Program Stykliste / BOM database
Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-01-10 14:56

Jeg er længe forgæves ledt efter en database, der kan anvendes til
styklister / Bill of materials (BOM) i en lille elektronik-virksomhed.
Det skal være muligt at oprette komponenter (f.eks. en modstand).
Komponenterne skal kunne inkluderes i en stykliste til en undersamling
(f.eks. et monteret print). En undersamling og komponenter skal kunne
inkluderes i en stykliste for et produkt (f.eks. bestående af et monteret
print, et kabinet og en papkasse).
Når man ændre prisen på en komponent, skal ændringen slå igennem alle
steder, hvor den indgår så man med det samme kan se den nye kostpris for
produktet.

Jeg har fundet et lille Canadisk program der kan det jeg eftersøger, nemlig
"Advanced Bill of Materials" som findes her http://www.advancedbom.com/
En test af programmet har desværre afsløret at det ikke kan arbejde med
Europæisk valuta, herunder Danske kroner og ører.

Er der nogen, som har kendskab til et sådan database-program, evt. blot et
hint til hvor jeg skal søge videre?
Det må naturligvis gerne koste noget, blot prisen er rimelig.

Bemærk: Spørgsmålet er postet i både dk.erhverv og dk.teknik.elektronik da
elektronik-folkene muligvis har svaret

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-10 16:22

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message
> [...]
> Det må naturligvis gerne koste noget, blot prisen er rimelig.
>

> Bemærk: Spørgsmålet er postet i både dk.erhverv og dk.teknik.elektronik da

Hej,

Jeg ved ikke om det er en brugbart for dig, men jeg ville bruge altium
designer, eller andet cad program der kan styre det og varianter, det skal
så hente værdierne fra en af de understøttede databaser... bla SQL mener jeg

Kasper

Fra : ER

Dato : 20-01-10 17:20

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> Når man ændre prisen på en komponent, skal ændringen slå igennem alle
> steder, hvor den indgår så man med det samme kan se den nye kostpris for

Det tidligere Concorde ka netop det, og fås til en rimelig pris, mener
det blev købt af M$ og skiftede navn, har en ligth version liggende.

Kigger lige på den.

mvh Erik

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-01-10 18:26

"ER" <dsl386121a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det tidligere Concorde ka netop det, og fås til en rimelig pris, mener
> det blev købt af M$ og skiftede navn, har en ligth version liggende.
>
> Kigger lige på den.

Er den også egnet når vi taler om elektronik-komponenter, altså rigtig mange
varer-numre for f.eks. modstande og kondensatorer?
Mit nuværende regnskabsprogram, SummaSumarum, kan også lave simple
styklister. Det er sikkert ok hvis man er smed med et begrænset antal
forskellige komponenter/varenumre, men komplet ubrugeligt til styklister for
en række printkort.

Egentligt vil jeg helst ikke have mine styklister rodet sammen med mit
regnskab. Jeg har ikke ambitioner om en komplet lagerstyring, da det vil
være at skyde gråspurve med kanoner i mit lille enmands-firma.

Fra : ER

Dato : 22-01-10 02:25

Allan Soerensen skrev:

> [...]
> forskellige komponenter/varenumre, men komplet ubrugeligt til styklister for

Ja det er den vi brugte den til stklister til toptykker med under
stklister. Så vil mene den ka klare det.

Grænsen i antallet af komponenter ligger i databasan, svjh køber man
databasestørrelse efter behov. Vi havde igvertfald samlige biler på
danske marked liggende iden med stklister til topstykke(print) mm, plus
dertil hørende dele(komponenter) liggende i den.

kJeg ka endda sætte den op for dig sku det være.

mvh Erik

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-01-10 19:29

Microsoft C5 kan sagtens løse opgaven.

> Er den også egnet når vi taler om elektronik-komponenter, altså rigtig
> mange varer-numre for f.eks. modstande og kondensatorer?

Ja

> Egentligt vil jeg helst ikke have mine styklister rodet sammen med mit
> regnskab. Jeg har ikke ambitioner om en komplet lagerstyring, da det vil
> være at skyde gråspurve med kanoner i mit lille enmands-firma.

