Miljøet i folkeskolen
Fra : Bent

Dato : 16-01-10 22:51

Jeg har lige hørt en hel masse om mobning i folkeskolen i radioen.

I nyhedsmedierne omtales en sag om en 15.årig piges knivstikkeri i en
skolegård.

Jeg fornemmer, at miljøet i folkeskolen ikke er så godt. Folkeskolen
er vist ikke det rigtige sted at opholde sig for dem, der gerne vil
lære noget.

Mvh
Bent Jensen

Fra : Bæ9

Dato : 17-01-10 11:51

"Bent" <translat1168@yahoo.com> skrev i meddelelsen
[...]

hvorfor skriver du det?
hvad er dit ærinde?

Fra : kjaer

Dato : 17-01-10 17:21

Bæ9 wrote:
> [...]
>
> Jeg fornemmer, at miljøet i folkeskolen ikke er så godt. Folkeskolen
> er vist ikke det rigtige sted at opholde sig for dem, der gerne vil

Mobning i folkeskolen er måske et stort problem, som ignoreres af de fleste
lærere.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-01-10 00:36

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Mobning i folkeskolen er måske et stort problem, som ignoreres af de
> fleste lærere.

Kender du alle lærere i folkeskolen? Hvad er "De fleste" ? Er det fx 80
procent af dem der ignorerer mobning eller er det kun 51 procent? Har du
nogen dokumentation for at det forholder sig sådan med "de fleste lærere"?
Og hvor mange lærere kender du egentlig selv? Og er dem du evt. kender
ligeglade med mobning for de flestes vedkommende?

Fra : kjaer

Dato : 18-01-10 14:26

Arne H. Wilstrup wrote:
> "kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Kender du alle lærere i folkeskolen?

Heldigvis ikke. Men jeg kender nogen af ofrene.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-01-10 19:02

> Heldigvis ikke. Men jeg kender nogen af ofrene.

Så din påstand om at mobning ignoreres af de fleste lærere er altså løgn?

Fra : kjaer

Dato : 18-01-10 19:42

Arne H. Wilstrup wrote:
> "kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Så din påstand om at mobning ignoreres af de fleste lærere er altså
> løgn?

Det er ikke en påstand, det er en konstatering.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-01-10 16:46

> Det er ikke en påstand, det er en konstatering.

Bevis det! Du sidder jo direkte og lyver, eftersom du lige har erkendt at du
ikke kender alle lærere eller blot hovedparten af dem og deres virke, så kan
du naturligvis heller ikke udtale dig om at "de fleste lærere" ignorerer
mobning, vel?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-03-10 20:30

"kjaer" <sikkenoej@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Det er ikke en påstand, det er en konstatering.

Næ, det er en mening, men den ligger langt fra sandheden.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-01-10 19:39

Bent <translat1168@yahoo.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg fornemmer, at miljøet i folkeskolen ikke er så godt. Folkeskolen
> er vist ikke det rigtige sted at opholde sig for dem, der gerne vil

Regn med at der er store forskelle fra skole til skole, ja, fra klasse
til klasse.

Der er jo tale om forskellige skoleledere, og forskellige lærere. Endda
om forskellige børn.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-01-10 00:38

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Regn med at der er store forskelle fra skole til skole, ja, fra klasse
> til klasse.
>
> Der er jo tale om forskellige skoleledere, og forskellige lærere. Endda
> om forskellige børn.

Ja, ikke alene det, men der er også forskellige skoler og massevis af børn
og lærere. Bent er kun ude i sit sædvanlige ærinde, nemlig med sin påstand
om at man ikke kan lære noget i folkeskolen, og at undervisning er af det
onde. Kun egen erfaring dur for man kan jo erfare sig til alt, tror han.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-10 06:09

Arne H. Wilstrup <nixenbixen@invalid.com> wrote:

> [...]
> og lærere. Bent er kun ude i sit sædvanlige ærinde, nemlig med sin påstand
> om at man ikke kan lære noget i folkeskolen,

Alle børn lærer da 'noget' i folkeskolen, selv dem den er mindst egnet
for, som de meget dårligt begavede [der havde været bedre tjent med
skoler under den gamle åndssvageforsorg], og de meget højt begavede [der
må kigge på Atheneskolen i Søborg med de alt for få pladser].

Og børn inden for normalområdet klarer sig ganske udmærket. Også meget
højt begavede uden for meget testosteron kan klare sig; har de for meget
»krudt i rumpetten« bliver kedsomheden en plage for alle, og skolegangen
bliver en total fiasko. De kan så ende som de sædvanlige ufaglærte
medlemmer af Mensa med en IQ over 130.

Ja, jeg har skam da fulgt mine gamle elever fra mit år som lærervikar i
en lokal folkeskole. Hård adfærdsdisciplin for en superintelligent
11-årig dreng med for meget testosteron fører til et 15-årigt hashvrag
med fremtiden bag sig. Mens en jævnaldrende og lige så intelligent men
meget stille dreng i samme klasse stryger lige gennem gymnasieskolen på
vej mod universitetet.

