limit size vedhæftet fil php
Fra : Martin

Dato : 28-01-10 22:05

Jeg uploader flere filer med php via en <form> og de bliver derefter fra
serverern vedhæftet og sendt med php´s mail().

Jeg oplever at der åbenbart er en grænse for hvor mange data der kan sendes
tilbage med mail.
Er det rigtigt forstået - upload sker godtnok - men der kommer ikke mail
tilbage når filstørrelsen er over ca. 7 Mb

Er det webhotelles php.ini der sætter begrænsningen og kan der evt.
overrides med .htaccess?

Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-10 22:18

On Thu, 28 Jan 2010 22:05:28 +0100, "Martin" <post@teknit.dk> wrote:

> [...]
>tilbage når filstørrelsen er over ca. 7 Mb
>
>Er det webhotelles php.ini der sætter begrænsningen og kan der evt.

Det er nærmere modtagerens mailboks. En typisk mailboks kan kun modtage
emails på 10 mb. Og når en en fil sendes i en mail kommer den til at
fylde en del mere, mener det er i omegnen af 40% ekstra.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin

Dato : 28-01-10 22:23

Det er det så ikke - min mailbox har ikke den 10Mb limit

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-01-10 22:27

On Thu, 28 Jan 2010 22:23:13 +0100, "Martin" <post@teknit.dk> wrote:

>Det er det så ikke - min mailbox har ikke den 10Mb limit

Så har mailserveren som php's mail()-funktion sender med, garanteret den
grænse.
Min mailserver har jeg sat op til at tage mails på 15 mb, men som
standard var den sat til 10. Er mailen større vil den slet ikke have
noget med den at gøre.

(Venligst ikke send svar til min mail også - jeg læser gruppern her.)

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin

Dato : 28-01-10 22:30

Undskyld den direkte mail - det var en fejl()

Hvordan sætter du mailserveren til 15mb - kan det gøres med .htaccess

Martin

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-01-10 08:23

On Thu, 28 Jan 2010 22:29:53 +0100, "Martin" <post@teknit.dk> wrote:

>Undskyld den direkte mail - det var en fejl()

Det kan jo ske

>Hvordan sætter du mailserveren til 15mb - kan det gøres med .htaccess

Det gøres i mailserverens konfigurationsfil. Har du et webhotel er der
ikke noget du kan gøre ved det.

Noget andet er at det måske heller ikke er smart at gøre. Der er ikke
meget ved at kunne sende mails på 15 mb, hvis de fleste modtager
alligevel kun kan modtage maks 10 mb.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-01-10 22:45

Mads Lie Jensen skrev:

> Det er nærmere modtagerens mailboks. En typisk mailboks kan kun modtage
> emails på 10 mb. Og når en en fil sendes i en mail kommer den til at
> fylde en del mere, mener det er i omegnen af 40% ekstra.

Det er præcis 1/3 = 33 1/3 %. Så grænsen er 6,6... Mbyte.

Større filer lægger man ud på en hjemmeside - eller et webhotel
hvor modtageren også har FTP-adgang.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 28-01-10 22:38

On 28-01-2010 22:05, Martin wrote:
> [...]
> tilbage når filstørrelsen er over ca. 7 Mb
>
> Er det webhotelles php.ini der sætter begrænsningen og kan der evt.

Der er flere settings der kan være skyld i dette

i php.ini

; Maximum size of POST data that PHP will accept.
post_max_size = 128M (standard 8M)

; Maximum allowed size for uploaded files.
upload_max_filesize=128M (standard 2M)

og selvfølgelig din SMTP og modtagerens SMTP server.

