Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Holdingselskab for dummies
Fra : Optimus Prime

Dato : 26-01-10 08:51

Synes ofte man hører om holdingselskaber og ikke mindste hvordan disse
bruges til at trække penge ud af landet og derved "snyde" skattefar; men
hvordan fungerer det i praksis?

Jeg har googlet lidt og bl.a. fundet denne forklaring:
http://ivaekst.dk/vaekst/0/3/2/4/holdingselskab

Så vidt jeg kan kloges bruges holdingselskaber til at isolere formuen
fra selve driftselskabet og efter 3 år kan pengene flyttes skattefrit
til holdingselskabet... Så går ud fra det er den fidus man bruger; men
laver man så et udenlandsk holdingselskab og trækker pengene ud af
landet eller?
Helt så simpelt kan det vel ikke være?

Fra : Michael Sørensen

Dato : 26-01-10 20:28

Optimus Prime skrev:
> [...]
> til holdingselskabet... Så går ud fra det er den fidus man bruger; men
> laver man så et udenlandsk holdingselskab og trækker pengene ud af

Flere af delene i artiklen er forældet.

Men som der står, har et holdingselskab har ingen egentlig drift, men
formålet er primært at eje kapitalandele i andre selskaber. Grunden er,
at man flytter pengene for at minimere risikoen for at de går tabt osv.

Ejer man 10 % af aktierne i et underliggende selskab, kan udbytte
trækkes skattefrit op i holdingselskabet. Beskatning sker dog når
holdingselskabet derefter eventuelt udlodder udbytte til
anpartshaverne/aktionærerne i holdingselskabet.

Derfor vil jeg ikke kalde det, at skattefar bliver snydt. Se eksemplerne
herunder:

Eksempel 1 - uden holdingselskab

Selskab D : Driftselskab
Person X ejer 100% af driftsselskabet.

Resulta i driftsselskabet: 100

Resultatdisponering:
Udloddet udbytte: 100
Beskattes med 50%
Udbetalt beløb: 50
Beskattet beløb: 50

(Bemærk at satsen IKKE er 50%, det er blot for at holde eksemplet
simpelt og procentsatsen er irellevant for eksemplet)

Eksempel 2 - med holdingselskab

Selskab D: Driftsselskab
Selskab H: HOldingselskab, ejer 100% i selskab D
Person X: Ejer 100% i selskab H.

Resultat i selskab D: 100
Resultatdisponering:
Udloddet udbytte: 100
Beskattes med 0%
Overført beløb til selskab H: 100

Selskab H udlodder derefter 100 til aktionæren X

Beskattes med 50%
Udbetalt beløb: 50
Beskattet beløb: 50

Eksempel 1 og 2 giver dermed samme resultat skattemæssigt.

Det er den nemme forklaring. Dog kan der være andre skattemæssige
fordele, herunder sambeskatning hvis man har flere selskaber.

Michael Sørensen

Fra : Optimus Prime

Dato : 27-01-10 15:24

Michael Sørensen skrev:
> Det er den nemme forklaring. Dog kan der være andre skattemæssige
> fordele, herunder sambeskatning hvis man har flere selskaber.

Tak for forklaringen; men hvad er så årsagen til at oprette de
holdingselskaber - altså andet end mindske risikoen for tab ved
problemet i driftselskabet?

Synes man høre om det ofte og altid noget med de trækker penge ud af
landet... Kan se mange tilbyder at oprette holdingselskaber i udlandet
eller deciderede off-shore lokationer... Går ud fra det så er her de
lyssky trick foregår?