Kopiering vhs til hd
Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-10 17:27

Jeg ved ikke om dette er gruppen, men jeg har set, at den slags problemer
har været drøftet før, så jeg prøver:
Jeg er ved at udfase min vhs-samling og overføre den til hdd, men en del af
købefilmene er kopisikret. Da det mig bekendt er fuldt legalt at tage kopi
af en film til eget brug, vil jeg gerne ide, om der er en måde at fjerne
denne sikring på?

Per V.

--
Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:
http://www.bogguide.dk/meninger.asp?_unr=1526340.

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-01-10 18:54

Per Vadmand wrote:

> [...]
> kopisikret. Da det mig bekendt er fuldt legalt at tage kopi af en film
> til eget brug, vil jeg gerne ide, om der er en måde at fjerne denne

Det er faktisk ikke lovligt at omgå en kopispærring for at lave en kopi,
men hvis du ønsker at få din plads i kriminalstatistikkerne, er der
følgende muligheder

1) Køb en Macrovision stripper, for eksempel denne
<http://www.im-uk.net/dvd/products/macmaster.html>
eller nogle af de andre produkter fra denne recordere.dk tråd
<http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=3198>

2) Brug et capture kort på en PC i stedet for en HDD recorder. I mange
tilfælde, men ikke alle, vil PC løsninger ignorere Macrovision (afhænger
af kortet og softwaren). Der vil også være HDD recordere som ignorerer
Macrovision, men det hører til undtagelserne, og alle mærkevarerne
(Pioneer, Sony, Panasonic, Philips, JVC) respekterer det.

Ovenstående skal selvfølgelig kun betragtes som informationsmateriale i
folkeoplysningens hellige navn (ligesom bombemanualer), og ikke en
opfordring til at kopiere dine VHS bånd i strid med gældende lovgivning,
uanset hvor tåbelig den måtte være

Inden du går i gang, så kan mange af dine gamle VHS film sikkert købes på
DVD for 30-50 kr/stk hos play.com (eller 50-kroner markedet i TP Musik,
Føtex, MovieZoo, Dvdoo, etc etc), og dine VHS kopier kommer
kvalitetsmæssigt aldrig nogensinde i nærheden af en DVD udgave.

--
Jesper Lund

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-10 21:03

Jesper Lund wrote:

> [...]
> opfordring til at kopiere dine VHS bånd i strid med gældende
> lovgivning, uanset hvor tåbelig den måtte være

Al den stund det er lovligt at lave kopier til eget brug, må det vel nærmest
være ulovligt at forhindre det.

Per V

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-01-10 21:45

Per Vadmand wrote:

> Al den stund det er lovligt at lave kopier til eget brug, må det vel
> nærmest være ulovligt at forhindre det.

Nej. Læs mere her
<http://enfrustreretforbruger.dk/home/>
<http://www.privatkopisterne.dk/>

--
Jesper Lund

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-01-10 22:07

Jesper Lund wrote:

> Nej. Læs mere her
> <http://enfrustreretforbruger.dk/home/>
> http://www.privatkopisterne.dk/

Så vidt jeg kan se, handler ingen af disse om digitale kopier af analoge
medier, men kun om digital til digital.

Per V

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 21-01-10 08:30

Per Vadmand skrev:

> Så vidt jeg kan se, handler ingen af disse om digitale kopier af analoge
> medier, men kun om digital til digital.

Man skelner som regel mellem analog og digital kopiering. Det, du pønser på,
er en digital kopiering, idet slutproduktet er digitalt.

--
Mvh. Peter

Fra : Peter Knutsen

Dato : 22-01-10 00:00

On 21/01/2010 08:30, Peter Bjerre Rosa wrote:

> Man skelner som regel mellem analog og digital kopiering. Det, du pønser
> på, er en digital kopiering, idet slutproduktet er digitalt.

Er du sikker på at det ikke er det oprindelige medies format der tæller,
altså om man kopierer FRA et analogt medium eller FRA et digitalt?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-01-10 22:09

Per Vadmand wrote:

> SÃ¥ vidt jeg kan se, handler ingen af disse om digitale kopier af analoge
> medier, men kun om digital til digital.

