ASP lokal server
Fra : Mogens Busk Sørensen

Dato : 20-01-10 17:07

Hej.

Håber jeg har ramt den rigtige NG.

Jeg savner en serverapplikation, jeg kan lægge lokalt på min maskine til at
teste .asp sider, da jeg efterhånden laver den del af disse.

Jeg har Windows XP home edition.
Hvis man holder sig til Microsoft's anbefaling, skal jeg anskaffe XP
Professional.

Der må være andre muligheder, gerne en løsning, der emulerer Apache.
Og samtidig en serverapplikation, der ikke kan tilgås udefra.

Har søgt en del, men ikke fundet det rigtige.

Nogen, der har et godt råd ?

Mvh.
Mugge

Fra : Allan Vebel

Dato : 22-01-10 00:15

Mogens Busk Sørensen skrev:

> Jeg har Windows XP home edition.
> Hvis man holder sig til Microsoft's anbefaling,
> skal jeg anskaffe XP Professional.

XP Home kan ikke køre IIS, her skal du ganske
rigtigt have pro-udgaven.

> Har søgt en del, men ikke fundet det rigtige.

Alternativet er at lægge asp-filerne ud på en
server med ftp, og teste dine filer direkte på
serveren.

> Nogen, der har et godt råd?

Ikke andet end at installere en pro-udgave, der
kan arbejde med IIS - det har jeg brugt i mange
år, det kører perfekt.

Jeg startede med IIS allerede i Windows 98 SE,
senere i Windows 2000 - og nu i XP Pro.

Det er altså en fornøjelse at kunne teste sine asp-
sider inden de bliver lagt ud.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-01-10 08:00

Allan Vebel skrev:

> Jeg startede med IIS allerede i Windows 98 SE,
> senere i Windows 2000 - og nu i XP Pro.

Kunne man køre IIS på Windows 98?
Jeg brugte PWS.

Jeg så overgangen fra 98 til XP Home som et stort tilbageskridt, da den
hverken kunne køre IIS eller PWS.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-01-10 09:45

Philip Nunnegaard wrote:

> Kunne man køre IIS på Windows 98?
> Jeg brugte PWS.

PWS fandtes også til Win95(been there,done that), men den var vist ikke en
del af installationen(i win95).

> Jeg så overgangen fra 98 til XP Home som et stort tilbageskridt, da den
> hverken kunne køre IIS eller PWS.

Tænk pusherstrategi.

Har du i øvrigt prøvet om PWS kan installeres/køre under XP Home?

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 22-01-10 10:02

Stig Johansen skrev:

> PWS fandtes også til Win95(been there,done that), men den var vist ikke en
> del af installationen(i win95).

Heller ikke i Win 98. Jeg skulle downloade den på MS' hjemmeside.

> Tænk pusherstrategi.

Ikke forstået.
Hvis strategien var at tvinge folk til at købe sig til XP pro, når de
kom hjem med en præinstalleret XP Home-computer, var den forfejlet hos mig.

Man kunne jo ikke engang gå ind i en computerforretning og sige:
"Goddag! Jeg vil gerne købe XP Pro!" Sådan noget handlede de ikke med,
andet end måske i studenterversioner.

> Har du i øvrigt prøvet om PWS kan installeres/køre under XP Home?

Jeps! Det duede ikke.
Jeg prøvede også de råd som jeg kunne google mig til. Det funkede bare ikke.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-10 18:59

Philip Nunnegaard wrote:

> Heller ikke i Win 98. Jeg skulle downloade den på MS' hjemmeside.

Den er inkluderet i min Win98SE. Til gengæld manglede den i WinME, så den
skulle hentes fra 98.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-01-10 23:32

Philip Nunnegaard skrev:

> Kunne man køre IIS på Windows 98?
> Jeg brugte PWS.

Det er det samme, bare i en nyere udgave.

> Jeg så overgangen fra 98 til XP Home som et
> stort tilbageskridt, da den hverken kunne køre
> IIS eller PWS.

Jeg gik direkte til Windows 2000 da jeg skiftede
fra 98 - det er det mest stabile styresystem de har
lavet til dato.

Det tog nogle få minutter at installere og konfigurere
ISS, så var jeg godt kørende.

I 2008 var min pc fra 2003 slidt op - så blev det til
XP Pro, selv om Vista lige var kommet på markedet,
og jeg er da glad for at jeg sprang Vista over.

Jeg har Windows 7 på en af reservemaskinerne i
ultimate-udgaven - den skal jeg lige lære at kende,
så bliver det måske den næste.

Det vigtiste er jo at kunne afvikle asp- og php-filer
lokalt, og 7'eren er ikke glad for den gode gamle
php-installer-fil - jeg må finde noget nyere.

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-10 05:34

Allan Vebel wrote:

> lokalt, og 7'eren er ikke glad for den gode gamle
> php-installer-fil - jeg må finde noget nyere.

Hvis din 'gode gamle' php installation er baseret på ISAPI, så kan det godt
give noget bøvl.

Ovre i Delphi grupperne har der været rapporteret om mere og mere bøvl med
ISAPI i forbindelse med nyere IIS'er.

