Er han dum, eller hvad?
Fra : Zeki

Dato : 27-01-10 11:01

Fra : Wilstrup

Dato : 27-01-10 21:31

Uløkke Rasmussen er gift med en lærer - hun virker nogenlunde fornuftig at
tale med, så måske burde han lytte lidt mere til hende end han åbenbart gør.
Men på den anden side underviser hun jo også på en elitær skole, nemlig
Balletskolen, så hun er måske alligevel mere optaget af at forholde sig til
de relatvit få elever hun har til undervisning end til en folkeskole der
ikke -som på balletskolen - skal rumme få børn i hver klasse.

Fra : Zeki

Dato : 28-01-10 15:28

"Wilstrup" <nixenbixen@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> Uløkke Rasmussen er gift med en lærer - hun virker nogenlunde fornuftig at
> tale med, så måske burde han lytte lidt mere til hende end han åbenbart
> gør.

Han kan jo starte med at lytte til undervisningsministeren:

"»En lærer skal kunne evaluere sine elever i tillid til, at resultaterne
ikke videregives«, sagde Bertel Haarder ifølge et talepapir fra samrådet.
Samtidig gjorde undervisningsministeren det klart, at testene ikke skal
bruges som et konkurrenceelement folkeskolerne imellem, sådan som Lars Løkke
Rasmussen nu har foreslået. Det er direkte skadeligt for folkeskolens
udvikling, sagde Haarder"
http://politiken.dk/politik/article889088.ece

Fra : Wilstrup

Dato : 28-01-10 18:02

> [...]
> bruges som et konkurrenceelement folkeskolerne imellem, sådan som Lars
> Løkke Rasmussen nu har foreslået. Det er direkte skadeligt for

Men jeg hørte i TV i går at Haarder nu har skiftet standpunkt.

Fra : Zeki

Dato : 28-01-10 18:35

"Wilstrup" <nixenbixen@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> "Zeki" <zeki@nej.dk> skrev i meddelelsen

> Men jeg hørte i TV i går at Haarder nu har skiftet standpunkt.

Du mener "fået dikteret hvad han skal mene og udtrykke" af den 'sande
ekspert' i alt, Lars Løkke? Hvad er det konkret han ikke mener længere?

Vi står på vores skole og skal til at afholde nationale test under den
forudsætning at de er hemmelige. Hvilken garanti kan vi give lærere, såvel
som forældre, at de ikke vil bliver offentliggjort?

Fra : Wilstrup

Dato : 29-01-10 00:47

> [...]
> forudsætning at de er hemmelige. Hvilken garanti kan vi give lærere, såvel
> som forældre, at de ikke vil bliver offentliggjort?

Jeg har aldrig været i tvivl om at man ville indføre test for senere at
udnytte dem til at lave A, B og måske C-skoler. Han kan sikkert få det
igennem med DF og K, men det ville i så fald ikke holde ret længe da
oppositionen straks ville omgøre det når de kommer til magten. Derfor vil
han gerne have S med for at så mange som muligt vil kunne stemme for. Sådan
plejer skoleforlig at foregå. Men i 2006 prøvede man noget lignende, og kom
ikke igennem med det. Jeg tvivler på at det foreslag har nogen gang på
jorden.

Det er hvad jeg altid har skrevet: stol ikke på den nuværende regering -
stem på nogle andre. Men folk ser hellere på skattebiletten end på hvad der
gavner børnene, så intet vil overraske mig her.

Fra : Zeki

Dato : 29-01-10 05:28

> [...]
> stem på nogle andre. Men folk ser hellere på skattebiletten end på hvad
> der gavner børnene, så intet vil overraske mig her.

Følgende spørgsmål bliver nu stillet til Haarder af EL's Johanne Schmidt
Nielsen:

"A. Mener undervisningsministerens stadig, at resultater af test ikke skal "bruges
til at lave en offentlig rangordning af skolerne" som han sagde under samråd
i uddannelsesudvalget d. 12/1 2010?

B. Mener ministeren stadig, at offentliggørelse af test vil medføre "negative
følgevirkninger, som vi har set det i f.eks. England"?

C. Kan ministeren bekræfte, at der er modstrid mellem statsministerens
udtalelser fra d. 27/1 2010 om at "En offentliggørelse vil gavne alle:
samfundet, lærerne, forældrene" og den holdning ministeren udtrykte ved
samrådet d. 12/1?

D. Er der i perioden mellem d. 12. januar og d. 27. januar 2010
offentliggjort ny forskning eller lignende, der kan forklare hvorfor
regeringen har ændret grundlæggende opfattelse af, hvorvidt offentliggørelse
af testresultater er en god ide eller ej?"

Fra : Wilstrup

Dato : 29-01-10 16:40

Jeg venter spændt på svaret!

Fra : Per Rønne

Dato : 29-01-10 23:51

Zeki <zeki@nej.dk> wrote:

> [...]
> Rasmussen nu har foreslået. Det er direkte skadeligt for folkeskolens

Derudover kommer man ikke uden om at resulatatet af elevernes prøver
ikke nødvendigvis siger noget om lærerens eller skolens evner, men noget
om elevernes.

En offentliggjort rangliste af skolene vil naturligvis medføre at de
mest initiativrige af forældrene [som typisk også har de børn der
trækker gennemsnittet op] vil flytte deres børn til skoler der scorer
højst, hvorved forskellene vil forstørres ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Zeki

Dato : 30-01-10 13:13

> [...]
> trækker gennemsnittet op] vil flytte deres børn til skoler der scorer
> højst, hvorved forskellene vil forstørres ...

Yep! Det er højst sandsynligt korrekt. Efter at have smadret sygehusvæsenet
er næste projekt for Løkke så folkeskolerne. Håber nogle får stoppet ham.

