udev konfiguration?
Fra : Morten P

Dato : 19-01-10 19:22

Jeg har et par USB-to-Serial enheder og vil gerne have at de altid får det
samme dev navn som de havde sidst jeg stoppede dem i eller maskinen bootede.

Så vidt jeg kan læse mig frem til skal jeg rode med udev.

Jeg forstår simpelthen ikke 'man udev'!

Det er vist denne fil /lib/udev/rules.d/75-tty-description.rules [1] jeg
skal kopiere til /dev/udev/rules.d/ med et højere nummer.

Men hvad skal jeg skrive i den for at denne enhed altid får /dev/ttyUSB5 ?

root@igolf# lsusb | grep Serial
Bus 004 Device 004: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial
Port
Bus 004 Device 003: ID 067b:2303 Prolific Technology, Inc. PL2303 Serial
Port

Jeg har forsøgt at lægge dette ind:

SUBSYSTEMS=="usb", ATTR{address}=="067b:2303", KERNEL=="usb*",
NAME="ttyUSB5"

Det gav (selvf) ikke det forventede resultat - Måske fordi jeg ikke har det
rigtige ID?
(Burde ID'erne på de to enheder ikke have været forskellige?!)

[1]

SUBSYSTEMS=="usb", ENV{ID_MODEL}=="", IMPORT{program}="usb_id --export %p"
SUBSYSTEMS=="usb", ENV{ID_MODEL_FROM_DATABASE}=="", IMPORT{program}="usb-db
%p"
SUBSYSTEMS=="usb", ATTRS{idVendor}!="", ATTRS{idProduct}!="",
ENV{ID_VENDOR_ID}="$attr{idVendor}", ENV{ID_MODEL_ID}="$attr{idProduct}"
SUBSYSTEMS=="usb", GOTO="tty_end"

Fra : Benny Amorsen

Dato : 19-01-10 20:42

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

> Det gav (selvf) ikke det forventede resultat - MÃ¥ske fordi jeg ikke har det
> rigtige ID?
> (Burde ID'erne på de to enheder ikke have været forskellige?!)

Mange billige USB-enheder har ikke unikke ID'er. Sorry.

/Benny

Fra : Morten P

Dato : 19-01-10 21:01

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> wrote in message

> Mange billige USB-enheder har ikke unikke ID'er. Sorry.

Jeg mistænkte det!

Så vi er enige om at jeg med otte enheder sluttet til efter en reboot ikke
har den mindste chance for at vide hvilke enheder der har fået hvilke tty'er
ikke?

Der er ikke noget andet hack/smart man kan gøre?

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-01-10 23:27

Morten P wrote:
> [...]
> samme dev navn som de havde sidst jeg stoppede dem i eller maskinen bootede.
>
> Så vidt jeg kan læse mig frem til skal jeg rode med udev.

Prøv denne:
Writing udev rules
http://reactivated.net/writing_udev_rules.html

> [...]
> SUBSYSTEMS=="usb", ATTRS{idVendor}!="", ATTRS{idProduct}!="",
> ENV{ID_VENDOR_ID}="$attr{idVendor}", ENV{ID_MODEL_ID}="$attr{idProduct}"

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Benny Amorsen

Dato : 20-01-10 09:42

> [...]

> har den mindste chance for at vide hvilke enheder der har fået hvilke tty'er

Prøv at kigge på
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/udev/+bug/107208

Det vil dog sandsynligvis ikke hjælpe dig så meget. Du kan sætte det op
per port med BUS=="usb", ID=="6-4:1.0" eller så, men USB-bus-numre kan
også skifte når du rebooter.

/Benny

Fra : Benny Amorsen

Dato : 20-01-10 15:31

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Det er netop dette skift udev kan klare ved at oprette et symlink til
> det aktuelle devicenavn.
> Se Writing udev rules:
> http://reactivated.net/writing_udev_rules.html#sysfsmatch

Du skulle måske overveje at læse hele tråden...