Du kan sagtens håndtere det i en C5 uden at blande dit regnskab ind i det.
Det er en parameter, man sætter op - nemt.

Mvh Maria

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-01-10 18:46

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> [...]
> En test af programmet har desværre afsløret at det ikke kan arbejde med
> Europæisk valuta, herunder Danske kroner og ører.

Hvad er fejlen da?
Er det ikke et spørgsmål om opsætningen af computeren mht. punktum og komma?
Når den opsætning laves, skal der også laves om på opsætningen for valuta,
for at det slår helt igennem.
Vi har på jobbet bøvlet en del med netop det problem.

--
Uffe Bærentsen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-01-10 18:53

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> skrev i en meddelelse

> Hvad er fejlen da?

Hvis man opretter en komponent med prisen 0,05 Kr. ændres den til 5 Kr. når
man på et tidspunkt indsætter den i en stykliste.
Hvis komponenten ikke indgår i en stykliste, bliver prisen pænt ved at være
0,05 Kr (med komme som decimal-adskillese, punktom kan slet ikke indtastes i
pris-feltet).

> [...]
> for at det slår helt igennem.
> Vi har på jobbet bøvlet en del med netop det problem.

Det er i hvert fald ikke nok at skifte til engelsk i Windows.
Det vil ikke være særlig hensigtsmæssigt at ændre PC-opsætningen til US
dollars og punktum som decimal-adskillelse. Jeg bruger også en del andre
programmer

Fra : F.Syndergaard

Dato : 20-01-10 20:52

> [...]
> Det må naturligvis gerne koste noget, blot prisen er rimelig.
>

> Bemærk: Spørgsmålet er postet i både dk.erhverv og dk.teknik.elektronik da

Ikke at jeg skal gøre mig klog. Men blot være til inspiration.
Det du skal lede efter er en lagerstyring med stykliste-nedbrydning. Jeg
har for mange år siden anvendt sådan et program.En søgning på Google giver
et hav af firmaer der tilbyder noget sådant. Bedste søgning er lader til at
være: "Lagerstyringsprogram"
Jeg fandt bl.a.dette hvor du downloade en demo.:
http://www.rainbow-software.dk/product.php?id_product=25

--
MVH.
Finni

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-01-10 21:30

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at være: "Lagerstyringsprogram"
> Jeg fandt bl.a.dette hvor du downloade en demo.:

Så simpelt er det desværre ikke.
Der er mange, der laver programmer til lagerstyring, men man kan ikke lave
styklister til undersamlinger og produkter i dem, det kan man heller ikke i
det program du har fundet.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-01-10 21:37

On 20-01-2010 14:55, Allan Soerensen wrote:
> [...]
> Når man ændre prisen på en komponent, skal ændringen slå igennem alle
> steder, hvor den indgår så man med det samme kan se den nye kostpris for

Du kunne prøve Capture CIS. Det kan hvad man har brug for.

Bo //

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-01-10 12:29

"Allan Soerensen" <nospame@nospame.nospame> wrote in message

> Er der nogen, som har kendskab til et sådan database-program, evt. blot et
> hint til hvor jeg skal søge videre?

Det lyder som noget der er ret nemt at lave i f.eks. MS access, som en lille
relationsdatabase med 3 tabeller: komponenter, produkter og styklister

Fra : Allan Soerensen

Dato : 21-01-10 12:47

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det lyder som noget der er ret nemt at lave i f.eks. MS access, som en
> lille relationsdatabase med 3 tabeller: komponenter, produkter og

Fuldstændig enig, jeg har også være igang med en Access database, men det
kniber med tiden pga. projekter til kunder. Jeg løb også ind i dn lille
udfordring at en stykliste skal kunne indgå i en stykliste, men det ved jeg
kan løses.

Jeg er ikke en ørn til databaseprogrammering, så jeg må erkende at der er
bedre økonomi i at jeg passer mine kunder og køb en førdig database eller
får en anden tilat lave den.
Er der nogen, der tør give et bud på hvad det vil koste at få lavet
database, som kan det jeg efterlyser?

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-01-10 19:32

> Er der nogen, der tør give et bud på hvad det vil koste at få lavet
> database, som kan det jeg efterlyser?