Fra : kjaer

Dato : 31-01-10 14:49

Wilstrup wrote:
> [...]
> optaget af at forholde sig til de relatvit få elever hun har til
> undervisning end til en folkeskole der ikke -som på balletskolen -

Artiklen handler om at eleverne skal kunne sidde hjemme ved computeren og
følge undervisningen. Det lyder fornuftigt. Det kan godt være at det er
Løkkes kone der er kommet med ideen, men det bliver den da ikke ringere af.

Fra : Zeki

Dato : 31-01-10 15:30

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Artiklen handler om at eleverne skal kunne sidde hjemme ved computeren og
> følge undervisningen. Det lyder fornuftigt.

Det er ulovligt. Skolerne må ikke smide billeder eller video af børnene
online uden forældrenes skrevne samtykke.

Desuden er statisk undervisning hvor læreren fra katederet står og doserer,
efterhånden en forældet undervisningsform. I dag er undervisningen generelt
i højere grad lagt an på at eleverne selv researcher og behandler
information evt i grupper eller to og to, med læreren som vejleder og
motivator. Udsagnet "følge med i undervisningen gennem online video" giver
derfor ingen mening, med mindre man tror at undervisning = forelæsning.

Fra : kjaer

Dato : 31-01-10 18:04

Zeki wrote:
> "kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er ulovligt. Skolerne må ikke smide billeder eller video af
> børnene online uden forældrenes skrevne samtykke.

Det problem kan nok løses

> [...]
> undervisningen gennem online video" giver derfor ingen mening, med
> mindre man tror at undervisning = forelæsning.

Det er ikke ulovligt at stille krav til lærerne. Der skal selvfølgelig lidt
anderledes metoder til.

Fra : Zeki

Dato : 31-01-10 19:43

> Det problem kan nok løses

Dvs det er et problem for dig, at forældrenes børn ikke er frit tilgængelige
på nettet i video eller på billeder? At man som forælder har et "problem"
hvis man ikke indvilliger i at ens seks-årige barn udstilles på internettet
til offentlig beskuelse?

Er det ikke snarere et problem at grænserne for privatlivets fred hele tiden
rykkes?

> Det er ikke ulovligt at stille krav til lærerne. Der skal selvfølgelig
> lidt anderledes metoder til.

Hvem påstår at der ikke må stilles krav til lærerne? Du forholder dig jo
slet ikke til hvad jeg skriver!

Hvilke "andre metoder" tænker du på? Kan du give - bare et - eksempel?

Fra : kjaer

Dato : 31-01-10 21:23

Zeki wrote:
> [...]
> har et "problem" hvis man ikke indvilliger i at ens seks-årige barn
> udstilles på internettet til offentlig beskuelse?

Det er der vel heller ingen der har foreslået! Når en bankmand arbejder
hjemmefra, så er arbejdet nok ikke frit tilgængeligt. Hvorfor skulle der
ikke kunne laves et netværk, uden at det hele udstilles.
Du snakker udenom.

> [...]
> jo slet ikke til hvad jeg skriver!
>
> Hvilke "andre metoder" tænker du på? Kan du give - bare et - eksempel?

En metode hvor skolerne tager elektronikken i brug, ligesom resten af
samfundet.

Fra : Zeki

Dato : 01-02-10 06:54

> [...]
> hjemmefra, så er arbejdet nok ikke frit tilgængeligt. Hvorfor skulle der
> ikke kunne laves et netværk, uden at det hele udstilles.

Nej, jeg perspektiverer. For konsekvensen af at løse "problemet" er jo netop
at børnene bliver udstillet på internettet for de andre forældre. Eller du
forestiller dig måske et kamera for hver enkelt elev, for at undgå at Per's
far ikke følger med i lille Pias gøren og laden?

Nå, det kunne du så ikke svare på!

> En metode hvor skolerne tager elektronikken i brug, ligesom resten af
> samfundet.

"Ligesom resten af samfundet"?

Kan du nævne bare én arbejdsplads hvor folk/ansatte bliver overvåget af
kameraer og det bliver transmitteret på internettet?

Hvem taler lige "udenom" her?

Fra : kjaer

Dato : 01-02-10 10:10

Zeki wrote:
> [...]
> forældre. Eller du forestiller dig måske et kamera for hver enkelt
> elev, for at undgå at Per's far ikke følger med i lille Pias gøren og

Jeg forestiller mig ikke at man skal filme overhovedet. Jeg tænkte på at
hente dagens opgaver og instruktioner over et netværk. Få opgaverne rettet
og stille spørgsmål.

> Nå, det kunne du så ikke svare på!

Jeg kan ikke se hvor privatlivets fred kommer ind i billedet.

Fra : Zeki

Dato : 01-02-10 17:18

> Jeg forestiller mig ikke at man skal filme overhovedet.

Nå! Så er det åbenbart mig der misforstod det du skrev om at "kunne sidde
hjemme ved computeren og følge undervisningen."

For mig involverer dét at kunne "sidde hjemmefra og følge undervisningen" i
høj grad at der filmes.

>Jeg tænkte på at hente dagens opgaver og instruktioner over et netværk. Få
>opgaverne rettet og stille spørgsmål.

I dag bruges ElevIntra allerede på utroligt mange skoler.

> Jeg kan ikke se hvor privatlivets fred kommer ind i billedet.

Ved videoovervågning, f.eks Løkkes idé om at "podcaste undervisningen"

Fra : Wilstrup

Dato : 31-01-10 21:51

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det problem kan nok løses
Jeg hører gerne hvordan du forestiller dig det løst.

> Det er ikke ulovligt at stille krav til lærerne. Der skal selvfølgelig
> lidt anderledes metoder til.

Hvordan kan det være "at stille krav til lærerne" hvis de blot skal
forelæse?