Memory_limit GD-lib
Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 16-01-10 17:12

Jeg bruger gd-lib kommando til gennem php at ændre dimmensionerne
på de billeder der bliver uploaded til et webhotel, men det er
som om at nogle billeder er for store til at blive behandlet.
Jeg har webhotel hos one.com
deres memory_limet er 32mb
og 16mb gennem php

De billeder der giver problemer har ikke en størrelse der
overstiger 4mb. Kan det have noget at gøre med antal pixels?

Venligst
jimmy Adetunji

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 16-01-10 17:35

Jimmy skov Adetunji wrote:
> [...]
>
> De billeder der giver problemer har ikke en størrelse der
> overstiger 4mb. Kan det have noget at gøre med antal pixels?

Størrelsen i mb har vist ikke så meget at sige. Du kan sjusse dig frem
til, hvor meget hukommelse GD bruger på at åbne et billede ved at finde
antallet af pixels (h*w) og gange det med 4 (en byte for hhv. r, g, b og
og alpha-kanalen).

Et billede på 1280*1024 tager ca. 5mb.

((1280*1024)*4)/1048576 = 5mb

Hvis du åbner flere canvas, glemmer at rydde op etc. har du hurtigt
brugt dine 16mb.

Har One ImageMagick (http://php.net/manual/en/book.imagick.php)?

- Peter

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-01-10 00:35

Peter Farsinsen forklarede:

> [...]
>
> ((1280*1024)*4)/1048576 = 5mb
>
> Hvis du åbner flere canvas, glemmer at rydde op etc. har du hurtigt brugt

Hvis billedet kun bruger 4 farver, er eksemplet rigtigt.
h*w*farvedybde er mere i retning af det rigtige.
Dette fordi, PHP når man arbejder med billeder, skal bruge et bitmap -
..bmp - PHP kan ikke regne på komprimerede billeder.
Og til det brug, er one.com slet ikke brugbart. Så der skal enten
skiftes hotel, eller findes et bibliotek, der kan det der er brug for,
uden at overskride de 16Mb.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 18-01-10 14:34

Jeg har undersøgt det lidt nærmere og er overbevist om at det ikke er
filstørrelsen i mb, som er problemet. Tænker at det nok er den måde jeg ændre
størrelsen på billederne. Som nævnt er det kun nogle billeder der ikke kan vises.
Det skal nævnes at alle billederne uploades til mappen, men nogle kan altså ikke
blive omdøbt og skaleret. Siden er at find her: www.skjold-foto.dk/uploader4.php

Jeg indsætter den relevante del nedenfor:

<?php
if (array_key_exists('btn', $_POST))
         {
// DENNE AFSLUTTES I LINE 224

$filename = $_FILES ['frmfile']['name'];
$imageSize = getimagesize('images/'.$filename);

list($bredde, $hojde) = $imageSize;   //Find hjden og bredden på det billede jeg
vil resize

if ($hojde>$bredde)   $stforhold = $hojde/$bredde;
else             $stforhold = $bredde / $hojde;

$hight_percent = round ($hojde* 0.01);
$width_percent = round ($bredde * 0.01);

if ($hight_percent<$width_percent)
   {
$max_width = 440 * $stforhold;
$max_hight = 440;
   }
elseif ($hight_percent>$width_percent)
   {
$max_width = 295;
$max_hight = 295 * $stforhold;
   }
$hight_cal = $hight_percent * $stforhold;
while ($hight_cal < $max_hight)
   {
   $hight_cal++;
   $hojde_ny=$hight_cal;

}
$width_cal = $width_percent * $stforhold;
while ($width_cal < $max_width)
{
   $width_cal++;
   $bredde_ny=$width_cal;
}

?>

<?

