om vægt, vægb og stigmatiseringtt
Fra : Ukendt

Dato : 20-01-10 13:46

Jeg er træt af den nedgøring af overvægtige, der konstant finder sted i
pop-programmer - og for den sags skyld af diverse fedtguruer omkring i dte
ganske land.

Jeg er efterhånden nået lidt op i årene - jeg har gennem de sidste 26 år ædt
mig lidt op i vægt, og mit BMI har sneget sig over 30, så jeg er jo per
definition ikke are ovevægtig men fed.

Hvordan er det kommet så vidt - jo det begyndte egentlig med at jeg fik et
stillesiddende arbejde - og vægten sneg sig videre og videre.
Men det skete umærkeligt - ca 1 kg om året er det blevet til - eller rettere
20 kg på 26 år - altså trekvart kg.

Hvis jeg skal tro på tv, så er det noget med fløde, Marsbarer, snoller kager
og alt det andet jeg fylder mig med - junkfood et par gange om ugen osv.
Et billede jeg slet ikke kan genkende -
Nu har jeg regnet på det - og set i lyset af alle de mange, der mener at vi
fede selv er ude om det og slet ikke burde have offentlig sundhedsydelse, så
kan det jo være på sin plads at kortlægge mine synder.

Vi nåede frem til 750 grams vægtforøgelse om året. Lad os bare antage at det
altsammen er blevet til fedt. det svarer altså til 6750 kalorier om året,
jeg har indtaget for meget. Hvilken uansvarlighed.
Og havd repræsenterer så disse 2-3 dages ekstra kalorieindtag -
Jo, så uansvarligt det nu kan lyde, så har jeg indtaget hvad der svarer til
20-25 gram kartoffel ekstra hver dag eller lidt mere end en kvart liter
letmælk om ugen - eller for den sags skyld et glas rødvin om ugen - et glas!
Nu drikker jeg sjældent øl, men hvis det var en øl om ugen, så ville det
også svare til vægtøgningen.

Det må siges at være dybt uansvarligt, ikke?

Og så burde man måske have opdaget det i tide, men med mindre man springer
på vægten i tide og utide, så sker der ikke noget de første år - min vægt
kan sagtens variere nogle kg op og ned afhængig af toiletbesøg og
kostindtag.

Mine kostvaner fejler intet - jeg spiser lige så sundt eller lige så usundt
som alle andre - problemet er ikke om jeg kyler en gang fløde i sovsen en
gang om måneden eller tager en softice en sommerdag som alle andre
mennesker - problemet er jeg skal kastes i skærsilden som uansvalig og uden
egenkontrol.
Det ville svare til at alle slanke skulle belemres med etiketter som
selvoptagede og uden evner til at indgå i sociale sammenhænge.

Pyh, det lettede!

Med venlig hilsen, Leopold

Fra : Carsten Riis

Dato : 21-01-10 21:32

Firstname Lastname skrev den 20-01-2010 13:45:
> Jeg er træt af den nedgøring af overvægtige, der konstant finder sted i
> pop-programmer - og for den sags skyld af diverse fedtguruer omkring i dte
> ganske land.

hvorfor lytte til dem?

Hvorfor give dem "den magt" over din overvægt som i bund og grund ikke
ønsker at de skal have?

> [...]

> stillesiddende arbejde - og vægten sneg sig videre og videre.
> Men det skete umærkeligt - ca 1 kg om året er det blevet til - eller rettere

Hvorfor har det stillesiddende arbejde ansvaret for om du flytter dig i
din fritid?

> [...]
> fede selv er ude om det og slet ikke burde have offentlig sundhedsydelse, så
> kan det jo være på sin plads at kortlægge mine synder.

Sluk dog fjernsynet og gennemgå dine egne køkkenskabe istedet.

Hvorfor se fjernsyn, når nu det gør dig i dårlig humør?

> Vi nåede frem til 750 grams vægtforøgelse om året. Lad os bare antage at det
> altsammen er blevet til fedt. det svarer altså til 6750 kalorier om året,
> jeg har indtaget for meget. Hvilken uansvarlighed.

Snarere manglende viden til at modvirke vægtøgning.

> [...]
> også svare til vægtøgningen.
>
> Det må siges at være dybt uansvarligt, ikke?

Tja, prøv og tænk, hvis du fik gået dig en gåtur på 30-45 minutter
hverdag (altså udover det du gør i forvejen). Så ville du have
modvirket "det ene glas"

> [...]
> på vægten i tide og utide, så sker der ikke noget de første år - min vægt
> kan sagtens variere nogle kg op og ned afhængig af toiletbesøg og

naturligvis, men over tid fx fra måned til måned og som du selv er inde
på år efter år, så har du ikke været på toilettet i 26 kilo? Eller hvad?

eller hvad med bare tage taljemåle. Det påvirkes ikke så meget af vædske.

