultamative netværk" hvor det fremhævet fra brødteksten midt på første
> side står "I modsætning til en hub har en switch noget indbygget

Det er fordi der anvendes 2 typer medier.

I DHP-343 pakken får du 2 moduler.

1 stk. DHP-342, som er en switch i sig selv, men via tilslutningen til el-
nettet, har switchen denne vej de samme egenskaber som en hub. Dvs half-
duplex og får al trafik smidt i hovedet, også det, som ikke er adresseret
til switchen eller dennes enheder.

1 stk. DHP-302 som er adapteren man normalt kender fra PowerLine.

--
Bjarke Andersen