Jeg kiggede selv egter en opdatering til PHP, da min mildelst talt var
elendig (kunne ikke styre memory).

Det viste sig, at PHP har stoppet understøttelse af ISAPI, og bruger fastcgi
fremover (hvilket ikke understøtter af min IIS).

Løsningen blev en xampp i stedet.

Så det ville jeg nok kigge efter.

Jeg stopper og starter bare IIS/Apache afhængig om det er php eller asp, men
man kan også sætte dem op til at køre på hver sin port hvis man vil have
dem kørende samtidig.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-01-10 08:38

Stig Johansen skrev:

> Det viste sig, at PHP har stoppet understøttelse af ISAPI, og bruger fastcgi
> fremover (hvilket ikke understøtter af min IIS).

Ah! Det kan være grunden til at jeg havde problemer med at få PHP 5 til
at spille sammen med MySQL, og det måtte heller ikke være en MySQL der
var nyere end 3.2x.

> [...]
> man kan også sætte dem op til at køre på hver sin port hvis man vil have

Det er sådan jeg kører det på min bærbare hvor jeg både har IIS og XAMPP.
Altså at jeg stopper den ene for at starte den anden.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-10 05:39

Allan Vebel wrote:

> Jeg gik direkte til Windows 2000 da jeg skiftede
> fra 98 - det er det mest stabile styresystem de har
> lavet til dato.

He - så ved du hvorfor jeg higer om min Win2K maskine ;)
(Mere end 8 år uden en eneste nedbrud/virus/reinstallation etc - bortset fra
en disk der stod af).

Stig Johansen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-01-10 19:03

Stig Johansen wrote:

> He - så ved du hvorfor jeg higer om min Win2K maskine ;)
> (Mere end 8 år uden en eneste nedbrud/virus/reinstallation etc -
> bortset fra en disk der stod af).

Det OS er bare ikke til at få til at tilte. Synd de stopper med at
supportere den snart.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-01-10 08:46

Allan Vebel skrev:

> Det er det samme, bare i en nyere udgave.

Okay! Jeg troede at PWS var en slags amatør-udgave udelukkende til lokal
test, mens IIS var til mere professionel brug og allerede eksisterede
under Windows NT.

> Jeg har Windows 7 på en af reservemaskinerne i
> ultimate-udgaven - den skal jeg lige lære at kende,
> så bliver det måske den næste.

Windows 7 minder meget om Vista, (og den identificerer sig da også som
Windows 6.1 i User-agent). Vel lidt som Win 98 i forhold til Win 95.
Bare med den væsentlige forskel at de har fundet et mere acceptabelt
leje for UAC, hvor den advarer der hvor der /skal/ advares og ikke mere.
Og ikke mindst at den føles lidt mindre hardwarekrævende end Vista.

> Det vigtiste er jo at kunne afvikle asp- og php-filer
> lokalt, og 7'eren er ikke glad for den gode gamle
> php-installer-fil - jeg må finde noget nyere.

Der ville jeg måske bruge Stigs løsning med XAMPP/IIS, selvom det bedste
selvfølgelig ville være at kunne køre dem begge på samme server.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-10 10:35

Philip Nunnegaard wrote:

> Okay! Jeg troede at PWS var en slags amatør-udgave udelukkende til lokal
> test, mens IIS var til mere professionel brug og allerede eksisterede
> under Windows NT.

Det er både ja og nej.
Udgaver af diverse serverprogrammer er _funktionelt_ det samme, men der
lægges begrænsninger på hvor mange (samtidige) requests, der kan foretages
(og memory limit).

Så vidt jeg husker, så var PWS begrænset af maximum 5 samtidige requests,
hvilket gjorde den ubrugelig i flerbrugersammenhæng.

Samtidige requests skal ses i relief af, at en side med:
html =1 request
css/javascript = 1 request for hver extern fil man refererer til,
så man kan snildt nå op på 5 samtidige request for 1 side, og dermed een
'samtidig bruger'.

PS: Når du skriver NT så fandtes der både NT workstation og NT server, med
samme problemstilling.

Stig Johansen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 24-01-10 10:44

Stig Johansen skrev:

> Så vidt jeg husker, så var PWS begrænset af maximum 5 samtidige requests,
> hvilket gjorde den ubrugelig i flerbrugersammenhæng.

Og dermed også ubrugelig som "rigtig" webserver, men fin nok til lokal
test af ASP-filer.

> PS: Når du skriver NT så fandtes der både NT workstation og NT server, med
> samme problemstilling.

Okay. Jeg tror kun at jeg kender NT Workstation.

--
Philip - http://www.chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-10 10:50

Philip Nunnegaard wrote:

> Og dermed også ubrugelig som "rigtig" webserver, men fin nok til lokal
> test af ASP-filer.

Ja netop.

Hvis du spoler tiden 12-14 år tilbage, så kostede det røven ud af
bukserne(licensmæssigt) at eksponere en server på internettet.

Samme med brugen(eksponeringen) af databaser.

> Okay. Jeg tror kun at jeg kender NT Workstation.

Forskellen var ikke så stor (funktionelt), og der var adskillige
henvisninger til hvordan man kunne 'ændre' en workstation til server.