> [...]
> Det ville svare til at alle slanke skulle belemres med etiketter som
> selvoptagede og uden evner til at indgå i sociale sammenhænge.

Hvorfor så vred på de slanke?

PS: Jeg er ikke spor slank, men jeg kan slet ikke genkende den vrede
som man skulle have på medier, andre, selvudnævnte guruer eller
"eksperter". Det er vel i bund og grund en selv som har et sæt vaner
som - for dit vedkommende har medført en vægtøgning på 26 kilo på 20 år.
Eller for mit vedkommende 4½ år et vægttab på 22 kilo.
Og den eneste jeg takker er sgu mig selv. At inspiration til hvordan
jeg vil gøre og i allerhøjeste grad ikke vil gøre hentes hos tv, medier,
"guruer" og andre kilder er en anden snak.

Det er sgu undertegnede som bevæger sit legeme >10.000 skridt hver dag
i denne uge; tager wii-udfordringen; placerer knæbindet til volleyball;
spænder cykelhjelmen osv osv osv osv.

Men vrede mod andre....næh, det er livet sgu for kort til.

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-10 10:08

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev og skrev...

Jamen hallo, jeg har det skam fortrinligt - jeg er bare træt af at læse i
avisen eller se på tv, at overvægt skyldes indtag af junkfood - altså at vi
mere eller mindre bevidst har ædt os op i vægt - hvad du jo selv mere ller
mindre antyder.
Jeg kom fra et job med ikke bare 10000 skridt hver dag til et job med rigtig
meget konor og kørsel - og jo jeg kunne da bare have dyrket motion i
fritiden....
Men så er vi jo netop ovre i, at fritid ikke er fritid.
Du kan ikek mene, at livet skal være begrænset fødeindtag, 10 timers arbejde
og 4 timers motion?
Jeg satte skam mit kalorieindtag ned - jeg har dyrket masser af motion -
løb, cykling, ture med hunden, har spillet lidt badminton, dyrket kampsport,
gymnsatik...
Problemet er jo, at hvis man er en smule overvægtig, så bliver der kigget
efter en på gaden, hvis man køber en is en varm sommerdag....folk forventer,
at du sidder med en danskvand, hvis du går ud med vennerne - herregud dog,
han kunne dog også lade være med at ....

Hele pointen med mit indlæg var, at blot et indtag på en kvart liter mælk om
ugen som ekstra kalorieindtag på 26 år giver 20 kg.
Men ingen kan vel med rette kalde en kvart let for uansvarlig opførsel?

Og dit fis med at måle talje - hvorfor i alverden skulle man gøre det?
Bukserne passer jo fint - og om en vægtændring på et par hundrede gram eller
mere skyldes vægttræning, eller det helt fantastiske indtag af fx et par
hotdogs ekstra i 1983 - og jo, dte er mængden vi taler om! - det kan ingen
djævel jo svare på...
Pointen er jo netop, at hvis en stabil vægt skal være en sådan besættelse,
at man skal vejes dagligt - måle taljemål og nappe i hud hver uge, hvor er
så livet?
Og jo, jeg render stadig i fitnesscenteret - mest fordi vi er flyttet og jeg
ikek kan få struktureret træning til at passe ind i min hverdag. Og golf
selvfølgelig, bar ikke lige i disse dage...

Du foreslår, at jeg gennemgår mine køkkenskabe - jovel:
Er der noget specielt du mener jeg burde kigge efter - bortset far at det
ser ud som om du mener de skal være tomme?
Køleskabet er fyldt med porrer, snitløg, selleri, kål, persillerødder og
gulerødder -
Lagrene består af flåede tomater, champignons på gals og fiskekonserves - og
lidt oliven og syltede agurker... Desuden pasta og ris
Så er der gryn og mel - til de hjemmebagte rugbrød og havregrøden - byggryn,
boghvedegryn...

Mac, kongen og pizzapusheren - næh ham besøger jeg aldrig - fede
mejeriprodukter - ikke rigtig skummet, min eller let - aldrig sød - fløde et
par gange om sommeren til jordbær - og måske et par gange om året til
madlavning - ingen ost. Ingen margarine men lidt olivenolie, rapsolie.
Ved du hvad - dit stereotype billede af en person med trang til kage, 8
fulde måltider om dagen osv holder simpelthen ikke jeg vil tro, at ganske
mange menensker, der er overvægtige, spiser ganske fornuftigt og dyrker
ganske meget motion.

