Tilslutte/afbryde kablet netforbindelse
Fra : Kim Schroeder

Dato : 21-01-10 01:29

Kan man sætte netstikket i og tage det ud igen af en computer,
mens den er tændt, uden at risikere at krudte et eller andet af ?
Er det i så henseende ligesom usb ?

Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-01-10 07:44

On Thu, 21 Jan 2010 01:29:20 +0100, "Kim Schroeder" <prip@iname.com>
wrote:

> Kan man sætte netstikket i og tage det ud igen af en computer,
> mens den er tændt, uden at risikere at krudte et eller andet af ?

Ja.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 21-01-10 08:26

wrote:

>Kan man sætte netstikket i og tage det ud igen af en computer,
>mens den er tændt, uden at risikere at krudte et eller andet af ?
Hvis du med netstikket mener netværksstikket, altså stikket til
netkortet (8 polet RJ45), så ja.

Dog med den krølle at hvis dit netværkskabel er skærmet og
din PC ikke er jordforbundet og den anden ende af netværkskablet er
jordforbundet kan der ske uforusigelige ting, ikke at PCen
nødvendigvis brænder af, men der kan ske mærkelige ting der gør at den
skal genstartes, eller at den selv beslutter at genstarte.
Der er også en risiko for at få et rap over fingerne hvis man rører
ved PCens kabinet samtidig med at man rører ved netværkskablets
stelforbindelse
Det samme gør sig gælende hvis:
hvis dit netværkskabel er skærmet og PCen er jordforbundet og resten
af netværksudstyret ikke er jordforbundet.

Er det et netværkskabel af typen coaxkabel er problemstillingen den
samme som med ovenstående med hensyn til jordforbindelsen/mangel af
samme, af PCen og/eller andre netværksenheder.
Men coaxkabel bruges ikke meget idag, så tag det som en historisk
oplysning.

/Hans

Fra : Kim Schroeder

Dato : 21-01-10 10:31

Tak for svarene. Det var naturligvis underforstået, at det er
netværksstikket, som spørgsmålet går på.

Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 23-01-10 14:42

> Kan man sætte netstikket i og tage det ud igen af en computer,
> mens den er tændt, uden at risikere at krudte et eller andet af ?
> Er det i så henseende ligesom usb ?

Som Hans skriver er det ikke altid en god idé at tage stikket ud og sætte
det i mens maskineriet kører, faktisk har jeg selv prøvet en enkelt gang at
netkortet i min computer futtede af! Det var en computer med jordforbindelse
tilsluttet en switch uden...

Når det er sagt skal jeg dog indrømme at jeg stadigt bare flår stikkene ud
og sætter dem i som det passer mig og jeg har aldrig haft problemer siden
(flere år siden), på trods af at det er noget jeg gør jævnligt (ofte flere
gange månedligt)!

Brian