Hvordan havde du tænkt dig at udev skulle kende forskel på to enheder
med samme serienummer, når bus-numrene heller ikke er stabile?

/Benny

Fra : Benny Amorsen

Dato : 20-01-10 15:34

"Morten P" <spam@spam.spam> writes:

> Jeg indså jeg havde taget fejl da jeg troede USB enheder havde et unikt ID.

Det tager du sådan set ikke fejl omkring. USB-enheder BØR have et unikt
ID. Desværre sparer nogle producenter det væk.

> De har et vendor ID og et produkt ID så det er klart at alle mine rs232
> dimser har samme ID

Ja det har de OGSÃ….

> Hvis jeg kan få udev til at låse en fysisk USB port til et på forhånd kendt
> dev name når den ser et givent vendor:prod id så er jeg ovenud glad

De fysiske USB-porte kan identificeres på bus-numre, men bus-numre kan
skifte ved reboot/opgradering.

/Benny

Fra : Benny Amorsen

Dato : 21-01-10 14:11

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> writes:

> Du skulle måske overveje at lære om udev ved at læse
> http://reactivated.net/writing_udev_rules.html
> Writing udev rules
>
> Det drejer sig ikke om serienumre eller bus-numre, men om ved hjælp af
> udevinfo - query udev device information
> at finde unikke identifikationer af de partitions man vil mounte.

Du er godt nok ikke skarp. Hvor mange partitioner har dine
USB-seriel-porte?

/Benny

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 21-01-10 22:56

> [...]

>skal kopiere til /dev/udev/rules.d/ med et højere nummer.

>Men hvad skal jeg skrive i den for at denne enhed altid får /dev/ttyUSB5 ?

Nu har jeg ikke selv sådan nogle at lege med, men jeg vover et
gæt på DEVPATH.

Hvis du kører en....

# udevadm info --query=all --name=/dev/ttyUSB5

.....burde du få noget à la dette output, som ikke just er en USB-
Serial-dims, men konceptet er nok godt nok alligevel:

# udevadm info --query=all --name=/dev/dvb/adapter0/frontend0
P: /devices/pci0000:00/0000:00:1d.7/usb1/1-7/dvb/dvb0.frontend0
N: dvb/adapter0/frontend0
S: char/212:3
E: UDEV_LOG=3
E: DEVPATH=/devices/pci0000:00/0000:00:1d.7/usb1/1-7/dvb/dvb0.frontend0
E: MAJOR=212
E: MINOR=3
E: DEVNAME=/dev/dvb/adapter0/frontend0
E: DVB_ADAPTER_NUM=0
E: DVB_DEVICE_TYPE=frontend
E: DVB_DEVICE_NUM=0
E: SUBSYSTEM=dvb
E: ACL_MANAGE=1
E: DEVLINKS=/dev/char/212:3

Det væsentlige (vil jeg gætte på) er DEVPATH, der unikt identificerer
stien til den pågældende USB-port. Prøv at lave et match på den i din
udev-rule.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 22-01-10 13:21

Morten P wrote:
> [...]
> samme dev navn som de havde sidst jeg stoppede dem i eller maskinen bootede.
>
> Så vidt jeg kan læse mig frem til skal jeg rode med udev.

Fandt dette på Google:

How to configure udev for a USB serial port
http://answers.oreilly.com/topic/678-how-to-configure-udev-for-a-usb-serial-port/

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 22-01-10 12:15

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Fandt dette på Google:
> How to configure udev for a USB serial port

Prøv at læse hele tråden - Og sæt dig ind i problemstillingen.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I write to discover what I think." -- Daniel Boorstein

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 22-01-10 11:02

Jørgen Heesche <heesche@webspeed.dk> wrote:

> Jeg ved ikke, hvad den snak om serielle usbporte betyder. Jeg har 'bare'
> nogle usbstik.

Det kan jo så undre at du blander dig i diskutionen når det var sådanne
enheder det oprindelige spørgsmål handlede om.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"Hey! The brother's got his own horn section!" Tom Servo