Diagrammer fra Excel til Powerpoint
Fra : Bjarne Jensen

Dato : 25-01-10 16:19

Hej NG,

Jeg har en Powerpoint præsentation med mørk baggrund. Når jeg kopierer
diagramer, søjler m.m. fra Excel over i Powerpoint giver det vidt
forskellige resultater - og jeg kan ikke gennemskue hvorfor!

Nogle diagrammer kommer fint over, hvor Powerpoint selv konverterer sort
tekst til hvid, sorte streger til hvid m.m. Andre diagrammer kommer over med
sort tekst, sorte streger m.m. på sort baggrund - og det er jo ikke ligefrem
læsevenligt

Er der nogen der har et bud på, hvad jeg kan gøre?

Jeg bruger XP og Office 2007.

På forhånd tak.

/Bjarne

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 25-01-10 16:27

> Er der nogen der har et bud på, hvad jeg kan gøre?

Jeg plejer at kopiere grafen fra Excel og indsætte den med "Indsæt speciel"
og så vælge et billedformat, så behandles det som grafik og det bliver som
regel ganske godt.

Lars

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 26-01-10 10:48

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg plejer at kopiere grafen fra Excel og indsætte den med "Indsæt
> speciel" og så vælge et billedformat, så behandles det som grafik og det
> bliver som regel ganske godt.
>
> Lars

Hej Lars,

Nem funktionel løsning Jeg var ikke opmærksom på, at man kunne indsætte
som et billede! Men...

Udfordringen er, at når jeg arbejder i Excel, så er det på hvid baggrund.
Excel betragter jeg som værktøjet, hvor jeg bearbejder tal, analyserer m.m.
Når diagrammet så er færdig, så vil jeg gerne præsentere den i Powerpoint,
hvor designguiden foreskriver en mørk baggrund. Og det er her, at jeg løber
ind i problemer. Nogle diagrammer kan selv finde ud af at skifte farve, så
det fungerer på mørk baggrund. Det vil sige, at mørke elemeter, fx. tekst og
streger bliver hvide. Men andre diagrammer kan så absolut ikke finde ud af
det!

Hvorfor - jeg leder videre efter en løsning, men tak for inputtet.

/Bjarne

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 27-01-10 21:25

> Hvorfor - jeg leder videre efter en løsning, men tak for inputtet.

Selv tak. Jeg erindrer at jeg for en del år siden havde samme problem med
farver som du har. Jeg kan huske at et skema skulle defineres med hvid tekst
med hvid bagrrund (og det er altså rimeligt svært) for at det blev vist
ordenligt i PP. Man kan dog lave makro kode der automatisk skifter farve,
men i bund og grund er det noget rod.

Jeg løste dog problemet dengang - Jeg valgte PP med hvid baggrund, hvilket
jeg stadig benytter

Hvid baggrund har desuden den fordel at en del clipart har hvid baggrund og
derfor nemmere kan indsættes på PP med hvid baggrund.

Lars

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 27-01-10 22:30

> [...]
>
> Hvid baggrund har desuden den fordel at en del clipart har hvid baggrund
> og derfor nemmere kan indsættes på PP med hvid baggrund.

Hej Lars,

Du har fuldstændig ret med hensyn til den hvide baggrund - men når nu
firmaets design politik foreskriver mørk baggrund, så er det ikke løsningen

Jeg vil dyrke dit makro kode forslag lidt mere, men jeg medgiver dig - det
er noget rod!

/Bjarne