Forvirring omkring porte?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 25-01-10 21:23

Hej

Jeg har efterhånden en del enheder koblet på mit lokale net, og senest har
jeg fået et ip kamera.

Jeg vil gerne kunne tilgå kameraet udefra, og vil derfor forwarde den
benyttede port til dens statiske ip adresse.

Hvad gør man hvis flere enheder benytter den samme port - i dette tilfælde
min NAS disk, som også benytter port 80 til dens web interface.

Har man kun port 80 til rådighed for http, og må flere enheder have samme
port defineret til web interface?

Hvorfor kan man ikke tilgå kameraet, hvis man ændrer dens HTTP port til
noget andet en 80? Jeg kan dog godt, hvis jeg indtaster min statiske ip
efterfulgt af portnummeret...

På forhånd tak
Hans

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-10 22:41

Hans Mouridsen skrev:
> [...]
>
> Hvad gør man hvis flere enheder benytter den samme port - i dette tilfælde
> min NAS disk, som også benytter port 80 til dens web interface.

Indefra er det jo ikke noget problem.

Men udefra, så er der to muligheder.
Enten skal routeren kunne forwarde en indersideport til en anden
ydersideport, eller også skal portnumrene ændres på indersideenhederne,
så de er forskellige.

Nogle routere kan forwarde f.ex.
yderside port 80 til inderside 192.168.1.2:80
yderside port 81 til inderside 192.168.1.3:80
yderside port 82 til inderside 192.168.1.4:80

Men ellers ville løsningen vel være ipv6, hvor du vil have mange
yderside-ipadresser.

> Har man kun port 80 til rådighed for http, og må flere enheder have samme
> port defineret til web interface?

Du kan bruge hvilkensomhelst port, du vil, til hvad som helst.
Det kræver blot at det er muligt at indstille portnummeret på både
"sender" og "modtager".

> Hvorfor kan man ikke tilgå kameraet, hvis man ændrer dens HTTP port til
> noget andet en 80? Jeg kan dog godt, hvis jeg indtaster min statiske ip
> efterfulgt af portnummeret...

Det er da også det, du skal.

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 26-01-10 11:17

Hej

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> yderside port 82 til inderside 192.168.1.4:80
>
> Men ellers ville løsningen vel være ipv6, hvor du vil have mange

Tak for info - nu er jeg da lidt mindre forvirret.

Er det muligt, at tilgå ens router udefra - på en sikker måde?

Mvh
Hans