      /*
            Array ( [frmfile] => Array ( [name] => 200181513-001.jpg [type] => image/jpeg
[tmp_name] => /tmp/phpI4MqtO [error] => 0 [size] => 2482 ) )
      */

$pattern1 = "/.jpg/";
$pattern2 = "/.gif/";
$pattern3 = "/.png/";
$pattern4 = "/.tif/";

      //INDLSES DET ORIGINALE BILLED OG ET TOMT MED DEN NYE STØRRELSE
if    (preg_match($pattern1, $filename))
    {
$source = imagecreatefromjpeg("images/".$filename);
$destination = imagecreatetruecolor(round ($bredde_ny), round($hojde_ny));
imagecopyresampled($destination, $source, 0, 0, 0, 0, round ($bredde_ny), round
($hojde_ny), round($bredde), round($hojde));

$find = array("æ", "Æ", "ø", "Ø", "å", "Å", " ");
$erstat = array("ae", "&AElig", "oe","&Oslash;","aa","&Aring;", "_");
$new_file_name = "ny".$filename;
$new_file_name = str_replace($find, $erstat, $new_file_name); // Sætter
variablen besked til den værdi man har skrevet OG erstatter æ, ø og å med deres
korrekte
//værdier.
//DER LAVES TO "IMAGEJPEG" FOR AT BILLEDGALLERIET BÅDE HAR EN VERSION I "THUMBS"
OG "IMAGES"
imagejpeg($destination, 'images/thumbs/'.$new_file_name);
imagejpeg($destination, 'images/'.$new_file_name);
unlink("images/$filename"); //Den oprindelige fil slettes for at spare plads p
server

      }

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-01-10 15:14

Jimmy skov Adetunji skrev:

> Jeg har undersøgt det lidt nærmere og er overbevist om at det ikke er
> filstørrelsen i mb, som er problemet. Tænker at det nok er den måde jeg ændre
> størrelsen på billederne.

Jeg har lavet et skaleringsskript som jeg bruger i flere
sammenhænge. Det skalerer relativt store billeder uden at jeg er
løbet ind i problemer (endnu). Scriptene kører på mit webhotel
hos Gigahost.

Her er min demoside:
http://bertel.lundhansen.dk/webdesign/diasshow.php

og på den er der links til visning af koden samt en zipfil med
det hele i undtagen billederne.

--
Bertel

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 18-01-10 16:08

Hej Bertel
Mange tak for din henvisning. Det er jo præcis det resultat jeg gerne vil opnå.
Jeg må lige tygge mig igennem det hele og arbejde med at passe det ind.
forestiller mig egentlig at det er noget med at jeg implementere kommandoen der
angiver den maksimale størrelse for en enkelt af billedet sider. i stedet for den
noget kringlede udregning jeg laver pt.

Skulle der være andre bud på hvad der konkret er galt med måden jeg har lavet min
kode på, er jeg meget interesseret, da det jo er p.. irriterende, når man ikke kan
gennemskue hvorfor noget virker i langt de fleste tilfælde men alligevel til tider
fejler.

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-10 16:17

Jimmy skov Adetunji wrote:

> [...]
> irriterende, når man ikke kan gennemskue hvorfor noget virker i langt de
> fleste tilfælde men alligevel til tider fejler.

Læs mit andet svar.
Jeg kender ikke så meget til PHP, men vær opmærksom på at memory først
bliver frigivet når GC (Garbage collector) synes det er passende.

Måske kan nogle PHP hajer byde ind på om det er muligt at tvinge en
frigivelse igennem, frem for at vente på at memory går ud af scope.

Stig Johansen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 16:59

Stig Johansen wrote:
> [...]

Jeg er stadigvæk overbevist om, at srciptet dør fordi der bruges for
meget hukommelse. Jimmy, outputter du fejlmeddelelser, så du kan se om
PHP snakker til dig?

> [...]
>
> Måske kan nogle PHP hajer byde ind på om det er muligt at tvinge en
> frigivelse igennem, frem for at vente på at memory går ud af scope.

Ja, imagedestroy($img); smider et billede væk.

Konkret kan det bruges til at smide $source væk her:

[...]

// Smid source væk og frigiv hukommelsen
imagedestroy($source);

Kig også på memory_get_usage(); det kunne være en måde at finde ud af,
hvor meget ram der rent faktisk bliver brugt.

- Peter

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 18-01-10 17:35

Peter Farsinsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> PHP snakker til dig?
>
>Jeg har netop tænkt at jeg skulle få php til at "snakke lidt". hvordan beder
jeg om det? ligesom mysql (or die mysql_error())?