> og at undervisning er af det nde. Kun egen erfaring dur for man kan jo
> oerfare sig til alt, tror han.

Det er jo skolen generelt han ikke bryder sig om, ikke blot folkeskolen.
Også privatskolen, også gymnasieskolen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-01-10 19:04

> Det er jo skolen generelt han ikke bryder sig om, ikke blot folkeskolen.
> Også privatskolen, også gymnasieskolen.

Præcis - jeg gad nok vide hvilken skolegang han har haft, siden han har et
sådant indædt had til samme.

Fra : Per Rønne

Dato : 18-01-10 19:39

Arne H. Wilstrup <nixenbixen@invalid.com> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> Præcis - jeg gad nok vide hvilken skolegang han har haft, siden han har et
> sådant indædt had til samme.

Jeg må indrømme at jeg udtrykte det lidt forkert. Det er ikke blot
folkeskolen, privatskolen og gymnasieskolen han ikke bryder sig om

Det er også universitetet ... ja, du er jo selv i gang på
engelsk-studiet; kunne du have nået samme stade som autodidakt ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-01-10 16:41

> [...]
>
> Det er også universitetet ... ja, du er jo selv i gang på
> engelsk-studiet; kunne du have nået samme stade som autodidakt ?

Absolut ikke- i hvert fald ville det have taget oceaner af år før jeg ville
være nået så langt, og jeg skulle så helst have befundet mig i UK.

Fra : kjaer

Dato : 19-01-10 09:36

wrote:

> [...]
> i en lokal folkeskole. Hård adfærdsdisciplin for en superintelligent
> 11-årig dreng med for meget testosteron fører til et 15-årigt hashvrag

Hvis han ikke er så heldig at blive headhuntet af "hells angels"

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-01-10 00:34

> [...]
>
> Jeg fornemmer, at miljøet i folkeskolen ikke er så godt. Folkeskolen
> er vist ikke det rigtige sted at opholde sig for dem, der gerne vil

Thailand er et land hvor man som forbryder kan bestikke sig ud af
fængslerne, hvis man er rig nok, og hvor de fattige må blive til de dør af
sult, tæv og sygdom. Thailand er vist ikke det rigtige sted at opholde sig
hvis man vil leve til man bliver gammel.

Fra : Bent

Dato : 19-01-10 05:24

"Arne H. Wilstrup" wrote:

> [...]
> sult, tæv og sygdom. Thailand er vist ikke det rigtige sted at opholde sig
> hvis man vil leve til man bliver gammel.

Overlæreren har svært ved at holde sig til emnet for denne tråd:
mobning og miljø i folkeskolen.

I stedet begynder overlæreren at tale om straffuldbyrdelse og
kriminalforsorg i Thailand. Skal det mon forestille en akademisk
instilling til tingene?

Jeg har opholdt mig i Thailand i mange år og kan, hvis det skulle
interrssere nogn, oplyse, at "life expectancy" i de to lande er:
Danmark: 78,3 år
Thailand: 73,1 år

Overlæreren betvivler i tråden, at der finder mobning sted i
folkeskolen i Danmark. Hvorfor Danamrks Radio så bruger masser af
udsendelsestid på mobning, det er da mærkeligt.

Jeg hører netop nu i nyhederne undervisningsministeren udtale, at
lærere i naturfag også skal lære at undervise i læsning, så eleverne
forlader folkeskolen med læsekompetence i bagagen. Hvordan kan det gå
til, at nogle elever kan aftjene undevisningspligten på ni år uden at
nå frem til rigtigt at kunne kæse og skrive i verdens dyreste
folkeskole?

Jeg kan oplyse, når nu overlæreren gerne vil beskæftige sig med
thailandske forhold, at stort set alle i Thailand kan læse og skrive
thai, selvom landet har et skrivesystem, som jeg skønner er ti gange
så kompliceret som det dansle. Skrivesystemet på thai er det, man ser
her:
http://www.thairath.co.th

Jeg har også lært det og tjent penge på mine færdigheder på området.
Det er sket uden bekostning fra skatteydernes eller samfundets side
gennem slvstændigt arbejde uden lærerindblanding. Det har været
fantastisk sjovt at kunne omgås thailænderne på deres modersmål.

Nu er jeg i gang med at lære farsi. Det er det sprog, man taler i iran
og for halvdelen af befolkningens vedkommende i Afghanistan, hvor
Danmark er i krig og har svært ved at kommunikere. Det er et ganske
forrnøjeligt studium. Jeg har været heldig at stifte bekendtskab med
en iraner, som kan give mig den rigtige udtale af farsi.

Mvh
Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-01-10 16:58

> Overlæreren har svært ved at holde sig til emnet for denne tråd:
> mobning og miljø i folkeskolen.

Dilletantoversætteren forstår ikke et elaboreret sprogniveau. Det var jeg
ikke klar over. For fremtiden skal jeg nok forsøge at skrive på Anders
And-niveau, så dilletantoversætteren kan følge med.

> I stedet begynder overlæreren at tale om straffuldbyrdelse og
> kriminalforsorg i Thailand. Skal det mon forestille en akademisk
> instilling til tingene?

