Billig og god måde at komme til Hamburg
Fra : Mogens

Dato : 28-01-10 12:41

Nogen som har et forslag til dette? Har tidligere prøvet at spørge DSB
på udlandsrejser, og det var mildt sagt ufatteligt dyrt. Er der et trick
som kan billiggøre en sådan rejse uden at den derved bliver tidsmæssig lang?

Fra : GSX 750

Dato : 28-01-10 12:51

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> kan billiggøre en sådan rejse uden at den derved bliver tidsmæssig lang?

Thumbs up :)

Kunne ikke nære mig.

Men hvad med momondo.com eller norwegian.com, har de ikke en billig
flybebillet?
Mvh
Jarl
--
Der giver 600,- for en returbillet til færgen, når turen går sydover på mc.
Så det koster mig ca en lille tusse for at komme til Hamburg og hjem igen.

Fra : Mogens

Dato : 28-01-10 13:23

GSX 750 wrote:

> Men hvad med momondo.com eller norwegian.com, har de ikke en billig
> flybebillet?
> Mvh
> Jarl
> --
Ikke et dumt forslag Jarl! Kan faktisk komme fra BLL via CPH til HAM for
476 kr pågældende dag, og så passer det endda rimeligt fint uden
ventetider. Eneste minus er at jeg skal have fruen fragtet fra Silkeborg
til Billund i de tidlige morgentimer 31. marts, men det løser sig jo nok :)

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 28-01-10 13:47

Mogens skrev:

> [...]
> til Billund i de tidlige morgentimer 31. marts, men det løser sig jo nok :)

Tænk dog lige på, at Norwegian er uden ansvar for, at du evt. misser
flyet i Hamburg, hvis du ikke køber billetten sammen med den fra Hamburg.

Jeg ville lægge en stor buffer ind, hvis det var mig, og ikke tage en
forbindelse med to fly til Hamburg, hvis jeg skulle nå et tredje der til
fjerne mål.
(Jg regner ikke med, at ferien skal afholdes i Hamburg lufthavn)

Hvis du gå ind på www.bahn.de, ser det ud til, at du kan købe billetter
Århus - Hamburg online fra 29 € og opefter.

Bjarne

Fra : Armand

Dato : 28-01-10 13:14

Mogens skrev:
> [...]
> på udlandsrejser, og det var mildt sagt ufatteligt dyrt. Er der et trick
> som kan billiggøre en sådan rejse uden at den derved bliver tidsmæssig

1. hit på en Googling á 'bus til hamborg' viser at man kan komme fra
Århus til Hamborg for 300,- i bus!

--
Armand.

Fra : søren brix

Dato : 28-01-10 14:46

> 1. hit på en Googling á 'bus til hamborg' viser at man kan komme fra Århus
> til Hamborg for 300,- i bus!

Og med et link
http://www.abildskou.dk/med-bussen-til-berlin-eller-til-hamburg-airport/

mvh

Søren

Fra : Carsten Keller

Dato : 28-01-10 15:33

søren brix wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen

> Og med et link
> http://www.abildskou.dk/med-bussen-til-berlin-eller-til-hamburg-airport/

For de nysgerrige kan jeg afsløre at det tager godt 5½ time fra Århus. Vi er
begge gange endt med at tage bilen i stedet, men det kunne ellers være rart
ikke at være tvunget til at flyve samme vej hjem engang imellem.

Keller

Fra : Armand

Dato : 28-01-10 16:46

Carsten Keller skrev:

> For de nysgerrige kan jeg afsløre at det tager godt 5½ time fra Århus. Vi er
> begge gange endt med at tage bilen i stedet, men det kunne ellers være rart
> ikke at være tvunget til at flyve samme vej hjem engang imellem.

Det kan vel dårligt gøres på 3½ time i egen vogn :-/

Men som sædvanlig med kollektiv transport, så er det næsten for dyrt
hvis man skal alene afsted, og alt for dyrt hvis blot man er to:
I bil vil det koste mig under 700,-kr t/r hvor det løber op i 1.200,-t/r
med bussen - 14 dages parkering ved lufthavnen koster under 400,-, så
der er mindst en hund og 3 timers transporttid til forskel.

--
Armand.

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 28-01-10 18:25

Armand skrev:

> [...]
> med bussen - 14 dages parkering ved lufthavnen koster under 400,-, så
> der er mindst en hund og 3 timers transporttid til forskel.

Efter mange år med forskellige biler er min erfaring, at ingen
nogensinde kan køre i den virkelige verden for under 2 kroner per km,
men at de statslige satser ope omkring 3 kr kommer nærmere på virkeligheden.
1000 km eller hvor meget det er koster andet end blot benzinen.

Ikke for at starte en diskussion om bilomkostninger, blot for at gøre
opmærksom på, at der er masser af omkostninger, der stiger ved stigende
kørsel.

Togbilletter fås fra 29€ og includerer ikke kun diesel og strøm, men
også vedligehold af tog og skinner.