Her er vi dog ude i noget 'blackhat' virke, som jeg ikke vil deltage i.

Stig Johansen

Fra : Rune Jensen

Dato : 22-01-10 01:30

Allan Vebel skrev:

> XP Home kan ikke køre IIS, her skal du ganske
> rigtigt have pro-udgaven.

Microsoft følger deres gamle strategi med, at alt skal koste penge, og
opdelingen af deres Win i flere "versioner", så hver lille del kosgter
ekstra, er jo simpelthen genial. Det er nok den bedste grund til, at PHP
langt har overhalet ASP hos private brugere, selv om ASP IMØ er bedre.
Prøv bare at se, hvor mange gratis scripts der er til PHP, fordi der
ikke skal betales ekstra, og hvor få der er til ASP. Og det er endnu
værre med "flagskibet" .NET, som nærmest kun bruges af foretagender i
Maersk-klassen.

Men MS har nok også en mening med det, da de altid har hadet dybt og
inderligt open source. Så skidt med, om de mister nogle få milliarder
brugere.

> Alternativet er at lægge asp-filerne ud på en
> server med ftp, og teste dine filer direkte på
> serveren.

Det har jeg gjort, og til mindre ting er det fint.

> Ikke andet end at installere en pro-udgave, der
> kan arbejde med IIS - det har jeg brugt i mange
> år, det kører perfekt.

Sun lavede en JAVA-udgave af ASP, som er/var forholdsvist kompatibel,
kaldet Chili-ASP. Men den bliver ikke opdateret fra SUNs side mere. Du
kan prøve at se på deres hjemmeside, om der er noget. Ellers, så er der
ingen anden udvej end at komme til lommerne.

Ja.

MVH
Rune Jensen

Fra : Stig Johansen

Dato : 24-01-10 21:48

Rune Jensen wrote:

> Ja.

Hvis du har mulighed for at finde eks. en wmware men en windows incl.
IIS/ASP, kan du sagtens teste dine ASP sider lokalt

Stig Johansen

Fra : Mogens Busk Sørensen

Dato : 06-03-10 09:36

Hej.

Tak for de mange, gode indlæg i denne tråd.

Der ser ud til, jeg har fundet løsningen via følgende link
http://www.pablosoftwaresolutions.com/html/baby_web_server.html

Produktet er freeware og nemt at gå til efter download.
Efter en simpel opsætning, kører serveren uden problemer.
Man skal blot huske at sætte serveren op til port 80, hvilket den selv
foreslår, samt angive den lokale sti til sine filer, som så bliver roden på
serveren. Fra ens browser kaldes hovedsiden f.eks. default.asp, eller hvad
man i opsætningen vælger at kalde hovedsiden, med adressen http:// +
IP-nummeret på ens computer.

Man skal blot være opmærksom på, når serveren kører er den tilgængelig på
hele nettet via ovenstående IP-adresse. Så det vil være en rigtig god idé at
lægge sit testsite langt ude i den lokale rodstruktur på PC'en.

Produktet understøtter måske ikke alle de ASP-kommandoer, som IIS gør.
Men har da bl.a. kørt et .asp-script med Server.Createobject, så helt galt
kan det da ikke være.

Så nu kan jeg teste mine .asp sider på min XP-home computer, inden disse
bliver lagt ud på det officielle site, uden at belaste besøgsstatistikken

God weekend til alle.

Mvh.
Mugge

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 06-03-10 16:58

Mogens Busk Sørensen wrote:

> [...]
> roden på serveren. Fra ens browser kaldes hovedsiden f.eks.
> default.asp, eller hvad man i opsætningen vælger at kalde hovedsiden,

_Skal_ det være port 80?

Fra : Mogens Busk Sørensen

Dato : 06-03-10 18:38

Har testet med andre portopsætninger, men indtil videre kun kunnet få
applikationen til at køre på port 80.

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-03-10 19:08

Mogens Busk Sørensen wrote:

> Har testet med andre portopsætninger, men indtil videre kun kunnet få
> applikationen til at køre på port 80.

Husker du at angive portnummeret i din request ?
eks. http://localhost:8080

Stig Johansen

Fra : Mogens Busk Sørensen

Dato : 06-03-10 19:39

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Husker du at angive portnummeret i din request ?
> eks. http://localhost:8080

Har lige forsøgt med en anden portopsætning og det virker.
Så hvis serverapplikationen sættes op med f.eks. port 8080 hedder kaldet
altså
http://IP-nummer:8080.

Mvh.
Mugge

Fra : Stig Johansen

Dato : 06-03-10 23:15

Mogens Busk Sørensen wrote:

> Har lige forsøgt med en anden portopsætning og det virker.
> Så hvis serverapplikationen sættes op med f.eks. port 8080 hedder kaldet
> altså
> http://IP-nummer:8080.

Den burde nu også virke med localhost i stedet for ip adressen.
localhost er altid defineret som 'sig selv'.

Stig Johansen

Fra : Mogens Busk Sørensen

Dato : 07-03-10 07:52

Og det virker minsanten også med localhost i stedet for en egen IP-adresse.