Man må formode at dilletantoversætteren kan forstå en vis form for
abstraktion, men det synes ikke at være tilfældet.

> Jeg har opholdt mig i Thailand i mange år og kan, hvis det skulle
> interrssere nogn, oplyse, at "life expectancy" i de to lande er:
> Danmark: 78,3 år
> Thailand: 73,1 år

Altså dør man tidligere i Thailand - det kommer jo ikke uventet at
dilletantoversætteren bor i et land hvor levealderen er ringere end i
Danmark, godt vedligeholdt af korrupte politifolk, ditto retssystemer og
europæere der velvilligt bidrager til det med seksuelle udnyttelser af børn.
Et land hvor fattigdommen trives medens folk som dilletantoversætteren
bidrager til festlighederne som den nye overklasse.

> Overlæreren betvivler i tråden, at der finder mobning sted i
> folkeskolen i Danmark. Hvorfor Danamrks Radio så bruger masser af
> udsendelsestid på mobning, det er da mærkeligt.

Dilletantoversætteren kan simpelthen ikke læse - jeg har aldrig betvivlet
tilstedeværelsen af mobning i folkeskolen. Jeg har bestridt påstanden om at
lærerne der er totalt ligeglade med det, sådan som Kjaer påstår.

> [...]
> til, at nogle elever kan aftjene undevisningspligten på ni år uden at
> nå frem til rigtigt at kunne kæse og skrive i verdens dyreste

Måske fordi der er tale om elever der er dyslektiske, hvilket skolen ikke
kan gøre for, eller fordi der findes elever der ikke har den fornødne støtte
i hjem hvor også funktionelle analfabeter findes. Og i
dilletantoversætterens foretrukne korrupte paradis er der ikke ret mange
funktionelle analfabeter - de er simpelthen analfabeter for en stor dels
vedkommende.

> [...]
> thai, selvom landet har et skrivesystem, som jeg skønner er ti gange
> så kompliceret som det dansle. Skrivesystemet på thai er det, man ser

Det er en gratis påstand. Jeg kan jo ligesom dilletantoversætteren hævde at
det er skønmaling af thailandske forhold, eftersom vi jo har thailændere her
i landet der har overmåde svært ved blot at læse alfabetets bogstaver.

> [...]
> gennem slvstændigt arbejde uden lærerindblanding. Det har været
> fantastisk sjovt at kunne omgås thailænderne på deres modersmål.

Jeg er sikker på at dilletantoversætterens kundskaber i thai er ganske
primitivt.

> [...]
> forrnøjeligt studium. Jeg har været heldig at stifte bekendtskab med
> en iraner, som kan give mig den rigtige udtale af farsi.

Hvad??? Jeg troede at dilletantoversætteren afskyede enhver form for
undervisning. Nu er han lige i gang med at lære "farsi" af en iraner? Så
dilletantoversætteren indrømmer altså at undervisning er godt?

Fra : Bent

Dato : 20-01-10 01:27

Per Rønne wrote:

> [...]
> skoler under den gamle åndssvageforsorg], og de meget højt begavede [der
> må kigge på Atheneskolen i Søborg med de alt for få pladser].

Du har et omfattende kendskab til det danskeuddannelsesvæsens
indretning og navnene på de forskellige etablissementer. Hvad du
desværre ikke har den fjerneste forståelse af, det er, hvad der får
personer til at lære noget. Maria Montessori ved du ikke, hvem eer.
Elevcentreret undervisning siger dig ikke noget.

> [...]
> »krudt i rumpetten« bliver kedsomheden en plage for alle, og skolegangen
> bliver en total fiasko. De kan så ende som de sædvanlige ufaglærte

Du har fejlagtige eller forældede forestillinger om hormonet
testosteron. Hvis du læser Wikipedia-artiklen om stoffet, vil du se,
at man mener, det fremmer konentrationsevnen.

> Det er jo skolen generelt han ikke bryder sig om, ikke blot folkeskolen.
> Også privatskolen, også gymnasieskolen.

Når en tilstedeværnde person omtales i tredje person, er der tale om
mobning Om jeg bryder mig om en skole, det afhænger ganske af, om den
er eleven til nogen hjælp, når denne skal lære noget. >Hvis dens
hovedformål er at tjene som en undskyldning for lærerløntimer, har den
ikke rigtigt nogen berettigelse.

Nogle skolelærere virker motiverende på eleverne. Andre har en særlig
evne til at få eleverne til at miste lysten til at lære noget. De
sættes i tomgang og kan henslæbe år af deres tilværelse, således at
de, når de endelig har eftjent deres undervisningspligt, stadigvæk
dårligt kan læse og skrive rigtigt. Det er en skndaløs kendsgerning,
som lærretablissementet fortier.

Folkeskolen har meget karakter af noget, der skal overstås.

Kommunerne bruger astronomiske beløb på specialundervisning af elever,
folkeskolen har immuniseret mod tilegnelse af viden og færdigheder.

Mvh
Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-01-10 17:06

> [...]
> personer til at lære noget. Maria Montessori ved du ikke, hvem eer.
> Elevcentreret undervisning siger dig ikke noget.