Bjarne

Fra : Kennet og Pernille

Dato : 28-01-10 23:05

> [...]
> kørsel.
>
> Togbilletter fås fra 29€ og includerer ikke kun diesel og strøm, men også

Hej

den pris gælder kun 2 gange om dagen, og det er umuligt af være i lufthavnen
før kl. 11.30 (ca). Det er korrekt, at det for dyrt. Vi ville gerne til
Paris med tog, men det er umuligt at få en endelig pris, og da slet ikke
mere end 3 mdr. i forvejen. Det er nemt og bekvemt at bestille flybilletter
men umuligt at få fat i togbilletter. Vi ville også gerne tage toget til
Hamborg, men det er umuligt at være fremme tidligt nok, og de billige
billetter gælder kun sjældent. Skulle flyet endvidere være forsinket, er
hele bill. spildt, og ikke kun pladsbilletten.

Kennet

Fra : Søren

Dato : 29-01-10 00:29

> [...]
> de billige billetter gælder kun sjældent. Skulle flyet endvidere være
> forsinket, er hele bill. spildt, og ikke kun pladsbilletten.

Det er faktisk muligt med bus. Eurolines kører til Paris.
http://www.eurolines.dk/?id=345

-Søren

Fra : Carsten Keller

Dato : 29-01-10 09:44

Bjarne S Nielsen wrote:
> [...]
> men at de statslige satser ope omkring 3 kr kommer nærmere på
> virkeligheden. 1000 km eller hvor meget det er koster andet end blot

Helt enig, men der er heldigvis også kun 650 km retur Århus-Hamburg

Jeg er også ret sikker på at det ikke er nogen guldgrube at køre selv
derned, men den offentlige transport er simpelthen for langsom fra
Østjylland til at jeg kan holde det ud. Det indregnes dog hver gang vi skal
ud i verden, derfor har vi heller ikke helt opgivet de danske lufthavne,
selvom de sjældent kan konkurrere på den rå billetpris.

Keller

Fra : Mogens

Dato : 29-01-10 09:57

Carsten Keller wrote:

> [...]
> ud i verden, derfor har vi heller ikke helt opgivet de danske lufthavne,
> selvom de sjældent kan konkurrere på den rå billetpris.

Det er faktisk ikke helt korrekt, i hvert fald hvis man søger billige
afbudsrejser. Bestiller man lang tid i forvejen hos
Tuifly/Condor/Airberlin, får man billetter til fornuftige priser, men
jeg har observeret at restpladser/afbudspladser efterhånden er et stort
set ikke-eksisterende fænomen i Hamburg. Har flere gange fløjet i fly
med adskillige tomme sæder, men alligevel har der ikke været billige
billetter at få selv få timer før afgangen.

I Danmark er det stadig muligt at få en meget billig billet. Ulempen er
dog at de offentligt ejede lufthavne - som eks. Billund - skamløst
udnytter deres monopol til at opkræve helt virkelighedsfjerne
P-afgifter. Jeg mangler stadig at finde en billig P-løsning i Billund så
man undgår Krabbe Jørgensens fup-firma, og har tidligere brugt P-huset
ved Legoland. Men firmaet der stod bag er gået konkurs, og jeg har ikke
kundet finde ud af status p.t.

Fra : Carsten Keller

Dato : 29-01-10 12:18

Mogens wrote:
> [...]
> P-huset ved Legoland. Men firmaet der stod bag er gået konkurs, og
> jeg har ikke kundet finde ud af status p.t.

Går ud fra at også Ålborg lufthavn er offentligt ejet og der er så vidt jeg
husker gratis parkering. Fordelen ved de danske lufthavne er at det er mere
realistisk at nå dertil med billigere offentlig transport eller måske endda
nasse et lift af forældre eller venner der så kan få gengældt tjenesten den
dag de selv vil ud i verden.

Keller

Fra : Mogens

Dato : 29-01-10 12:53

Carsten Keller wrote:

> [...]
> nasse et lift af forældre eller venner der så kan få gengældt tjenesten den

Det er korrekt, men det ændrer ikke ved at det er noget svineri at eks.
Billund Lufthavn, der ligger på Lars Tyndskids mark udenfor lands lov og
ret, misbruger deres monopolstilling til at plyndre folk i
parkeringsafgifter når man er blottet for alternativer. Idag kan man
ikke bare købe nogle landbrugsejendomme, få et entreprenørfirma til at
lave en landingsbane, og så starte lufthavnsdrift. Det er undergivet en
lang række begrænsninger, og bl.a. derfor burde man fra offentlighedens
side spærre for svinestreger á la dem fidusmageren Krabbe Jørgensen er
ansvarlig for.

Nogen vil selvfølgelig hævde at 300 kr for en uges parkering er
ok/billigt, men det har ingensomhelst relation til omkostningen ved at
drive P-pladsen. At Krabbe Jørgensen ikke har evnet at drifte
lufthavnsdriften rentabelt berettiger ikke til at "fylde hullet op" med
absurde P-afgifter der kun kan opkræves grundet beliggenheden. Og du kun
roligt regne med at priserne er nøje vurderet ud fra hvad kunderne har
af alternativer såsom offentlig transport, taxa eller
venner/familie-transport. Så citronen er presset til hvad man mener det
kan bære.