Gør ingen forskel. Du har valget mellem
1) Lad være
2) Spørg om lov hos FDV
3) Civil ulydighed

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-10 00:40

Per Vadmand wrote:

> SÃ¥ vidt jeg kan se, har jeg slet ikke noget valg, fordi den omtalte dims
> kun fjerner kopisikring fra dvd'er, ikke fra vhs-bånd.

Hvis du mener den "dims" som jeg linkede til (fra UK), så virker den fint
med VHS bånd. Den er beregnet til VHS bånd. DVD'er vil du altid kopiere
på en anden måde end optagelse af analogt video output.

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Laursen

Dato : 21-01-10 03:55

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> wrote in

> [...]
> del af købefilmene er kopisikret. Da det mig bekendt er fuldt legalt
> at tage kopi af en film til eget brug, vil jeg gerne ide, om der er en

Ved at købe et Hauppauge WinTV Express tv-kort til computeren, koster
rundt regnet 260kr idag.
http://www.dustinhome.dk/pd_5010052544.aspx?csref=edbpriser_5010052544

Downloade og indstalere btwdmdrvinstaller5.3.8.zip pakken herfra
http://btwincap.sourceforge.net/download.html
Utrolig stabil capture driver der egner sig til det kort.

Dernæst downloade Detbut Video Capture Software (gratis versionen) herfra
http://www.nchsoftware.com/capture/
Indstille den til at optage i DVD-MPEG2.

Og så er det bare at tilkople din VHS maskine med billedet til tv-kortets
line-in og lyden til dit lydkort og du er nu klar til at bruge din PC på
samme måde som din HDD optager, bare med den fordel at du sagtens kan
optage de VHS'er der også indeholder kopisikring fuldt ud lovligt.

Grund: Kortet er lavet før at de begyndte at smide anti kopiering på
capturekortene, der er ikke tale om at omgå nogen kopisikring, kortet
er bare så gammelt at det ikke engang kan se kopisikringen

--
Henrik Laursen

Fra : Peter Knutsen

Dato : 21-01-10 08:29

On 21/01/2010 03:54, Henrik Laursen wrote:
[...]
> [...]
> samme måde som din HDD optager, bare med den fordel at du sagtens kan
> optage de VHS'er der også indeholder kopisikring fuldt ud lovligt.

PC-harddiskplads koster vel også væsentligt mindre end
hardidksoptagerplads. Problemet er så at flytte billedet fra PC'en over
til fjernsynet, men det er vist kun et problem, hvis man som jeg, har et
ældre TV med SCART-stik (det kan jeg forestille mig at Vadmand måske
også har).

Det kan godt gøres (jeg fik hjælp til det i dk.teknik.tv+video), men
lydkvaliteten er ikke så god. Jeg gætter dog på at problemet helt
forsvinder når jeg en dag skifter til et nyere TV med HDMI-indgang.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Henrik Laursen

Dato : 21-01-10 14:07

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> [...]
> lydkvaliteten er ikke så god. Jeg gætter dog på at problemet helt
> forsvinder når jeg en dag skifter til et nyere TV med HDMI-indgang.

Får du ikke meget ud af, for lyden fra din PC følger ikke med over via
dit skærmkort's HDMI udgang, da det kun kan behandle billedet.
Der skal du så have et lydkort der har SPDIF udgang (digital out) og
tilkople lyden særskilt den vej til TV'et.

--
Henrik Laursen

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-01-10 00:22

Peter Knutsen skrev:

> Er du sikker på at det ikke er det oprindelige medies format der tæller,
> altså om man kopierer FRA et analogt medium eller FRA et digitalt?

http://www.infokiosk.dk/sw81235.asp

Men jeg tror, det er forbudt at omgå kopispærring, uanset om kopieringen er
analog eller digital.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 22-01-10 09:41

Peter Brandt Nielsen wrote:

> http://www.infokiosk.dk/sw81235.asp
>
> Men jeg tror, det er forbudt at omgå kopispærring, uanset om
> kopieringen er analog eller digital.