Det ved dilletantoversætteren - nemlig du - jo intet om. Og hvad Montessori
har med denne sag at gøre, er også uklart.

> Du har fejlagtige eller forældede forestillinger om hormonet
> testosteron. Hvis du læser Wikipedia-artiklen om stoffet, vil du se,
> at man mener, det fremmer konentrationsevnen.

Hvem er man? Helmuth Nyborg mener fx at hormonforøgelse hæmmer intelligensen
og koncentrationsevnen. (Uden koncentration - dårlig læring og dermed dårlig
intelligens)

> Når en tilstedeværnde person omtales i tredje person, er der tale om
> mobning

Så når dilletantoversætteren hele tiden formulerer sig om mig med ordet
"overlæreren", så er det mobning? Det tænkte jeg nok.

> [...]
> er eleven til nogen hjælp, når denne skal lære noget. >Hvis dens
> hovedformål er at tjene som en undskyldning for lærerløntimer, har den

Folkeskolens formål har intet med læreløntimer at gøre.

> [...]
> de, når de endelig har eftjent deres undervisningspligt, stadigvæk
> dårligt kan læse og skrive rigtigt. Det er en skndaløs kendsgerning,

Der findes intet at fortie, for ovenstående er noget vrøvl fra ende til
anden. Dilletantoversætteren har intet at have sine påstand i. Det er og
bliver påstande, løse påstande som er lige så forvrøvlede som det forhold at
dilletantoversætteren skulle have nogen som helst formelle kompetencer i at
oversætte fra thai til dansk.

> Folkeskolen har meget karakter af noget, der skal overstås.

Heller ikke det er der et eneste sandt ord i. Det ville glæde mig hvis
dilletantoversætteren kunne dokumentere sine påstande, men det kan han jo
heller ikke. Det lort dilletantoversætteren lukker ud er jo bare
tomgangssnak.

> Kommunerne bruger astronomiske beløb på specialundervisning af elever,
> folkeskolen har immuniseret mod tilegnelse af viden og færdigheder.

Dilletantoversætterens viden om folkeskolen er så godt som ikké
eksisterende. Han blev jo smidt ud af folkeskolen p.g.a. dårlig opførsel og
måtte derfor friste tilværelsen på en specialskole for at opnå blot et
minimum af færdigheder. Så rejste han til thailand for at udnytte de
uderkuede thailændere med sine store armbevægelser og sine forskruede ideer
om undervisning og Danmark og folkeskolen.

Fra : Bent

Dato : 20-01-10 03:48

Per Rønne wrote:

> Det er ogs universitetet ... ja, du er jo selv i gang p
> engelsk-studiet; kunne du have n et samme stade som autodidakt ?
Hvilket stade befinder overlæreren sig på? Jeg tror, jeg har mere fod
på det engelske, end både du og overlæreren.

Hvor langt nåede overlæreren med russisk og kinesisk og
medicinstudiet? Hvilket stade befinder han sig på her?

Mvh
Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-01-10 16:45

> [...]
>
> Hvor langt nåede overlæreren med russisk og kinesisk og
> medicinstudiet? Hvilket stade befinder han sig på her?

Jeg valgte at forlade universitetet helt på et bestemt tidspunkt for at
hellige mig uddannelsen til lærer, så jeg kunne få en stilling der kunne
bidrage til at jeg kunne forsørge familien. Jeg har allerede forklaret
hvorfor jeg forlod medicinstudiet, så det har intet med sagen at gøre.

Og nej, jég tror ikke du har mere fod på det engelske end Per og jeg. Men
det kan jo komme an på en prøve. Du kan jo skrive et afsnit om en
thailænders trængsler i Danmark på engelsk og så lad os se hvormange fejl du
laver og hvilke. Jeg er sikker på at både Per og jeg vil kunne finde
adskillige fejl om det emne end du egentlig bryder dig om. Og emnet er
naturligivs sådan skruet sammen at du ikke uden videre kan skrive det af
efter en indfødt englænder.

Fra : Bent

Dato : 21-01-10 07:33

Overlæreren wrote:

> Det ved dilletantoversætteren - nemlig du - jo intet om. Og hvad Montessori
> har med denne sag at gøre, er også uklart.

Hvis overlæreren ikke kender Maria Montessoris regler for undervisning
og ikke kan se sammenhængen mellem dårligt miljø i folkeskolen og den
manglende efterleven af Montessoris metode, vil jeg sige, at
overlærerens kendskab til pædagogik er meget begrænset.i

> Hvem er man? Helmuth Nyborg mener fx at hormonforøgelse hæmmer intelligensen
> og koncentrationsevnen. (Uden koncentration - dårlig læring og dermed dårlig
> intelligens)

Wikipedia var det. Helmuth Nyborgs teorie err vist ret omstridet.

> Så når dilletantoversætteren hele tiden formulerer sig om mig med ordet
> "overlæreren", så er det mobning? Det tænkte jeg nok.

Nej, det er mobning, når man omtaler den tilstedeværende med "han"
eller "hun", ikke med stillingsbetegnelse.