Køb en C5 til 2.500,- og et par ekstra moduler afhængig af hvad du ellers
har af behov. Dertil lidt hjælp til opsætning og undervisning - her afhænger
prisen jo noget af hvad du kan i forvejen og om du også vil skifte
regnskabsprogram eller om du bliver på summa. Nok under 10.000 alt i alt

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-10 14:24

> [...]
> afhænger prisen jo noget af hvad du kan i forvejen og om du også vil
> skifte regnskabsprogram eller om du bliver på summa. Nok under 10.000 alt

Det er lige her jeg får genopfrisket, hvorfor jeg i sin tid skrottede en
hjemkøbt Concord C5 Light til fordel for SummaSumarum.
Ved første øjekast er C5 jo et billigt produkt, men prisen er reelt total
ugennemskuelig.

Jeg køber en grundpakke til 2500 Kr.
Da jeg vil bruge programmet til styklister, skal jeg også købe et "Stykliste
modul" til 3000 Kr.
Stykliste-modulet kan kun bruges, hvis jeg køber et "Lager modul" til 3000
Kr.
Når jeg skal udskrive mine styklister har jeg brug for en rapport. Jeg kan
vælge at få lavet en rapport for 1800 Kr. eller købe en "Rapport generator"
til 5700 Kr.

Ønsker jeg også at anvende C5 til bogføring i stede for min nuværende
SummaSummarum, er jeg desuden nød at købe et "Debitor modul" til 3000 Kr.
Sidst jeg kikkede på C5 var jeg desuden nød til at købe "Ekstra
Databasekacitet" til 1700 Kr.
Derudover kunne man kun ændre faktura-designet ved enten at betale en
konsulent for det eller købe et værktøjsmodul.

Endelig skal der tillæges et "opdateringsabonnement" for at få fremtidige
opdateringer (16-19% af den samlige pris pr. år).
Når jeg har lagt priserne for alle de nødvendige moduler sammen, kan jeg
begynde at tænke på prisen til konsulenterhjælp til at få det hele til at
virke, samt undervisning i brugen.

Vi startede med et billigt C5 program til 2500 Kr. men hvad var det
slutprisen blev før vi var kørerklar?
Det var her jeg sidst fandt ud af at SummaSumarun Enterprise til 2680 Kr.
faktisk har alle ovennævnet funktioner og "moduler", samt gratis
opdateringer.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-01-10 21:47

> [...]
> Det var her jeg sidst fandt ud af at SummaSumarun Enterprise til 2680 Kr.
> faktisk har alle ovennævnet funktioner og "moduler", samt gratis

Nogle er til en fiat 500 og andre har brug for en tankbil. Begge dækker
behovet for transport fra A til B.

Kan du nøjes med en Summa, så behold din Summa.

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 23-01-10 22:14

> Nogle er til en fiat 500 og andre har brug for en tankbil. Begge dækker
> behovet for transport fra A til B.

Man forsøger at lokke mig ind i butikken fordi det ser ud til at man har et
godt tilbud på en tankbil, men det viser sig at man skal tilkøbe både det
ene og det andet før man har en bil, der er kørerklar.
Dit gæt på "Nok under 10.000 alt i alt" holder f.eks. slet ikke når man har
fået skrabet alle de nødvendige moduler sammen og skal til at kikke på
konsulenttimer også. Og det var endda kun for at kunne lave styklister.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-01-10 18:22

> [...]
> godt tilbud på en tankbil, men det viser sig at man skal tilkøbe både det
> ene og det andet før man har en bil, der er kørerklar.

Pointen i C5 er at du skan starte i det små, og så ikke skal skifte program,
fordi din virksomhed vokser. Du kan gå fra hobbyplan med 5 faktura om
måneden til 200 ansatte smede uden problemer - du tilkøber bare efter behov.
Det kan andre programmer ikke - og de fleste har heller ikke brug for det.

Mange har dog måtte sande at forkert valgt økonomiprogram kan være særdeles
bekosteligt. Både nrå det skal skiftes ud, og når revisor lige tager 10 K
ekstra om året for revisionen. Det sidste er der dog rigtig mange, der
aldrig opdager.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 19:59

> [...]
> særdeles bekosteligt. Både nrå det skal skiftes ud, og når revisor lige
> tager 10 K ekstra om året for revisionen. Det sidste er der dog rigtig

Maria. Det er nu religion det du snakker om.

