Indekat - er det synd?
Fra : Michel

Dato : 23-01-10 11:34

Hej,

Jeg har efter moden overvejelse kommet frem til, at jeg gerne vil have en
kat. De er simpelthen så skønne!

Men jeg bor alene på 1. sal og er på arbejde 8-9 timer inklusive transport
og er også væk et par aftener og nogle timer i weekenden. Katte sover jo
meget, men er det synd at have en kat under disse forhold? Det er klart, at
jeg vil tage mig af den, når jeg er hjemme - lege, kæle osv. Og jeg er også
i tvivl om, hvor vidt det er bedst at holde den inde eller om jeg - i hvert
fald i starten - skal gå en tur med den i sele, indtil den ved, hvor den
bor. Der går mange katte på parkeringspladsen, som jeg har udsigt til (de
elsker en varm bilkøler og der kunne den godt få lov til at gå på egen
hånd, da trafikken er minimal og i sagens natur langsom, men så skal jeg
selvfølgelig hele tiden holde øje med, når den vil ind igen.

Er der nogen, der har erfaringer? Er det bedst at en "indekat" altid holdes
inde eller har den bedst af at komme lidt ud? Ja, selvfølgelig har den bedst
af at komme ud og bruge sit jagtinstinkt lidt på andet end mine fødder, men
det er jo lang tid, den skal være indespærret, når jeg ikke er hjemme. Håber
at I kan komme med lidt gode råd og erfaring.

Hvis jeg skal have kat, tager jeg forbi Inges Kattehjem, hvor jeg sikkert
også kan få et par råd med på vejen - og måske en kat, der er et par år
gammel. Jeg tager selvfølgelig fri den første uge, hvor jeg har katten, så
den kan vænne sig til mig og omgivelserne. Og det spindende væsen får skam
lov til at sove i min seng, hvis den har lyst til det. Jeg har tidligere
passet katte for andre i weekend'er, så jeg kender lidt til dem og holder
som sagt meget af dem

Mange hilsner
Michel

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-01-10 14:06

In news:4b5ad0a2$1$36566$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Michel <nosp@mthanks.dk> typed:
> [...]
> lyst til det. Jeg har tidligere passet katte for andre i weekend'er,
> så jeg kender lidt til dem og holder som sagt meget af dem

Mit bedste råd er, at du anskaffer dig to katte, som så kan holde hinanden
med selskab når du ikke er hjemme.

Det er lige lovlig lidt du er hjemme, men det skulle kunne lade sig gøre når
de har hinandens selskab. Der er alt for mange katte der bare bliver lukket
ud, og som kommer ud for ulykker af den ene eller den anden slags. Det er
ikke morsomt at skulle hente sin kat på vejen når den er blevet kørt over,
hvis du da i det hele taget finder den igen - og uvisheden om kattens skæbne
kan være aldeles forfærdelig.

Der er ingen katte der tager skade af at blive holdt inde, for så er de jo
ikke vant til andet, og der er tusindvis af dejlige indekatte i de danske
hjem, som har en herlig tilværelse på den måde.

Vi bor på landet, men har alligevel en stor kattegård til vores kat. Det er
så ikke en mulighed i dit tilfælde, så du bør tænke dig godt om inden du
lukker din kat ud på egen hånd, især hvis der er stærk trafik i området.

Held og lykke med foretagendet. Jeg håber på det bedste for dig og din
kommende kat (eller katte)

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Michel

Dato : 23-01-10 18:15

Hej Tove,

> Mit bedste råd er, at du anskaffer dig to katte, som så kan holde hinanden
> med selskab når du ikke er hjemme.

Det er faktisk et ret godt forslag, som jeg siger tusind tak for. Når jeg
ikke er hjemme kan de jo lege med hinanden, sove sammen og hvad de ellers
har lyst til. Jo, det bør nok være to, og jeg kan nu nok overkomme to kasser
med kattegrus, to madskåle osv.

> [...]
> kørt over, hvis du da i det hele taget finder den igen - og uvisheden om
> kattens skæbne kan være aldeles forfærdelig.

