Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Hvad betyder aktiekursen for en virksomhed~
Fra : jimmi1311

Dato : 16-01-10 04:52

Hej Alle

Kan nogen svare mig på hvad en aktiekurs betyder for en virksomhed.

Hvad får virksomheden selv ud af at have en høj aktiekurs? Kan man
låne flere penge hvis kursen er høj eller ??

På forhånd tak,
Jimmi

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-01-10 00:53

> Kan nogen svare mig på hvad en aktiekurs betyder for en virksomhed.

Man kan sige, at en virksomhed består af dens interessenter: Ejere, ansatte,
kunder og dem der har virksomheden som kunde. Disse kan kursen have
betydning for, men ikke virksomheden i sig selv - den er blot en finansiel
konstruktion, der knytter mennesker sammen.

Ejerne har selvfølgelig en interesse i en høj kurs, da det alt andet lige
betyder flere penge, hvis de er interesseret i at sælge.

Ledelsen (en del af de ansatte) har også en interesse i en høj kurs, for det
gør virksomheden dyr at købe og dermed er deres job mere sikre (ledelser
overlever sjældent et salg af virksomheden).

Alle ansatte kan have medarbejderaktier, og det gør også dem interesseret i
en høj kurs, hvis de vil sælge.