C5 er et forældet system som bygger på Concorde C4, og som kører på en
native database, uden mulighed for udveksling af data med andre systemer
uden at bruge eksport/import.
SummaSummarum er nyere, men bygger på en underlig databasestruktur, baseret
på pascal/delphi flad-filstruktur og pascals/delphis egen TYPE-struktur.
Udmærket til mindre databaser, men håbløs ved større systemer.

C5 "vokser" med opgaven og virksomheden. NEJ - C5 vokser ikke med
virksomheden. Du skal betale i det uendelige til databaseudvidelse, som man
også skulle i Navigator/Navision (inkl. financials 2.xx). I Attatin blev
Navision Solutions (nu MBS) heldigvis klogere og her betaler man for
antallet af brugere

I SummaSummarum betaler du en gang - og færdig - bum. Det kan ikke udvides
eller ændres eller tilprogrammeres eller noget. SummaSummarum er no-nonsens
uden ekstra regninger.

Nu er jeg så (igen) nødt til at slå et slag for Aesiras. Her betaler man
enten et engangsbeløb eller leje. Vælger man engangsbeløb, så SKAL der
betales 12% om året i opgraderingsafgift (=udgift). Moduler er
funktionsmoduler og ikke som C5 udviddelser. Databasen er Microsoft SQL
2005, programmet er bygget i stored procedures og rapporterne er i Crystal
Report. Standarddatabase og rapporter. Man kan ændre (næsten) alt.
Databasestruktur, funktioner i programmet, rapporter. Desuden er der
integreret webshop i programmet. Webshoppens grundlag er XLST som jo også er
(en af) standard inden for web.

Nå så blev det igen en salgstale - undskyld (eller var det religion)

mvh
Karsten som sælger Summa og Aesiras - for nu at få det på det rene

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-01-10 22:45

> C5 er et forældet system som bygger på Concorde C4, og som kører på en
> native database, uden mulighed for udveksling af data med andre systemer
> uden at bruge eksport/import.

Du er godt nok bagud med din viden, men det er fair nok. Der er mange, der
lever i den vildfarelse, og Microsoft er ikke ret gode til at fortælle
andet.

> [...]
> man også skulle i Navigator/Navision (inkl. financials 2.xx). I Attatin
> blev Navision Solutions (nu MBS) heldigvis klogere og her betaler man for

Hvis man betaler i det uendelige for databaseudvidelse, så bør man få styr
på sit forbrug. I Attain betaler man pr. bruger, men selv ved få brugere
koster det kassen i forhold til en kæmpe C5. Dertil kommer at enhver
tilretning koster en mellemstor lollandsk bondegård.
Igen er det ikke i sig selv et problem. Man skal bare gøre sig klart hvad
behovet er nu og de næste år frem. Ud fra det skal man vælge system.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 26-01-10 14:22

> Du er godt nok bagud med din viden, men det er fair nok. Der er mange, der
> lever i den vildfarelse, og Microsoft er ikke ret gode til at fortælle
> andet.
Hmmm... oplys mig så. Så vidt jeg ved så er databasen stadig native og ikke
kompatibel med noget andet fra Microsoft, men det skulle da glæde mig om den
lå på MS SQL nu.

> Igen er det ikke i sig selv et problem. Man skal bare gøre sig klart hvad
> behovet er nu og de næste år frem. Ud fra det skal man vælge system.
> Mvh Maria

Altså - religion

/karsten

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-01-10 23:33

> Hmmm... oplys mig så. Så vidt jeg ved så er databasen stadig native og
> ikke kompatibel med noget andet fra Microsoft, men det skulle da glæde mig
> om den lå på MS SQL nu.

Det har den gjort de sidste 5 år.

> Altså - religion

Der er ikke noget religiøst i at vælge regnskabprogram ud fra sit behov. Det
er faktisk ret banalt og helt almindeligt blandt virksomhedsledere.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 27-01-10 13:40

> Det har den gjort de sidste 5 år.