Jeg bor heldigvis et sted, hvor der er meget lidt trafik. En parkeringsplads
lyder også som et dårligt udgangspunkt som "kattelegeplads", men der er som
sagt mange af dem, og de hygger sig om sommeren med at fange insekter i
græsset, der omgiver parkeringspladsen og lege sammen. Jeg ville gerne have
at min kat - eller mine katte - havde samme mulighed, men de skal som
udgangspunkt "præges" på parkeringspladsen og omegn, så de ikke smutter
længere bort. Fx med gåture i sele i starten. Jeg tør ikke tænke på
uvisheden, hvis en kat pludselig er forsvundet. Jeg har en arbejdskollega,
der har været ude for dette, og de gik rundt mange aftener og kaldte, men
katten var og blev forsvundet, og de var ret ulykkelige. Det ville jeg
bestemt også blive, for det er absolut ikke sjovt.

> Der er ingen katte der tager skade af at blive holdt inde, for så er de jo
> ikke vant til andet, og der er tusindvis af dejlige indekatte i de danske
> hjem, som har en herlig tilværelse på den måde.

Jo, det kan være rigtigt, men jeg synes det er lidt synd at holde dem inde
altid. Og jeg tør heller ikke tænke på at have altandøren åben, for de må jo
ikke dratte ned fra denne, hvis de tror, at de kan hoppe på gelænderet, for
der kan de ikke ligge.

> Held og lykke med foretagendet. Jeg håber på det bedste for dig og din
> kommende kat (eller katte)

Tak!

Mange hilsner
Michel

Fra : Allan F

Dato : 23-01-10 19:05

"Michel" <nosp@mthanks.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo ikke dratte ned fra denne, hvis de tror, at de kan hoppe på gelænderet,

Du skal ikke regne med at du kan 'begrænse' dine katte til et område, som du
bestemmer. Du kan give dem et hjem, som de er trygge ved, og som de vender
tilbage til for at spise og sove. Men når de først er udenfor, er de ikke
mere tamme end andre kattedyr i deres naturlige miljø.

Hvis du går tur med dem i sele, så skal du regne med at der vil være
betydeligt plageri ved hoveddøren hver eneste dag.

Allan F

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 23-01-10 19:52

> [...]
> jo ikke dratte ned fra denne, hvis de tror, at de kan hoppe på gelænderet,

Min kat er indekat. Og det ser han ud til at trives med.

Jeg bor oxo på første sal, og hverken må eller tør lade katten være udekat.

Jeg har så kattesikret min altan: Jeg har fået sat en træramme op om
forsiden af altanen, og har monteret et kattenet (Købt i ZooPlus.de billigt)
Så nu kan katten være uden problemer på altanen om sommeren, uden fare for
at skvatte ned.

Næste ønske er at få fældet et ungt træ og sat ud på altanen, så katten har
noget at kravle rundt på derude.

Indendørs har han et guld-til-loft klatretræ, som han elsker. Det er købt
ved Zooplus, den engelske afdeling. Inkl.. levering gav jeg 570 kr. for det.

VH Pernille

Fra : Tove Krieger

Dato : 23-01-10 20:51

In news:4b5b4554$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Pernille Højgaard <ph@praxis.invalid> typed:
> [...]
>
> Indendørs har han et guld-til-loft klatretræ, som han elsker. Det er
> købt ved Zooplus, den engelske afdeling. Inkl.. levering gav jeg 570

Jeg vil helt tilslutte mig dit arrangement med de tiltag du har gjort. Jeg
ved ikke hvorfor så mange synes, at det er synd for katte hvis de ikke kan
komme ud at strejfe rundt som de vil. Når katten har legetøj og klatretræ er
meget vundet, og de vil jo ikke savne at strejfe hvis de aldrig har prøvet
det. Man skal bare give sin kat al den kærlighed og omsorg man kan, det er
det allervigtigste.

At katten (kattene) kunne vænne sig til *kun* at opholde sig på
parkeringspladsen som Michel håber på, er nok utopi. Det er stensikkert at
det ikke vil ske.

Ligeledes er der mange her i gruppen der har kattesikret deres altan. Det
synes jeg er en utrolig god ide. Katten kan gå ud og nyde den friske luft
uden at være i fare for at styrte ned, og uden at man skal spekulere på, om
den nu også kommer hjem igen hvis den får lov til at komme helt uden for
hjemmet.

Fra : Michel

Dato : 24-01-10 16:01

Hej,

> At katten (kattene) kunne vænne sig til *kun* at opholde sig på
> parkeringspladsen som Michel håber på, er nok utopi. Det er stensikkert at
> det ikke vil ske.

Jeg har med stor glæde læst jeres gode råd, og jeg takker for dem.