> Om jeg bryder mig om en skole, det afhænger ganske af, om den

> Folkeskolens formål har intet med læreløntimer at gøre.

Nøstn rigtig formulerett. CEPOS' undersøgelser har vist, at der ingen
sammenhæng er mellem størrelsen af de ressourcer, samfundet bruger på
undervisningsvæsenet og de opnåede undervisningsresultater.

> Der findes intet at fortie, for ovenstående er noget vrøvl fra ende til
> anden. Dilletantoversætteren har intet at have sine påstand i. Det er og
> bliver påstande, løse påstande

Se, her er det, vi er uenige. Jeg gør observationer i virkelighedens
verden og må fastholde mine synspunkter på området.

>som er lige så forvrøvlede som det forhold at
> dilletantoversætteren skulle have nogen som helst formelle kompetencer i at
> oversætte fra thai til dansk.

Hvem har fremsat en sådan påstand. Jeg har i hvert fald ikke.

> Heller ikke det er der et eneste sandt ord i. Det ville glæde mig hvis
> dilletantoversætteren kunne dokumentere sine påstande, men det kan han jo
> heller ikke.

Man kan se på den optræden, mange af eleverne udviser over for
folkeskolen, at den rager dem en papand. Som Per Erik Rønne er inde
på, kan folkeskolen endog have svært ved at samarbejde med
højintelligente elever.

> Dilletantoversætterens viden om folkeskolen er så godt som ikké
> eksisterende.

Den lader vi lige stå lidt. Det er almindeligt kendt, at
specialundervisning udgør en enorm økonomisk belastning for
samfundet.

> [...]
> uderkuede thailændere med sine store armbevægelser og sine forskruede ideer
> om undervisning og Danmark og folkeskolen.

Fri fantasi fra overlærerens side. Jeg aftjente min undervisningspligt
i en sædvanlig grå kommuneskole, kom i lære i jernindustrien og fik
svendebrev. Så læste jeg lidt i børerne og tog som privatist
adgangseksamen til teknika, hvorefter jeg blev optaget på at statsligt
kursus til studentereksamen, hvor jeg tog matematisk-fysisk
studentereksamen i løbet af to år. Jeg ville gerne have gjort det som
privatist, men jeg kunne se, at kompetencekravene var meget
lempeligere, hvis man bare tilmeldte sig og mødte op. Så fik man
medtællende fedterøvskarakterer og slap for at blive eksamineret i en
mængde stof. Det eneste problem var, at man vanskeligt kunne
koncentrere sig om at lære noget fra bøgerne derhjemme, fordi man var
tvunget til at møde op og høre på lærere med tåbelige politiske
holdninger.

Smede- og maskinfaget, som jeg er udlært i, er efter min mening det
fornemmeste blandt alle håndværksfag. Det er det fag, hvor man
arbejder med den største nøjagtighed, de største hårdhedsgrader og de
højeste temperaturer. Jeg holder meget af mit fag og er glad for den
undervisning, jeg allerede i skoletiden fik i faget af en smedemester
i nabolaget, hvor vi boede. Jeg fik forståelsen af, at det var
opnåelse af geometrisk veldefinerede former, det meget drejede sig om,
og at man ikke arbejdede på må og få, men sædvanligvis på grundlag af
en forud udarbejdet tegning. Jeg er stødt å¨civilingeniører, der
simpekthen ikke forstår dette.

Jeg søgte om aftjening af værnepligten gennem udførelse af arbejde i
udviklingslande, men blev afvist af Mellemfolkeligt Samvirke. Senere
kom jeg alligevel til at arbejde på fire store ingeniørprojekter i
Thailand, men det var på grund af de sprogkundskaber, jeg i
mellemtiden havde erhvervet, og ikke mine kundskaber på det tekniske
område. Da pengene kom fra EU og Japan, og kontrakterne var på
engelsk, skulle alt skriftligt være på engelsk. Det kunne de
thailandske ingeniører ikke klare, men det kunne jeg, samtidig med at
jeg heherskede det thailandske sprog.

Mvh
Bent Jensen

Fra : Bent

Dato : 21-01-10 13:04

"Arne H. Wilstrup" wrote:

> Dilletantoversætteren forstår ikke et elaboreret sprogniveau. Det var jeg
> ikke klar over. For fremtiden skal jeg nok forsøge at skrive på Anders
> And-niveau, så dilletantoversætteren kan følge med.

Jeg har stadigvæk meget svært ved ar finde logik og relevans i
overlærerens skriveri om Thailand. Overlæreren vil tilsyneladende
meget hellere tale om Thailand end om mobning og dårligt miljø i den
danske folkeskole.

> Man må formode at dilletantoversætteren kan forstå en vis form for
> abstraktion, men det synes ikke at være tilfældet.

Overlærerens snak om Thailand er ikke abstraktion, men udenomssnak.

> Altså dør man tidligere i Thailand -

Ja, vi er enige på det punkt. Men man dør syv år senere end i Rusland,
hvor life expectancy er 66 år. Jeg tror, forklaringen på de to landes
kortere levealdre simpelthen er, at indbyggerne drikker for meget
alkohol.