Hvis du læser, hvad du selv skriver - så anbefaler du ½ times gang om dagen
som modvægt til det ene glas rødvin om ugen.
Vi må da håbe, det ikke er en der drikker de 21 genstande som
sundhedsstyrelsen anbefaler som maksimum - så var det 10-11 timers gang om
dagen - så skulle man gå i søvne.
Helt grotesk bliver det hvis man bytter den kvarte letmælk om ugen ud med ½
times gang om dagen...

Du skriver jeg er vred på de slanke - det er jeg ingenlunde - jeg er bare
træt af, at man dagligt kan høre læse se at de fede er dovne og spiser
uansvarligt - jeg synes faktisk ikke at en kvart liter mælk om ugen er
uansvarligt.
Nu anbefales det, at vi alle skal spise 6 frugter om dagen - har nogen
fortalt, hvad man så skal fjerne for at opveje disse frugter - elelr er det
også bare ½ times ekstra gang hver dag? lad os antage at man når op på fx 40
æbler om ugen - hvad vejer de - 3-4 kg vel - 50 kalorier per 100 gram -
2000 kalorier mindst....og hvad var det min forbrydelse var - nåjo, 20
kalorier ekstra om dagen...

Fra : Carsten Riis

Dato : 22-01-10 23:49

Firstname Lastname skrev den 22-01-2010 10:08:
> [...]
> mere eller mindre bevidst har ædt os op i vægt - hvad du jo selv mere ller

Ja, vi spiser som om vi stadig levede i et bondesamfund, men har intet
imod at gøre tingene lettere og lettere for selv.

En ganske naturlig ting. Ellers var hjulet heller aldrig opfundet.

> [...]
> Men så er vi jo netop ovre i, at fritid ikke er fritid.
> Du kan ikek mene, at livet skal være begrænset fødeindtag, 10 timers arbejde

næh, hvem siger da det?

> [...]

> at du sidder med en danskvand, hvis du går ud med vennerne - herregud dog,
> han kunne dog også lade være med at ....

Hvad er det for et problem? Og hvorfor påvirker det dig hvad andre
mennesker tænker? Endda fremmede mennesker?

> Hele pointen med mit indlæg var, at blot et indtag på en kvart liter mælk om
> ugen som ekstra kalorieindtag på 26 år giver 20 kg.
> Men ingen kan vel med rette kalde en kvart let for uansvarlig opførsel?

tjo, mon ikke at der været andre ting også, som du på en eller anden
forsimplende måde twister til at kun at være en kvart mælk.

> Og dit fis med at måle talje - hvorfor i alverden skulle man gøre det?

Læs det igen!
Dit argument kørte på at vægten svingede daglig og var afhængig af at du
lige har været på toilettet eller ej eller bare var "dagsformen" den ene
dag.

Taljemålet ændrer sig ikke af vædskeophobninger, toiletbesøg eller
tilsvarende. Det er faktisk en ganske udemærket indikator for, hvor
alvorlig overvægten er.

> Bukserne passer jo fint - og om en vægtændring på et par hundrede gram eller
> mere skyldes vægttræning,

26 kilo er ikke "et par hundrede gram".

og bukser kan du købe dig til. Uanset om du er stor, mellem eller lille.

> eller det helt fantastiske indtag af fx et par
> hotdogs ekstra i 1983 - og jo, dte er mængden vi taler om! - det kan ingen
> djævel jo svare på...

Tjo, du har - ud fra eget udsagn taget x kilo på over y tid.

Dvs. dit kalorieindtag har gennem y tid været højere end dit kalorieforbrug.

> Pointen er jo netop, at hvis en stabil vægt skal være en sådan besættelse,
> at man skal vejes dagligt - måle taljemål og nappe i hud hver uge, hvor er
> så livet?

hvem siger man SKAL det?

> [...]
> Er der noget specielt du mener jeg burde kigge efter - bortset far at det
> ser ud som om du mener de skal være tomme?

Mener jeg det?
hvorfor vil du skyde mig noget i skoene? Er du virkelig så fattig på
argumenter, at du bliver nød til at opfinde nogen for at skyde dem ned?

La' vær med at læse noget som ikke står.

> [...]
> lidt oliven og syltede agurker... Desuden pasta og ris
> Så er der gryn og mel - til de hjemmebagte rugbrød og havregrøden - byggryn,

herligt.

> [...]

> fulde måltider om dagen osv holder simpelthen ikke jeg vil tro, at ganske
> mange menensker, der er overvægtige, spiser ganske fornuftigt og dyrker

Mit stereotype billede?

hmmmm, ta' lige en slapper.

