The Road - slutningen - *SPOILER*
Fra : Peter Heide

Dato : 30-01-10 17:42

Jeps. Endnu engang SPOILER advarsel.

Ganske udemærket film man nok ikke skal se en dag man er i lidt dårlig
humør, det kan umuligt blive bedre. Ganske trist film med meget få
lyspunkter. Kan faktisk kun finde to : da de finder en dåse cola og det
glemte beskyttelsekammer m. føde og drikkelse.....og så slutningen !

De ender, efter at have vadet igennem USA, på østkysten hvor de havde håbet
at der var en eller anden form for civilisation af "gode" mennesker. Det er
der ikke. Ingen håb overhovedet og det knækker faren ( Viggo Mortensen ) og
han dør. Sønnen er overladt til sig selv , i fjendtlige omgivelser , hvor
han som ung er nam-nam for diverse grupper af kannibaler.

MEN så kommer den dér familie ; mand , kone , to børn og en hund !

Konen holder en grådkvalt tale og da sønnen mistro er forsvundet bliver han
medlem af sin nye familie , som består af gode mennesker som ikke sætter
pris på at sætte tænder i andre mennesker.

Jeg ved sgu ikke , men den der happy ending , har jeg et problem med. Den
virker ret påklistret ( skal ikke kunne sige hvordan slutningen er i
bogen )men det er ligesom at publikum skal have lidt feel good til sidst.
Jeg syntes slutningen havde været meget bedre, hvis man feks så drengen vade
afsted langs strandkanten alene og forsvandt i disset, til en ukendt skæbne.
det havde været gennemført trist men havde gjort filmen til en perle( for
mig). Det bliver det ikke med den slutning.

Hvis slutningen skulle være HELT sort : et view ud over det skidenbrune hav
og dér efter et enkelt skud offscreen og filmen slutter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-01-10 23:43

Den 30-01-2010 23:41, Peter Heide skrev:
> [...]
> sætter pris på at sætte tænder i andre mennesker.
>
> Jeg ved sgu ikke , men den der happy ending , har jeg et problem med.

Du har da også helt misforstået slutningen. Ja, han bliver
optaget i familien, men ikke på den gode måde. Han bliver
spist, og så siger farmand til sine to børn: "Lad det være
jer en lærestreg, aldrig stole på fremmede mennesker!"

> Hvis slutningen skulle være HELT sort : et view ud over det skidenbrune
> hav og dér efter et enkelt skud offscreen og filmen slutter

Nej, så skal vi et skrift videre, ligesom i The Mist:
Lidt SPOILER for The MIST
..
..
..
..
..
..
..
..
..
..
Et skud, kameraet stiger til et oversigtsbillede, og vi ser
så det fredelige samfund lige bag næste bakketop.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Peter Heide

Dato : 31-01-10 00:00

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> .
> Et skud, kameraet stiger til et oversigtsbillede, og vi ser så det
> fredelige samfund lige bag næste bakketop.

he he - den slutning i The Mist syntes jeg simpelthen var perfekt. Totalt
downbeat. Men i The Road ?

Fra : Anglachel

Dato : 07-02-10 00:26

Spoiler for bogens slutning længere nede, hvis det skulle bekymre nogen
*
*
*

"Peter Heide" <salute@vip.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvis slutningen skulle være HELT sort : et view ud over det skidenbrune
> hav og dér efter et enkelt skud offscreen og filmen slutter

Handlingmæssigt er slutningen i bogen meget lig filmens. Men jeg synes det
lykkes McCarthy noget bedre at balancere mellem sorgen og håbet om en anden
tilværelse. I filmen er der ikke rigtigt nogen form for kontinuitet mellem
mandens død og drengens møde med familien. Lige pludselig er de der bare, og
det virker usammenhængende i forhold til det forudgående, man bliver mindet
lidt for meget om de endeløse sødsuppe-slutninger, som Hollywood har budt på
igennem tiderne. Det er lidt uheldigt. Ellers har jeg ikke det store at
klage over. Glimrende skuespil af både Viggo, knægten og også Charlize
Theron, der på mirakuløs vis stadig kan se bedårende ud efter apokalypsen...

Fra : Jesus-loves-you

Dato : 07-03-10 13:44

"Peter Heide" <salute@vip.dk> skrev i en meddelelse news:4b64614f$0$271$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeps. Endnu engang SPOILER advarsel.
>

> Ganske udemærket film man nok ikke skal se en dag man er i lidt dårlig
> humør, ...

Enig (ca. 2 timer non-stop kannibalisme-syntax.)

(Jeg var inde og se den i går.)

Endog de visioelle billeder er klædt gråt i gråt, apropos et sind uden håb.

Først i de sidste minutter af filmen får hovedpersonen, en dreng, en lille bitte
smule håb om en fremtid, da en familie dukker op ...

Men man fornemmer også her et spørgsmål i den grå tåge:

Håb, ja men *hvorlænge* ?

Filmen kunne være en *realistisk* skildring af Menneskehedens fremtid, fx.
efter en A-krig.

Interrupt RETURN to (af "uforklarlige" grunde) ...

(The Escape from Hell)