> [...]
> Et land hvor fattigdommen trives medens folk som dilletantoversætteren
> bidrager til festlighederne som den nye overklasse.

Jeg har forsøgt at hitte rede i, hvad det er, overlæreren her forsøger
at påstå. Det er meget dårligt dansk. Hvis det ikke kommer bag på
nogen, at jeg bor i Thailand, er det nok fordi man har hørt noget om,
at det skulle være et meget smukt land med en charmerende og livsglad
befolkning, som hvert år besøges af 150.000 danskere.

På korrekt dansk siger man ikke, at middellevealderen er ringere, men
at den er lavere eller kortere.

Korruption findes desværre også i Danmark. For ikke så lang tide siden
hørte man i nyhedsmedierne om en fængselsfunktionær ved Vestre
Fængsel, der havde ladet sig bestikke af organiserede kriminelle til
mod sex som betaling at lade de kriminelle have mobiltelefoner.

At europæere - fortrinsvis danskere - har seksuel omgang med
mindreårige på danske børneinstitutioner hører man ret tit om i
Danmark, hvor den slags ikke straffes nær så strengt som i Thailand.
En ret ny sag er fra overlærerens bopælskommune, Tårnby, hvor en
brandmand havde haft glødende omgang med en 10-årig pige, som han
havde troet var noget ældre.

> - jeg har aldrig betvivlet
> tilstedeværelsen af mobning i folkeskolen. Jeg har bestridt påstanden om at
> lærerne der er totalt ligeglade med det, sådan som Kjaer påstår.

Så nåede vi så langt. Og hvad er efter overlærerens opfattelse så
årsagen til, at mobning stadigvlk pågår, når lærerne ikke er ligeglade
med det=

Da jeg gik i kommuneskole, blev vi mobbet af læreren på den måde, at
man, når klassen blev spurgt om noget, blev spurgt, selv om man ikke
havde rakt hånden op. Hvad kan formålet med det have været andet end
at ydmyge eleven. Kun en nar af en skolelærer kan finde på at optræde
på denne uhøflige måde.i

> Måske fordi der er tale om elever der er dyslektiske, hvilket skolen ikke
> kan gøre for, eller fordi der findes elever der ikke har den fornødne støtte
> i hjem hvor også funktionelle analfabeter findes.

Generelt kan man sige, at når der er problemer, er det - efter skolens
opfattelse - altid eleven og aldrig læreren eller skolen, der er noget
galt med. Man opfinder straks en eller anden fancy lidelse, pådutter
den eleven og får en undskyldning til at bede om flere lærerløntimer
til særundervisning. Desuden forsøger man at vælte skylden over å
forældrene.

> Og i
> dilletantoversætterens foretrukne korrupte paradis er der ikke ret mange
> funktionelle analfabeter - de er simpelthen analfabeter for en stor dels
> vedkommende.

De allerfleste thailændere kan som tidligere nævnt læse og skrive med
deres komplicerede skrivesystem, hvilket jeg synes er meget fint. Jeg
tror, det skyldes, at yngre søskende undervises i hjemmet af ældre
søskende og forældrene. Man ser det meget ofte påm gaden.

> vi har thailændere her
> i landet der har overmåde svært ved blot at læse alfabetets bogstaver.

Det er et gennemgående problem i den danske folkeskole, at mange har
svært ved at lære at læse og skrive. For thailændernes vedkommende er
den nemmeste og billigste måde at løse problemet på at sende dem til
thailand for at gå i en thailandsk skole. Ellers skal de undervises af
en person, der som undertegnede behersker både thai og dansk. Det
bliver noget dyrt.

> Jeg er sikker på at dilletantoversætterens kundskaber i thai er ganske
> primitivt.

Skulle der i forsamlingenher være nogen, der har kendskab til thai,
kan de få et indtryk af mine færdigheder i thai ved at slå op på
f.eks:;
http://www.thailand.dk/forum/showthread.php?t=6136&highlight=computerovers%E6ttelse

> Hvad??? Jeg troede at dilletantoversætteren afskyede enhver form for
> undervisning. Nu er han lige i gang med at lære "farsi" af en iraner? Så
> dilletantoversætteren indrømmer altså at undervisning er godt?

Jeg indrømmer, at det er godt at have en indfødt taler at aflytte, når
man skal lære et fremmedsprog. Faktisk tror jeg ikke, man kan klare
det uden en sådan. End ikke ens modersmål kan man lære uden at imitere
nogen. Derimod er det ligegyldigt med en skolelærer. Min iranske ven
er en fin fyr, selv om han er indædt muslim.. Han drikker ikke
alkohol, og det gør jeg stort set heller ikke bortset fra i
forlystelseslivet, som kan være ret hektisk i Thailand med de mange
charmerende go go damer.

Mvh
Bent.

Fra : kjaer

Dato : 22-01-10 06:07

Bent wrote:

> [...]
> havde rakt hånden op. Hvad kan formålet med det have været andet end
> at ydmyge eleven. Kun en nar af en skolelærer kan finde på at optræde

Det er et velkendt trik. Når man har hånden oppe bliver man ikke spurgt,
hvis man bliver spurgt er det et spørgsmål som læreren ved ikke kan besvares
på fornuftig måde.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-03-10 20:26

> Det er et velkendt trik. Når man har hånden oppe bliver man ikke spurgt,
> hvis man bliver spurgt er det et spørgsmål som læreren ved ikke kan
> besvares på fornuftig måde.