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-10 13:45

Carsten Riis - for det første så taler vi ikke om 26 kg - vi tale om 20 kg
på 26 år.
Du sige så, at det er nemt at finde ud af at man tager på - jo 26 kg fra dag
til dag eller fra et år til et andet er helt oplagt.
Men det er et par hundrede gram hen pover en vinter ikke.
Det her drejer sig om 750 gram om året i gennemsnit - dine bukser passer -
skjorten passer - . Året efter skal du måske have lidt tøj - men du kan
stadig komme i de bukser af den størrelse du hele tiden har købt.

Naturligvis kan man se det efter nogle år, ,men man ændrer jo også facon af
træning af alder og meget andet - tro mig - de første 5-10 kg fordelt over
lige så mange år kommer af ingenting og bliver ikke opdaget.

Alle er enige om, at der kun er to steder at agere - indtaget eller
omsætningen.

jeg påstår ikke, at jeg ikke har haft et større kalorieindtag end jeg har
forbrugt - jeg siger bare, at det svarer til 20 kal om dagen - eller hvad
der svarer til en kvart let om ugen ekstra.
Du siger jeg skal overveje om der ikek har været andet - jo selvfølgelig har
der det - jeg har spist grillede pølser om sommeren som allle andre , men
har så som regel en elelr to dage om ugen, hvor det næsten udelukkende er
grønsager.
det jeg ønsker at gøre op med er den om at det er så nemt - for de fede
lever uansvarligt - de skal bare tage sig sammen og styre sig -
Det kan man ikke - det er 20 kalorier om dagen....det er den sidste mundfuld
på tallerkenen hver dag, der gør hele forskellen.

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 22-01-10 00:32

"Firstname Lastname" <None> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det ville svare til at alle slanke skulle belemres med etiketter som
> selvoptagede og uden evner til at indgå i sociale sammenhænge.

Det gør et meget stort indtryk på mig, at du på en måde "forgifter" de år du
har tilbage at leve i, du bebrejder dig selv, at du trods et tilsyneladende
fornuftig indtag af fødevarer tager på i vægt.
Det er absolut ikke noget alarmerende, men du lader dig påvirke --- det gør
jeg også (over 75 år), men på den anden side, har jeg det bedst, hvis jeg
"retter så nogenlunde ind" --- efter de samme regler som du har dit bøvl med
at leve efter.
Lad os nu være realistiske: Hvor mange år forventer du at leve "ekstra",
hvis du gør det liv til en tilværelse, hvor du nægter dig selv alle
glæder ---- og til glæder for hvem ??? Jeg kan garantere dig for, at når du
først er død, med eller uden overvægt, så fortryder du intet, det har du
ikke en levende chance til, men det er jo ikke ensbetydende med at vi skal
"svine" med vores madvaner og æde helt ubehersket.
Du må tænke over om du vil leve 14 dage længere, eller måske 14 måneder
længere --- og have nogen fornøjelse af det, hvis du nu ville "ødelægge"
resten af din tilværelse ved ikke at kunne spise noget af det som du jo
tilsyneladende godt forstår at vurdere. Det ville jo også være fandens
ærgerligt, hvis din "afgangsbillet" er et færdselsuhelde om 2 år, 3 mdr. Kl:
17:50 ---- og du lige når at bande over at du nu i går aftes kun lavede en
selleribøf og ikke en 300 grams hakkedreng med bløde løg, som du ellers have
drømt om.
Håber at du kan læse "mellem linierne", at jeg ønsker det godt for dig ---
lad være med at ødelægge den resterende del af dit liv med hverken slap
ligegyldighed eller fanatiske kostplaner, der jo i den sidste ende ikke kan
tage højde for vores forskellige "forbrænding" (stofskifte)
Har selv prøvet at leve i 3 år udelukkende på franskbrød og makrel i tomat +
lidt vitaminpiller i ny og næ, det samme morgen, middag og aften --- sammen
med grøn the.
Held og lykke
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 22-01-10 10:17

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse

hej Hans
Nej, mit liv bliver ikke spoleret - jeg blev bare så træt af endnu engang at
læse at vi fede kostede samfundet så dyrt - hvorefter fulgte en opremsning
af alle de fejl mennesker, der lever, har.
Endnu engang tog man de ekstremt fede på et par hundrede kg og satte dem op
som markører for alle os andre der drøner gennem livet med et par kg
ekstra -
Og tro mig, jeg har et godt liv, som jeg nyder - og jeg ved at jeg kan komme
eherfra, hvad dag det skal være.

Som du selv skriver, så er det vigtigere med liv til årene end år til livet.
Jeg ler tit af de fine undersøgelser der viser, at man med den elelr den
livsstil forbedrer sin overlevelse med så og så mange % - men aldrig hvad
%'en skal tages af -
Jo, man kan reducere forekomsten af det eller det med 25% - men hvis
risikoen i forvejen er næsten nul, så er det jo ligegyldigt..

men tak for hilsnern -Leopold