Fra : Armand

Dato : 29-01-10 13:22

Carsten Keller skrev:

> [...]
> ud i verden, derfor har vi heller ikke helt opgivet de danske lufthavne,
> selvom de sjældent kan konkurrere på den rå billetpris.

rejser fra tyskland.de har faktisk også afgange fra Billund!
Om det er direkte eller en mellem-flyvning til Hamborg har jeg dog ikke
informeret mig om, men det skulle undre mig om mer-prisen (om
overhovedet forekommende) er på højde med bus/tog -billetterne :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 29-01-10 13:17

Bjarne S Nielsen skrev:

> [...]
>
> Ikke for at starte en diskussion om bilomkostninger, blot for at gøre
> opmærksom på, at der er masser af omkostninger, der stiger ved stigende

- - - Og sådan kan man beregne nytteløsheden i enhver brug af den bil
man nu engang har stående - Omkring arbejds-vejen; indkøbs-turen;
familiefesten og alt det andet. Men det nytter ikke, for i værste fald
står bilen bare og rådner op uden at få kørt en meter!
Min holdning er at når nu man har en temmelig dyr (i forhold til resten
af husholdningsbudgettet) bil stående, så er mer-udnyttelsen stort set
kun at betragte i brændstofudgiften:
- Forsikring og ejerafgift er jo faste beløb som ikke berøres af om men
kører kortere eller længere!
- For min egen lille diesel-brænders vedkommende rækker et service
30.000km hhv. ét år, men da jeg endnu ikke har kørt mere end små
20.000km på et år, vil det være den årlige rytme at bilen skal
serviceres efter uanset om jeg spontant kører til Hamborg eller München
i den - Altså ingen merudgift på vedligeholdelses-kontoen om man kører
langt eller kort!
- Bilen fylder 5 år til maj og jeg kører stadig på de originale dæk:
hvor stor er merudgiften så til dæk for sådan en 700km's tur?

Men du har ret i at snakken ikke hører til her. På den anden side har
jeg på bil-gruppen fornyligt sat mine udgifter op imod FDM's nyligt
publicerede bil-budget og i praksis har jeg i min nuværende bil kørt til
omkring 1/3 af hvad budgettet er iflg. FDM og med det tal i frisk
erindring blev jeg lige nødt til at pippe med hér også!

--
Armand.

Fra : Carsten Keller

Dato : 29-01-10 09:40

Armand wrote:
> Det kan vel dårligt gøres på 3½ time i egen vogn :-/

Det har taget os 3-3½ time fra Århus de to gange vi har fløjet derfra. Og så
lige 15-20 minutter til parkering. Men det havde også taget 15-20 minutter
at komme ind til toget eller bussen.

Keller

Fra : Jesper Lauridsen

Dato : 12-02-10 15:39

On Thu, 28 Jan 2010 13:14:16 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>1. hit på en Googling á 'bus til hamborg' viser at man kan komme fra
>Århus til Hamborg for 300,- i bus!

Med toget koster det 249/299 afhængig af rejsedagen:
http://www.dsb.dk/Om-billetter-og-kort/Udland/Billetter/DSB-Orange-Tyskland/

Jeg har flere gange haft kig på den buslinie, men prisen er for høj ift.
toget når man indregner de ekstremt få afgange og den lavere komfort.

Tidligere havde DSB nogle billetter hvor den første passager betalte fuld
pris, mens de øvrige i gruppen betalte 50%. Det gav nogle billige ture.
Men det ser ud til at de er afskaffet i dag.
--
http://rutluk.blogspot.com (kultur, mest film & musik)
http://aviskritiker.blogspot.com (aviser og tal)

Fra : Mogens

Dato : 29-01-10 08:26

Mogens wrote:
> [...]
> på udlandsrejser, og det var mildt sagt ufatteligt dyrt. Er der et trick
> som kan billiggøre en sådan rejse uden at den derved bliver tidsmæssig
Tak for alle indlæggene! Uanset præmisser for rejsen har det da vist at
der findes flere gode alternativer.

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-10 21:52

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan billiggøre en sådan rejse uden at den derved bliver tidsmæssig lang?

Man tager bilen til posthuset i Padborg, sætter den på parkeringspladsen
dér.
Man køber forinden online en Schleswig-Holstein-Ticket som også giver ret
til at bruge offentlige transportmidler i Hamborg. Den gælder for indtil 5
personer, koster online 30 euro og gælder fra kl. 09.00 til næste nat kl.
03.00, kun i IRE, RE, RB og S-Bahn, altså ikke i eet af de sjældne IC-tog,
der kommer fra Danmark. Se
http://www.bahn.de/regional/view/regionen/schholst/freizeit/schholdt_ticket.shtml
De fleste IRE-tog starter i Padborg - se www.bahn.de

Inger