Er du på svampe?

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-03-10 20:26

> [...]
> overlærerens skriveri om Thailand. Overlæreren vil tilsyneladende
> meget hellere tale om Thailand end om mobning og dårligt miljø i den

Dilletantoversætteren vil hellere tale om en folkeskole han ikke kender til,
lærere som han heller ikke kender og om elever og undervisning han slet ikke
kender, end at forholde sig til diktaturlandet Thailand.

> Overlærerens snak om Thailand er ikke abstraktion, men udenomssnak.

Tværtimod er det en glimrende belæring af dilletantoversætteren som ellers
er den rene idiot udi undervisningens ædle kunst. Desværre er det spildte
ord på Ballelars: Dilletantoversætteren aner simpelthen ikke hvad der
foregår i folkeskolen.

> [...]
> hvor life expectancy er 66 år. Jeg tror, forklaringen på de to landes
> kortere levealdre simpelthen er, at indbyggerne drikker for meget

Så må man forvente at du får en tidlig død.

> Jeg har forsøgt at hitte rede i, hvad det er, overlæreren her forsøger
> at påstå. Det er meget dårligt dansk.

Det er glimrende dansk, men dilletantoversætteren ved det ikke fordi han
vedbliver med sine elendige oversættelser og aner intet om dansk sprog og
kultur længere.

> [...]
> at det skulle være et meget smukt land med en charmerende og livsglad
> befolkning, som hvert år besøges af 150.000 danskere.

Det er ikke nogen god reklame for et land at der findes folk som
dilletantoversætteren som er bosat i landet.

> På korrekt dansk siger man ikke, at middellevealderen er ringere, men
> at den er lavere eller kortere.

Dilletantoversætteren aner intet om hvad man siger på "korrekt dansk".
Naturligvis kan man da sige at middellevealderen er ringere end
middellevealderen er i et andet land. Hvorfor skulle man dog ikke kunne det?

> [...]
> Fængsel, der havde ladet sig bestikke af organiserede kriminelle til
> mod sex som betaling at lade de kriminelle have mobiltelefoner.

At Danmark ligger i toppen blandt de lande der har mindst korruption
hvorimod Thailand ligger i toppen blandt de lande der har mest korruption,
taler for sig selv.

> At europæere - fortrinsvis danskere - har seksuel omgang med
> mindreårige på danske børneinstitutioner hører man ret tit om i
> Danmark, hvor den slags ikke straffes nær så strengt som i Thailand.

I Thailand kan man købe sig fri af omtrent enhver fængselsdom, hvis man har
penge nok., Det kan man ikke i Danmark.

> En ret ny sag er fra overlærerens bopælskommune, Tårnby, hvor en
> brandmand havde haft glødende omgang med en 10-årig pige, som han
> havde troet var noget ældre.

Manden blev dømt for forholdet. I Thailand er der en hel industri af
børneprostituerede holdt i live af kyniske bagmænd - måske også typer som
dilletantoversætteren selv?

> Så nåede vi så langt. Og hvad er efter overlærerens opfattelse så
> årsagen til, at mobning stadigvlk pågår, når lærerne ikke er ligeglade
> med det=

Akkurat som der findes ækel børneprostitution i Thailand på trods af
besværgelser om at man straffer det hårdt, besværgelser som jo ikke holder
for en nærmere prøvelse.
At der findes forbrydere på trods af strenge straffe og love, er jo en
kendsgerning, så nok så mange mobbekampagner og handlinger på fænomenet er
jo ikke det samme som at man kan undgå det helt. Der vil findes tyveknægte
uanset lovgivning og fokus og strenge straffe, hvilket jo er en trættende
kendsgerning. I Thailand er politiet generelt korrupt, og her hjælper
strengere straffe naturligvis ikke et hammerslag.

> Da jeg gik i kommuneskole, blev vi mobbet af læreren på den måde, at
> man, når klassen blev spurgt om noget, blev spurgt, selv om man ikke
> havde rakt hånden op.

Ovenstående er dårlig dansk - helt uforståeligt. Men hvis du kalder det at
læreren spørger folk der ikke rækker hånden op for mobning, så er
dilletantoversætteren langt ude. Naturligvis kan man da ikke gemme sig ved
blot at undlade at række hånden op. Lærerne skal bedømme eleverne, og det
kræver aktiv medleven fra elevernes side. Nogle elever rækker aldrig hånden
op som følge af usikkerhed eller fordi de simpelthen er luddovne og ikke
laver deres hjemmearbejde. Skulle en lærer så blot give vedkommende -3 i
stedet for at forsøge at få halet et svar ud af eleven? Naturligvis ikke.
Jeg spørger da også elever der ikke rækker hånden op, og det har intet med
mobning at gøre.