* = http://www.php.net/manual/en/ini.list.php
Name    Default    Changeable
post_max_size    "8M"    PHP_INI_PERDIR
upload_max_filesize    "2M"    PHP_INI_PERDIR

Den nemmeste måde at tjekke om dine settings bliver ændret er at i en
helt tom php fil skrive

<?php
ini_set('post_max_size', '128M');
echo ini_get('post_max_size');
// Hvis denne ikke siger 128M så kan du ikke ændre den

ini_set('upload_max_filesize', '128M');
echo ini_get('upload_max_filesize');
// Hvis denne ikke siger 128M så kan du ikke ændre den

og hvis du laver ændringer i .htaccess, så lav en phpinfo() og tjek at
den kolonnen med "locale settings" er det som du har ønsket.

Fra : Martin

Dato : 28-01-10 22:53

Nu er mine settings i phpinfo() den kolonnen med "locale settings" det som
du skriver nemlig:
post_max_size = 128M
upload_max_filesize=128M

og som nævnt bliver filer uploadet udemærket til serveren - det er først når
php skal sende filerne tilbage i en vedhæftet fil det går galt.
Den sender mails tilbage ved filer under ca. 7 Mb - men kommer man over får
jeg sletingen mail fra servere.

Det må være php´s mail altså sendmail der ikke kan håndtere mere eller hvad?
Kan man skrue på denne værdi med .htaccess?

Martin

Fra : Martin

Dato : 29-01-10 00:43

Prøvede på en anden server - samme script - uden problemer med at få store
mails tilbage...

minuspoint til Scannet
plutpoint til Wannafind

Martin

Fra : Martin

Dato : 29-01-10 02:16

On 28-01-2010 22:52, Martin wrote:
> [...]
>
> og som nævnt bliver filer uploadet udemærket til serveren - det er først når
> php skal sende filerne tilbage i en vedhæftet fil det går galt.

Så er det enten din afsender SMTP der har max begrænsning på antal mb pr
mail.

Eller modtagerens SMTP

Disse indstillinger kan du ikke røre ved på nogle måder. Du kan evt.
ringe til din host (afsender SMTP) og spørge.

Eller du kan ringe til modtagerens mailudbyder.

Eller for at gøre det meget meget nemmere for alle.
Gem filerne på serveren, send et link i emailen, og vupti så er det bare
at trykke på linket, så bliver filen downloadet - Klart den mest
anbefalsværdige måde for filer over 1mb

> Den sender mails tilbage ved filer under ca. 7 Mb - men kommer man over får
> jeg sletingen mail fra servere.
> Det må være php´s mail altså sendmail der ikke kan håndtere mere eller hvad?

Nej det er ikke PHP mail, den kan klare lige så tosset mange gb man har
lyst til - det eneste der sætter en stopper her er max_execution_time
(altså hvor længe den må være om at sende mailen)

Fra : Stig Johansen

Dato : 29-01-10 05:12

Martin wrote:

> Eller modtagerens SMTP

Hvis det er modtagerens SMTP, bør han vel få en bounce mail, og ikke en PHP
fejl?

Men uanset hvad, er jeg enig i, at det er en dum ide at sende store filer,
da mange har begrænsninger på størrelsen.

Gmail har f.eks. også 10mb som begrænsning.

Stig Johansen

Fra : Martin

Dato : 01-02-10 07:10

On 29-01-2010 05:11, Stig Johansen wrote:

> Hvis det er modtagerens SMTP, bør han vel få en bounce mail, og ikke en PHP
> fejl?

Det er ikke altid man får en bounce mail retur :)
Men PHP fejl, det synes jeg ikke jeg kan læse noget om i spørgernes
spørgsmål?

Fra : Stig Johansen

Dato : 01-02-10 10:14

Martin wrote:

> Det er ikke altid man får en bounce mail retur :)

Nej, og det er måske problemet (at spam overtager regulærer mails).

> Men PHP fejl, det synes jeg ikke jeg kan læse noget om i spørgernes
> spørgsmål?

Det står lidt hen i det det uvisse, da OP skriver:
[...]

Han(OP) har ikke beskrevet hvilken problemstilling det drejer sig om.

- Bliver mailen sendt ?
- Bliver mailen afvist ?

Stig Johansen