Jeg kan opsummere, at jeg nok bør have to katte, der kan underholde
hinanden. Og de bør som udgangspunkt holdes inde, men med noget godt
legetøj, så de har noget at interessere sig for, og så skal altanen sikres,
så de ikke risikerer at dratte ned fra første sal. Det tør jeg slet ikke
tænke på! Og som udgangspunkt skal de ikke lege på parkeringspladsen eller
andre steder.

Tak for jeres gode ideer til en kommende katteejer, der er lidt usikker, men
som naturligvis vil gøre sit bedste for, at mine kommende katte får det
rigtigt godt hos mig.

Mange hilsner
Michel

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 24-01-10 21:06

Michel skrev:
> [...]
> tænke på! Og som udgangspunkt skal de ikke lege på parkeringspladsen eller
Da vi havde en altan på 2. sal, lykkedes det glimrende at sikre den med
net, og det var skønt i de varme sommermåneder.

Vær opmærksom på, at der er lige så stor forskel på katte som på mennesker!

Nogle er mere egnede til at være inde end andre. Nogle er mere dovne og
rolige, mens andre er mere tilbøjelige til f.eks. at klatre i gardiner
eller prøve at løbe ud.

Bjarne

Fra : Stig Johansen

Dato : 25-01-10 09:05

Michel wrote:

> Jeg har efter moden overvejelse kommet frem til, at jeg gerne vil have en
> kat. De er simpelthen så skønne!
>
> Men jeg bor alene på 1. sal og er på arbejde 8-9 timer inklusive transport

Nu har du fået mange gode svar.
Vores Twix er udekat, og det ville være synd at 'lave ham om' til indekat.

Men jeg vil tro (ligesom andre), at hvis katten er opvokset som indekat, så
trives den med det.

Jeg har ikke selv haft indekatte, men har haft fornøjelsen at passe 4
indekatte for nogle 'længere nede af vejen'.

De er flyttet, da det var et lejemål, men jeg tog nogle 'stemningsbilleder',
dengang de var ude at rejse, og jeg påtog mig 'forsørgerpligten':

http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=2169&folder=1582&limit_start=0&limit_user=15

De havde fælles kattebakke, men hver sin 'foderskål'.

De kom aldrig op at slås(i den uge jeg passede dem), men accepterede hver
sin 'rangorden'.

Stig Johansen

Fra : Michel

Dato : 25-01-10 16:15

Hej,

Tak til Bjarne, dig og alle andre, der har givet godt input.

Jeg talte i dag med en medarbejder fra Inges Kattehjem, der også opfordrede
mig til - som Tove - at overveje to katte, så de har hinandens selskab, når
jeg ikke er hjemme.

Og det lyder også ret fornuftigt, da det jo er klart at selv om de fleste
katte holder meget af os mennesker, så er det mest naturligt for dem, at de
har en artsfælle at være sammen med, selv om de ikke er flokdyr som fx
hunde.

Så det bliver nok en tur forbi Inge i Glostrup, hvor jeg nok får store
problemer med at vælge, da jeg sikkert gerne vil have alle de kønne dyr med
hjem, men det går nok desværre ikke . Men jeg har i hvert fald plads til
to af slagsen.

Mange hilsner
Michel

PS! Skønne billeder af dine "plejebørn", Stig.

Fra : Kate

Dato : 02-02-10 19:47

"Michel" <nosp@mthanks.dk> wrote in

> Jeg talte i dag med en medarbejder fra Inges Kattehjem, der også
> opfordrede mig til - som Tove - at overveje to katte, så de har
> hinandens selskab, når jeg ikke er hjemme.

Jeg er sikker på at 2 vil være det bedste for både dig og kattene. Jeg
har haft en enkelt kat som ikke brød sig om andre katte og derfor blev
enekat, men ellers har alle mine andre haft glæde af en kammerat. Min
personlige holdning er så også at kattene bedre ved at de er katte når
de har en artsfælle.

Mine katte har været indekatte i mange år uden problemer. Da jeg får 5
år siden flyttede i hus og dermed kom ned i jordhøjde blev min dengang
3 årige, meget interesseret i udelivet. Året efter fik jeg indhegnet
haven da jeg ikke vil have mine katte til at løbe frit. Det med de
fritløbende er nok mest egoistisk fra min side, da jeg absolut ikke vil
samle mine katte op nede på landevejen. Jeg mistede for maaaange år
siden en kat til udelivet, siden har jeg ikke ønsket at opleve den sorg
igen.

Held og lykke med det dejlige projekt kat

Kate