Valg af router til VPN og forwarding af po~
Fra : Hendrik Hansen

Dato : 27-01-10 03:29

Hej alle,

Jeg står overfor at skulle investere i en router, der skal sidde bag
mit kabelmodem fra Fullrate. Jeg har 3 krav til den:

VPN support.
Man skal kunne forbinde til det interne netværk fra internettet via
VPN, formentlig IPSec som ser ud til at være det mest almindelige. Der
vil formentlig ikke være mere end 5-10 indgående VPN forbindelser ad
gangen.

Forwarding af porte via NAT.
Jeg skal hoste forskellige testservere, som skal kunne nås fra nettet.
Derfor vil jeg gerne kunne opsætte indgående trafik på bestemte porte
til at gå til bestemte interne IP adresser via NAT.

NAT loopback eller alternativ.
Jeg fra det interne netværk kunne bruge et hostname styret via ekstern
DNS, der resolver til routerens WAN IP adresse, og via NAT skal
trafikken gå tilbage til en intern IP adresse. Såvidt jeg har forstået
foregår dette typisk via NAT loopback, men jeg har også hørt at nogle
routere har intelligent håndtering af DNS opslag, hvor den oversætter
den eksterne IP adresse til den interne, inden svaret sendes tilbage
til klienten. Begge dele er fint for mig.

Jeg har selv overvejet:
Linksys RV042 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=705585
Linksys BEFVP041 http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=18492
Dog har folk rapporteret problemer med eller helt manglende NAT
loopback på begge modeller, men disse indlæg ligger langt tilbage og
er måske løst i mellemtiden. Desuden melder folk at der kan være
problemer med at WAN IP adressen tildeles via DHCP bag et kabelmodem,
som netop er mit setup.

Er der nogen, der har nogle bud på hvad jeg skal vælge? Jeg ser
selvfølgelig gerne billigst mulige løsning, men vil hellere betale
2.000 for noget der virker 100% og er stabilt, end 500 for noget, der
kun virker 80% eller skal genstartes i tide og utide.

Mvh. Hendrik