Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Udregning af rente på et lån?
Fra : Rune Vestergaard

Dato : 19-01-10 11:17

Lånet lyder på 130.000 kr.

Det blev betalt over 24 måneder.

Renten starter på 5% og ender på 1,5%
Dvs. den falder ca. 0,15% om måneden. Den falder ens hele vejen igennem,
uden hensyntagen til rentesvingninger i banker osv.
Måske er renten anderledes ved nationalbanken og andre steder, men det
ligger fast at den falder med ca. 0.15% pr. md. i dette tilfælde.

Afbetalingen er oprindeligt 6500 kr om måneden, men det trak ud, således at
indbetalingerne ikke var ens hver månede og derfor endte med at tage 24
måneder at betale hele lånet ud.

Nogle måneder blev der betalt 9000 kr., andre måneder 0 kr.

Hvordan regner jeg ud hvad det kommer til at koste i rente for personen der
har lånt pengene?

Der skal ikke tages hensyn til rentefradrag og rentetilskrivninger.

Det skal gøres så simpelt som muligt.

Fra : alexbo

Dato : 19-01-10 14:02

"Rune Vestergaard" skrev

> [...]
> Nogle måneder blev der betalt 9000 kr., andre måneder 0 kr.
> Hvordan regner jeg ud hvad det kommer til at koste i rente for personen

Måned for måned.
1 md 130.000 *5%/12 =541 kr.
afdrag 6.500 kr
2 md 130.000 -6500 *4,85%/12 = 499 kr