Hvad kan formålet med det have været andet end
> at ydmyge eleven. Kun en nar af en skolelærer kan finde på at optræde
> på denne uhøflige måde.i

Sikke da noget vås! Ingen elever kan gemme sig i mine timer. Jeg skal som
lærer naturligvis have et svar fra disse, også selvom de ikke tør, ikke
gider at række hånden op, og det vil jeg naturligvis blive ved med. Det er
ikke kun de kvikke, de hurtige og de frække, jeg skal høre - det er også dem
der er forknytte, svage, dovne og ugidelige jeg skal høre for at kunne
bedømme dem. Det hedder pædagogik, men det er dilletantoversætteren
naturligvis ikke vidende om.

Alle elever skal have en chance for at komme til orde -også dem der ikke tør
række hænderne i vejret fordi de er nervøse for at svare forkert. Det kaldes
pædagogik og rettidig omhu, som sagt, noget som dilletantoversætteren ikke
ved noget om.
Vi kan heller ikke finde ud af hvilke elever der har læseproblemer hvis vi
kun spørger dem der er fremme i skoene.

> Generelt kan man sige, at når der er problemer, er det - efter skolens
> opfattelse - altid eleven og aldrig læreren eller skolen, der er noget
> galt med.

Vrøvl - det kan man ikke sige noget generelt om.

> [...]
> den eleven og får en undskyldning til at bede om flere lærerløntimer
> til særundervisning. Desuden forsøger man at vælte skylden over å

Vås! Dilletantoversætteren har intet kendskab til den slags ting, men
fremturer med sin larmende uvidenhed om et emne han heller ikke har forstand
på.

> De allerfleste thailændere kan som tidligere nævnt læse og skrive med
> deres komplicerede skrivesystem, hvilket jeg synes er meget fint.

Det er jo løgn.

Jeg
> tror, det skyldes, at yngre søskende undervises i hjemmet af ældre
> søskende og forældrene. Man ser det meget ofte påm gaden.

Ja, man ser resultatet af det på gaderne hvor thailænderne bor hvis de ikke
er rige nok til en bolig. De kan dér ernære sig ved prostitution og
kriminalitet eller lade sig hyre til virksomheder hvor de udnyttes til at
håndtere farligt arbejde med kemikalier. De har ingen beskyttelse mod den
slags.

> Det er et gennemgående problem i den danske folkeskole, at mange har
> svært ved at lære at læse og skrive.

Tværtimod er det et fåtal der ikke kan læse og skrive. Det tælles i
promiller. I Thailand er det procenter.

> [...]
> thailand for at gå i en thailandsk skole. Ellers skal de undervises af
> en person, der som undertegnede behersker både thai og dansk. Det

Jeg vil ikke anbefale nogen at tage dilletantoversætteren som lærer udi
dansk. Det vil ende katastrofalt.

> Skulle der i forsamlingenher være nogen, der har kendskab til thai,
> kan de få et indtryk af mine færdigheder i thai ved at slå op på
> [...]

Dilletantoversætteren kan så slå op på www.folkeskolen.dk for at få et
indblik i hvad der virkelig rør sig i den danske folkeskole i stedet for at
gætte vildt.

> [...]
> det uden en sådan. End ikke ens modersmål kan man lære uden at imitere
> nogen. Derimod er det ligegyldigt med en skolelærer.

Tværtimod -man kan ikke erfare sig til alt, langt mindre lytte sig til at
stave rigtigt. Jeg vil gerne tro at et primitivt land som Thailand med sit
primitive skolesystem og med en overvældende analfabetisme vil have svært
ved at konkurrere med det danske skolesystem. Her kunne landet lære meget af
den danske model.

> [...]
> alkohol, og det gør jeg stort set heller ikke bortset fra i
> forlystelseslivet, som kan være ret hektisk i Thailand med de mange

Jeg er sikker på at du jævnligt besøger disse letlevende damer og at du
jævnligt besøger opiumshuler og andre snuskede steder som der findes i rigt
mål i Thailand. Der er noget der tyder på det.

Fra : Bent

Dato : 25-01-10 16:05

 "Arne H. Wilstrup" wrote:

> [...]

Jeg ved ikke, hvorfor overlæreren ønsker at fremhæve Thailand som et
land, hvor der foregår seksuelt misbrug af mindreårige. Problemet er
desværre hyppigt forekommende i Danmark. Her er dagens tilfælde fra
dagspressen:
http://ekstrabladet.dk/112/article1288144.ece
SEKS-ÅRIG PIGE TRUET TIL SEX

Mvh
Bent

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-03-10 20:28

> [...]
> land, hvor der foregår seksuelt misbrug af mindreårige. Problemet er
> desværre hyppigt forekommende i Danmark. Her er dagens tilfælde fra

Børneprostitutionen i Thailand er så enorm at man slet ikke kan nå at skrive
om det. Desuden er det jo velkendt at diktaturlandet straffer journalister
der skriver sandheden om landet, fordi det opfattes som en slags
landsforræderi.
Selve fængselsvæsenet er primitivt og råt, og også her hersker korruptionen
voldsomt. Ikke just et forbillede for en menneskeværdig behandling.