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 22:58

Jimmy skov Adetunji wrote:

> Jeg har netop tænkt at jeg skulle få php til at "snakke lidt". hvordan beder
> jeg om det? ligesom mysql (or die mysql_error())?

Kig på error_reporting(); og display_errors(); på php.net ;)

- Peter

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 18-01-10 18:01

Hej Bertel

Jeg har afprøvet dit system og sjovt nok kan det heller ikke behandle de billeder
som mit eget ikke kan behandle.
Jeg tænker at forklaringen må ligge i det Stigs indlæg.

Hilsen og tak

Fra : Stig Johansen

Dato : 18-01-10 15:58

Jimmy skov Adetunji wrote:

> Jeg har undersøgt det lidt nærmere og er overbevist om at det ikke er
> filstørrelsen i mb, som er problemet.

Som Birger skriver, så er det ikke filstørrelsen (alene) der er afgørende,
men den bitmap der skal bruges til at manipulere billedet.

Med den indstilling jeg har på mit kamara, produceres billeder med en
opløsning på 2592x1944.

Filen (jpg) i sig selv fylder 2-3 mb afhængig af ensartetheden i indholdet.

Så initielt skal du bruge 2-3 mb (din post variable), og her skal genereres
et workspace(bitmap) på 2592x1944x32 bit= ca. 19,2 mb.

Dvs et mindsteforbrug på 21-22 mb, og hertil skal du lægge størrelsen af
output bitmappen til - i dit tilfælde ca 0,75 mb.

Så alt i alt skal du bruge ca. 23 mb selvom _filstørrelsen_ kun er et par
mb.

Men prøv at undersøge om ikke der er en sammenhæng mellem pixelstørrelsen og
dit memoryforbrug.

Stig Johansen

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 18-01-10 17:45

Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
> mb.
>
> Men prøv at undersøge om ikke der er en sammenhæng mellem pixelstørrelsen
Det giver ganske god mening for mig det du skriver.
Det må jeg jo nok bare leve med så

Fra : Birger Sørensen

Dato : 18-01-10 19:02

Jimmy skov Adetunji sendte dette med sin computer:
> Stig Johansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
8X
> Det giver ganske god mening for mig det du skriver.
> Det må jeg jo nok bare leve med så

eller finde en host, der tillader brug af nok RAM.

Helt præcist er det formentlig i linien
$source = imagecreatefromjpeg("images/".$filename);
problemet opstår - der oprettes et bitmap (ikke komprimeret) kopi af
det originale billede - og det er der ikke RAM til hos one.com.
(Jeg har selv prøvet hos one.com - også at få mere RAM til rådighed -
og de er/var hverken til at hugge eller stikke i)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 18-01-10 22:45

> [...]
> (Jeg har selv prøvet hos one.com - også at få mere RAM til rådighed -
> og de er/var hverken til at hugge eller stikke i)

Har også vværet i kontakt med dem og erfaret det samme, men der er jo en grund til
at prisen kan holdes ned. Jeg har brugt dem i mange år og er generelt glad for
deres servicer så jeg lever med det.
tak for præciseringen.

jimmy

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 18-01-10 22:54

Jimmy skov Adetunji wrote:
> [...]
> at prisen kan holdes ned. Jeg har brugt dem i mange år og er generelt glad for

Har du undersøgt om det understøtter ImageMagick? Det er min erfaring at
det bruger langt færre ressourcer end GD (og det er meget lettere at bruge).

- Peter

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 19-01-10 22:51

> Har du undersøgt om det understøtter ImageMagick? Det er min erfaring at
> det bruger langt færre ressourcer end GD (og det er meget lettere at bruge).

Hej Peter
Det er jeg faktisk kommet væk fra igen, men vil da lige kigge på sagen.
Tak for påmindelsen

Fra : Jimmy skov Adetunji

Dato : 19-01-10 22:59

Peter Farsinsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> Har du undersøgt om det understøtter ImageMagick? Det er min erfaring at
> det bruger langt færre ressourcer end GD (og det er meget lettere at bruge).

Hej Igen
Det er der desværre ikke mulighed for gennem one.com