Hmmm, ikke hos de kunder jeg trækker over i andre systemer. Her er det
nødvendigt at eksportere

/karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-01-10 15:04

"Karsten Madsen" <6 på drosselvej i danmark> skrev i en meddelelse

> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm, ikke hos de kunder jeg trækker over i andre systemer. Her er det
> nødvendigt at eksportere

Default anvender C5 en Native-databasen, men der medfølger også en gratis
SQL-database.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-01-10 23:32

Allan Soerensen skrev:

> Default anvender C5 en Native-databasen, men der medfølger også en gratis
> SQL-database.

Er der nogen, der har erfaringer i at flytte fra Native til SQL?

Er der noget med, at det kræver nye licenskoder?

Er det bare "klik og klap" eller kommer der en masse overraskelser bagefter?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-01-10 19:02

> Er der noget med, at det kræver nye licenskoder?

Nej, men den skal bestilles = det tager omkring et døgns tid

> Er det bare "klik og klap" eller kommer der en masse overraskelser
> bagefter?

Der kommer en del overraskelser. Mest at der er så pokkers langsomt, men
også at der er en udbredt mangel på konsulenter, der ved noget om C5 og SQL.
Mange ved noget om C5 og mange ved noget om SQL, men få ved noget om begge
dele. De værste er dem, der er 200 m mester i SQL, men ikke aner en dyt om
regnskab eller C5.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 28-01-10 17:27

> Default anvender C5 en Native-databasen, men der medfølger også en gratis
> SQL-database.

Fedt - så er der da ikke problemer med at flytte data fra C5 over i Aesiras
mere... tralalalej

/karsten

Fra : Allan Soerensen

Dato : 24-01-10 22:16

> Pointen i C5 er at du skan starte i det små, og så ikke skal skifte
> program, fordi din virksomhed vokser.

Det var jeg også så naiv at tro da jeg en gang i sin tid købte en C5 Light
til 2500 Kr.
Selv med min lille enkeltmandsvirksomhed, som på det tidspunkt blev drevet
som biskæftelse, var det nødvendigt at tilkøbe "Debitor modul" til 3000 Kr.
og "Ekstra Databasekacitet" til 1700 Kr.
Det hele blev skrottet da det også viste sig at jeg skulle købe
udviklingsværktøjjer for blot at ændre faktura-layoutet.

Min pointe er at prisen for C5 er total ugennemskuelig. Man bliver lokket
med en lav pris, men ender med at betale langt mere blot for at kunne bruge
C5 i virkeligheden.

> Du kan gå fra hobbyplan med 5 faktura om måneden til 200 ansatte smede
> uden problemer - du tilkøber bare efter behov.
> Det kan andre programmer ikke - og de fleste har heller ikke brug for det.

Det er så ikke korrekt, dewt kan man med de fleste løsninger.
Desuden får man alt det jeg har nævnt med fra start i SummaSumarun
Enterprise til blot 2680 Kr.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-01-10 22:51

> [...]
> Det hele blev skrottet da det også viste sig at jeg skulle købe
> udviklingsværktøjjer for blot at ændre faktura-layoutet.

Hvem hulen har bildt dig det ind?? Der følger 5 rapporttilretninger med en
grundpakke, og der følger i øvrigt en lille stak forskellige layout med
også. Dem kan du selvfølgelig rette uden at købe noget ekstra.

> Min pointe er at prisen for C5 er total ugennemskuelig. Man bliver lokket
> med en lav pris, men ender med at betale langt mere blot for at kunne
> bruge C5 i virkeligheden.

Problemet er nok snarere at man lokker kunder ind med at C5 er for begyndere
og hobbyfolket. Det er det ikke. Det er et kæmpe program, som er virkelig
fremragende for virksomheder, der _ved_ at de vil vokse eller som er mindst
15-20 mand til at starte med.
C5 er ikke en konkurrent til Summa eller Aesiras (eller saldi). Det er en
anden type løsning, som er god for nogle og for stor for andre. Det er en
skam at det ikke bliver meldt ordentligt ud i stedet for " køb en grundpakke
og kom nemt i gang." Det er efter min bedste overbevisning den størtste
fejl, Microsoft har begået.

Mvh Maria

Fra : Allan Soerensen

Dato : 26-01-10 11:12

> Problemet er nok snarere at man lokker kunder ind med at C5 er for
> begyndere og hobbyfolket.

