En forkert IP adresse spøger på serveren
Fra : Martin Larsen

Dato : 20-01-10 21:01

Hej gruppe

På vores server dukker der i diverse logfiler en forkert IP adresse op.
Fx når man starter eller genstarter Apache, skriver den:

apache2: Could not reliably determine the server's fully qualified
domain name, using x.x.x.x for ServerName

Apache virker fint nok (og jeg kunne manuelt angive ServerName), men det
der undrer mig er hvor pokker den får den pågældende IP adresse fra. Det
er nemlig ikke vores, og den findes ikke nogen steder i
konfigurationsfilerne, fx /etc/hosts. Jeg har greppet hele serveren uden
at finde IP-adressen i andet end logfiler.

Sendmail bruger også denne forkerte IP adresse.

På Apaches doc-side:
http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/core.html#servername

står der følgende:

If no ServerName is specified, then the server attempts to deduce the
hostname by performing a reverse lookup on the IP address

Det vil sige at hvis ikke ServerName er angivet, vil Apache lave et
reverse DNS opslag, hvilket den i dette tilfælde ikke får held med, og
derfor falder tilbage på IP adressen --- som altså er forkert!

Er der nogen ting uden for serveren som kan forårsage denne ukorrekte
IP-adresse, fx noget med opsætningen af udbyderens netværk etc?

Jeg synes det er meget underligt at denne IP adresse sådan spøger i
logfilerne!

Hilsen
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-01-10 21:46

Desuden kan jeg tilføje, at hostname på serveren giver et forkert
domæne. Jeg mistænker dette domæne for tidligere at have haft den
overfor omtalt forkerte IP.

Kan udbyderen have angivet et forkert hostname ved installationen, eller
hvordan fremkommer hostnamet?

Det er en dedikeret server.

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-01-10 21:49

/etc/hostname indeholder det rigtige navn, mens
/proc/sys/kernel/hostname indeholder det forkerte.

Fra : jos

Dato : 20-01-10 21:46

Martin Larsen wrote:
> [...]
> IP-adresse, fx noget med opsætningen af udbyderens netværk etc?
>
> Jeg synes det er meget underligt at denne IP adresse sådan spøger i

Nu er det flere år siden, men jeg mindes noget med konfliktende .conffiler
ifb. med servername og noget andet.
Hvad er den skæve IP? grep efter den i div. confbiblioteker.
finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-01-10 21:50

jos wrote:

> Hvad er den skæve IP? grep efter den i div. confbiblioteker

Jeg har greppet hele serveren, og den findes ikke i andet end logfiler!

Fra : jos

Dato : 20-01-10 22:41

Martin Larsen wrote:

> Jeg har greppet hele serveren, og den findes ikke i andet end
> logfiler!
- det kunne måske give et tips
Hvilket domainname resolver den til?

finn

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-01-10 23:10

jos wrote:

> Hvilket domainname resolver den til?

IP'en er 89.221.175.244 og den resolver ikke til noget. Hvilket vel
netop er derfor Apache skriver "Could not reliably determine the
server's fully qualified domain name"

Det mærkelige er så at IP'en ikke er vores. Den er end ikke tæt på.

Hilsen
Martin

Fra : jos

Dato : 21-01-10 11:28

Martin Larsen wrote:

> [...]
> server's fully qualified domain name"
>
> Det mærkelige er så at IP'en ikke er vores. Den er end ikke tæt på.

jeg husker nogle problemer hvis der er IPbaserede Virtual Hosts, som ikke
kan resolve, - ellers er jeg gået kold.
(nævnte tilfælde blev iøvrigt løst ved at angive både servername og ip i
virtualhostsfilerne)

finn