Nu er spørgsmålet for mig nok rent akademisk, da jeg ikke gider investere i
det nødvendige grej for de få bånd, det drejer sig om. Men hvis det
udtrykkeligt er tilladt at kopiere vhs-bånd til eget brug, skulle det vel
egentlig være ulovligt at hindre denne kopiering - ikke at jeg forventer at
kunne vinde en sag desangående mod fx Disney-koncernen!

Per V

Fra : TL

Dato : 22-01-10 13:00

On Fri, 22 Jan 2010 09:40:41 +0100, in dk.kultur.film "Per Vadmand"
<perve@pervadmand.dk> wrote:

> [...]
>egentlig være ulovligt at hindre denne kopiering - ikke at jeg forventer at
>kunne vinde en sag desangående mod fx Disney-koncernen!

Der er ingen juridisk baggrund aller teori for ovenstående argument,
uanset hvor rimeligt det lyder baseret på sund fornuft. Udgiveren kan
selvklart gøre, hvad han vil med egen udgivelse. Spørgsmålet er kun,
om du begår lovovertrædelse ved at omgå kopibeskyttelsen og lave
kopier til eget brug.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 23-01-10 10:10

Per Vadmand wrote:
> Men hvis det udtrykkeligt er tilladt at kopiere vhs-bånd til eget
> brug, skulle det vel egentlig være ulovligt at hindre denne kopiering

Der vil efter min mening ikke kunne blive tale om, at det er ulovligt,
men at varen (vhs-båndet) i yderste konsekvens kunne anses for at lide af
en mangel, da det mod forventning ikke kan kopieres.
Jeg mener dog slet ikke, at vi er i nærheden af dette.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dk>
Phone: +45 51941116 Facebook: http://www.facebook.dk/dkscan

Fra : Hans Christian Vang

Dato : 30-01-10 17:01

"Per Vadmand" <perve@pervadmand.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Per V
>
> --
> Læs om "mit liv som fugl" på bogguide her:

Analog til analog - tilladt.
Analog til digital - niks

Hvordan vil du i øvrigt klare at kopiere VHS til HD?
Et 720x576 billede bliver aldrig til et 1080p billede, uanset hvor mange
gange du kopierer det til digitale medier.
Det tror min 73 årige far også at man bare kan - bliver skidesur når han får
fakta'ene præsenteret.

Fra : Per Vadmand

Dato : 31-01-10 00:45

Hans Christian Vang wrote:

> [...]
> mange gange du kopierer det til digitale medier.
> Det tror min 73 årige far også at man bare kan - bliver skidesur når

Det går ellers ganske udmærket. Det dér pjadder med, at det ikke er en
"rigtig" opløsdning etc. rager mig en høstblomst, bare jeg kan se filmene på
en rimelig måde.
Så det er din 73-årige far der har ret - og dig der er en tekniknørd.

Per V

Fra : Jesper Lund

Dato : 23-01-10 19:58

Per H. Nielsen wrote:

> [...]
> af en mangel, da det mod forventning ikke kan kopieres. Jeg mener dog
> slet ikke, at vi er i nærheden af dette.

Hvor mange film på VHS har du købt inden for de sidste to år?
(derudover tvivler jeg på at argumentet vil holde i retten).

--
Jesper Lund

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 01-02-10 00:36

Hans Christian Vang skrev:

> Hvordan vil du i øvrigt klare at kopiere VHS til HD?

Du skal nok bemærke, at Per i sin uddybende tekst skrev hdd og ikke hd, så
det drejer sig nok om overførsel til harddiskoptager uden ønske om
HD-kvalitet.

--
Peter Brandt Nielsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-02-10 09:43

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Du skal nok bemærke, at Per i sin uddybende tekst skrev hdd og ikke
> hd, så det drejer sig nok om overførsel til harddiskoptager uden
> ønske om HD-kvalitet.

Præcis. Jeg har naturligvis ingen forventning om, at kopien bliver bedre end
originalen, kun om stadig at kunne se min filmsamling, når min sidste
vhs-maskine om føje år bryder sammen.

Per V