Da jeg købte en C5 Light, blev det markedsført som et program til den lille
iværksættervirksomhed, men mulighed for at vokse efterhånden som behovet
opstod.
Det er en rigtig god tankegang, og var egentlig derfor jeg købte en C5
Light. I praksis viste det sig bare at selv en helt lille virksomhed ikke
kunne bruge en C5 Light uden at skulle tilkøbe både det ene og det andet.

SummaSummarum Enterprise har sådan set stadig alle de funktioner jeg har
behov for som mindre virksomhed, også mulighed for håndtering af styklister.
Problemet er brugerinterfacet til håndtering af styklister er håbløst, hvis
et produkt består af ret mange komponenter (og det gør det i
elektronik-branchen). Nu er det så heldigt at varer-kartotek og styk-lister
i Summarum ligger som en simpel komma-separeret ASCII-fil, så en hurtig
løsning kunne være selv at kode et bedre brugerinterface som et eksternt
program (kunne samtidig konvertere data fra mit CAD-program).

Jeg havde blot håbet på at kunne købe et færdigt program til styklister,
uden at skulle købe et komplet økonomi-program.
Programmet http://www.advancedbom.com/ er lige hvad jeg mangler, blot virker
det ikke med europæisk valuta. Måske en ide til et produkt for en lille
iværksætter

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-01-10 06:22

Uffe Kousgaard wrote:

> Det lyder som noget der er ret nemt at lave i f.eks. MS access, som en
> lille relationsdatabase med 3 tabeller: komponenter, produkter og
> styklister

Ja, det lyde nemt, men det er det ikke.
Det som Allan er ude efter er ikke kun styklisten, men også en cost-rollup.

Det er jeg ikke sikker på jeg ville påtage mig i Access.

(Har lavet cost rollup til HP's ERP systemer - engang).

Stig Johansen

Fra : Leif Neland

Dato : 27-01-10 19:24

Den 20-01-2010 14:55, Allan Soerensen skrev:
> [...]
> Når man ændre prisen på en komponent, skal ændringen slå igennem alle
> steder, hvor den indgår så man med det samme kan se den nye kostpris for

Det er så kun, hvis man producerer fra bunden.

Rent regnskabsteknisk, skal man så "om-beregne" værdien af de
del-komponenter, man allerede har, fordi der sker ændring i prisen på
nyindkøb af komponenter?

F.ex. Ændrer kostprisen på at bygge en radio sig, fordi prisen på
modstande ændrer sig, hvis man allerede har færdige forstærker- og
tuner-moduler liggende?

Leif

Fra : Allan Soerensen

Dato : 27-01-10 20:08

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Det er så kun, hvis man producerer fra bunden.
>
> Rent regnskabsteknisk, skal man så "om-beregne" værdien af de
> del-komponenter, man allerede har, fordi der sker ændring i prisen på
> nyindkøb af komponenter?

Det skal IKKE bruges regnskabsmæssigt

> F.ex. Ændrer kostprisen på at bygge en radio sig, fordi prisen på
> modstande ændrer sig, hvis man allerede har færdige forstærker- og
> tuner-moduler liggende?

Nej, men det gør den næste gang man producerer en ny portion tuner-moduler.
Lige nu er det for besværligt at sikre sig at dækningsbidraget på et produkt
ikke langsomt skrumper ind fordi prisen på elektronik-komponenter kører op
og ned.

Fra : John V.

Dato : 30-01-10 23:49

> [...]
> Det må naturligvis gerne koste noget, blot prisen er rimelig.
>

> Bemærk: Spørgsmålet er postet i både dk.erhverv og dk.teknik.elektronik da

Øh, kan freecad ikke alt det?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-01-10 00:37

"John V." <taform@c.dk> skrev i en meddelelse

> Øh, kan freecad ikke alt det?

Det ved jeg ikke. Kender ikke Freecad, det var jo derfor jeg oprettede
spørgsmålet

Når jeg kikker Feature listen kan jeg ikke få øje på noget, der peger i den
retning. For mig at se er det et rent CAD/CAM-program.
http://sourceforge.net/apps/mediawiki/free-cad/index.php?title=Feature_list

Er det det samme program du havde i tankerne?